آشنایی با دندان عقل | انواع دندان عقل | راه درمان دندان عقل | ژنیک

آشنایی با دندان عقل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آشنایی با دندان عقل

آشنایی با دندان عقل | انواع دندان عقل | راه درمان دندان عقل .آشنایی با دندان عقل را به زبان ساده برایتان توضیح خوهیم داد.زمانی كه انسان پا در این دنیا می گذارد و متولد می شود از شیر مادر استفاده می كند ، ولی با بزرگ شدن نوزاد علاوه بر شیر مادر كم كم نیاز به غذای كمكی پیدا می كند .

اینجاست كه حكمت و قدرت خداوند دوباره ظهور می كند و از سن شش هفت ماهگی دندان نوزاد شروع به در آمدن می كند تا بتواند از غذاهای كمكی به مرور زمان استفاده كند .

این دندان ها شیری هستند و تا سن شش  هفت سالگی كامل می شوند . ولی پس از آن شروع به افتادن كرده و دندان های دائمی جای آنها را می گیرد ( البته در كودكان ، زمان كامل شدن دندان شیری و ریختن آنها متفاوت است) . معمولا دندان های دائمی تا سن 12 سالگی كامل می شوند.

آشنایی با دندان عقل

ما در دهان خود دندان هایی به نام دندان عقل داریم كه به عنوان آسیای سوم شناخته می شود . تعداد این دندان ها 4 عدد می باشد .

دو عدد درفك پایین و 2 عدد درفك  بالا . علت نام گذاری این دندان ها ، ربطی به عقل انسان ندارد و به این دلیل كه آنها در سن بالای 20 سالگی نمایان می شوند و ممكن است تا 30 سالگی هم به طول بكشد ، به این نام خوانده می شود.

انواع دندن عقل

همان طور كه می دانید دندان های عقل 4 عدد است كه در قسمت انتهای دهان و در قسمت قوسی فك ها می باشد .2 عدد در پایین و2 عدد در بالا رشد می كند.

حال با توجه به اندازه ی استخوان فك افراد فضاهای رشد این دندان ها متفاوت بوده و ممكن است در بعضی افراد بدون مشكل بیرون بیاید و به صورت عادی رشد كند ولی در بعضی دیگر به دلیل كوچكی فك ، این فضا به خوبی برای رشد و بیرون آمدن دندان عقل ایجاد نشود. لذا با توجه به این توضیحات می توانیم دندان های عقل را به انواع زیر تعریف كنیم.

  1. دندان عقل روییده : اگر استخوان فك افراد رشد كافی كند و بزرگ باشد ، فضا برای رشد و بیرون آمدن دندان عقل كافی است لذا این دندان در زمان معین و به صورت عادی مانند دیگر دندان های آسیا بیرون آمده و رشد می كند . بنابراین شما می توانید از مزایا و محاسن آن استفاده كرده و از خوردن راحت میوه و غذا لذت ببرید.
  2. دندان عقل نیمه نهفته : بسته به نوع فك افراد و فضای دهانی ، ممكن است ، دندان عقل كه در داخل رشد كرده است از استخوان فك بیرون آمده باشد ولی در قسمت لثه گیر كرده و نتواند بیرون بیاید و رشد عادی و مناسب داشته باشد. در این حالت به آن دندان عقل نیمه نهفته می گویند. در این حالت ممكن است كه تاج دندان بیرون زده باشد ولی به دلیل كوچكی فضا نتواند بیشتر رشد كند وكامل بیرون بیاید.

  در این حالت كه شاید بدترین نوع بیرون آمدن دندان عقل باشد ، باعث ایجاد تورم و آبسه در لثه خواهد شد كه با درد همراه می باشد.

  1. دندان عقل نهفته : اگر دندان عقل در قسمت سخت ، یعنی استخوان فك گیر كند و نتواند بیرون بیاید و رشد كند ، به آن دندان عقل نهفته می گویند. این حالت ممكن است به دلایلی همچون ارث ، نرمی استخوان و یا … اتفاق بیافتد. دندان های نهفته دارای كیسه ی فولیكولی هستند كه اگر به موقع جراحی نشود ، تبدیل به كیست شده و ممكن است به تومور های خوش خیم و بدخیم تبدیل شود. در این حالت حتی ممكن است كه به استخوان های فك نیز آسیب های جدی وارد شود.

كشیدن و جراحی دندان عقل

اگر استخوان فك كوچك باشد و یا به دلایل گفته شده در بالا از جمله نرمی استخوان و ارث ، دندان های عقل نتواند رشد عادی داشته باشد باید به دلایل گوناگون هر چه سریعتر نسبت به جراحی و كشیدن آنها اقدام شود. از جمله ی این موارد می توان به نكات زیر اشاره كرد:

  • اگر دندان عقل به دلیل فضای كم ، كج رشد كند و به صورت زاویه دار و یا افقی باشد باعث می شود كه به دندان های كناری فشار بیاورد و باعث ایجاد درد و تورم شود هم چنین موجب می شود كه دندان های كناری نیز كج شده و روی هم قرار بگیرند و شكل و ظاهر بدی پیدا كنند.
  • اگر دندان عقل به صورت نیمه نهفته باشد باعث ایجاد تورم و آبسه شده و در نتیجه دندان عفونت كرده و مشكلات زیادی را به وجود می آورد.
  • اگر دندان عقل به صورت نهفته باشد ، به مرور زمان باعث تولید كیست و تومور های خوش خیم و بد خیم خواهد شد.
  • از آنجایی كه این دندان ها در انتهای فك می باشد و دسترسی به آن ها و تمیز كردن آنها كار دشواری است. لذا اگر خوب تمیز نشوند به سرعت خراب شده و باعث خرابی و پوسیدگی دندان های كناری نیز می گردد.و عفونت و بوی بد دائمی را برای دهان به ارمغان خواهند آورد.

هر چه زود تر و در سنین پایین تر نسبت به كشیدن دندان عقل اقدام شود بهتر است ، چرا كه در سنین پایین ریشه های دندان محكم نشده و راحت تر كشیده می شود . و هر چه سن بالاتر برود زیشه محكم شده و سخت تر می شود. حد اكثر تا سن 30 سالگی باید این كار صورت بپذیرد.

برای كشیدن دندان عقل می توان از بی حسی موضعی استفاده كرد كه با تزریق در لثه انجام می شود . ولی در موارد سخت تر مانند نیمه نهفته و نهفته باید از بیهوشی استفاده كرد تا موجب اذیت بیمار نشود.اگر به هر دلیل نیاز به مشاوره در این زمینه داشتید ما کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک را به شما معرفی می کنیم.

 

اطلاعات بیشتر
رابطه افتادن دندان و پوکی استخوان در چیست؟ | دندانپزشکی ژنیک

كشیدن و جراحی دندان عقل

مراقبت های بعد از كشیدن و جراحی دندان عقل

  • بعد از كشیدن دندان ، آب دهان خود را قورت دهید . اگر آب دهان را به بیرون بریزید باعث ایجاد فشارو مكش در دهان شده و خونریزی قطع نمی شود.
  • تا 24 ساعت گاز استریل را از دهان خود خارج نكنید . و در صورت كثیف شدن بلافاصله تعویض شود .
  • دندان ها را در حالی كه گاز در درون دندان شما هست ، روی هم فشار دهید.
  • از كمپرس یخ و خوردن بستنی بهره ببرید.
  • از خوردن غذا و مایعات گرم خود داری كنید.
  • از غذاهایی كه كمتر به جویدن نیاز دارد استفاده كنید.
  • در صورت درد ، از مسكن استفاده كنید.
  • تا چند روز در قسمتی كه دندان را كشیده اید غذا را نجوید تا فشار نیاید و احیانا مواد غذایی در آن نفوذ نكند . چرا كه این مساله باعث بروز عفونت خواهد شد.
  • بنا به دستور پزشك از داروی های آنتی بیوتیك استفاده كنید.

كلام آخر

دندان ها نیز مانند دیگر اعضای بدن از موهبت های بزرگ الهی می باشد و مراقبت و محافظت از آنها باید به نحو احسن انجام شود تا بتوانیم از این امانت الهی به خوبی بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button