ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) چیست؟ | 2 مزیت لینگوال | ژنیک

ارتودنسی لینگوال چه فرقی با دیگر ارتودنسی ها دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)

ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) همانطور که از معنی تحت الفظی آن مشخص است به یک روش ارتودنسی گفته می شود که از دیده شدن پنهان است و در پشت دندان ها مخفی شده است که این مخفی بودن می تواند یکی از مزیت های این نوع ارتودنسی باشد.

در ابتدا یک تعریف جامع و مناسبی می خواهیم از ارتودنسی لینگوال(lingual) داشته باشیم. اصولاٌ ارتودنسی لینگول (lingual) که به ارتودنسی زبانی نیز معروف است، به عنوان یک روش از مجموع روش های ارتودنسی دندان که به صورت پنهان از دیده شدن در قسمت داخلی دندان ها(پشت دندان ها) نصب می شود.

این مدل ارتودنسی به نحوی ویژه و خاص که به قسمت های نرم بافت دهان و لثه آسیب نرسد، با استفاده از سیم و براکت های ارتودنسی به یکدیگر چفت و بست می شوند که می تواند کشش و فشار یکسان و برابری را برای تراز و مرتب کردن دندان ها بوجود آورد.

پس از یک تعریف و معنی تحت الفظی از ارتودنسی لینگوال، می رسیم به تفاوتی که این روش با دیگر روش های ارتودنسی دارد، که در ادامه به صورت مبسوط به آن خواهیم پرداخت.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک از تمامی روش های ارتودنسی به خصوص ارتودنسی لینگوال برای مشتریان خود استفاده می نماید.

ارتودنسی لینگوال

تفاوت ارتودنسی لینگوال با دیگر روش های ارتودنسی چیست؟

از تفاوت های ارتودنسی لینگوال با دیگر روش های ارتودنسی این است که در این روش از طریق قسمت های داخلی دندان ها با استفاده از سیم و براکت ارتودنسی برای مرتب کردن دندان ها استفاده می شود. یکی از تفاوت ها با دیگر روش ها، می تواند استفاده روش از داخل می باشد.

از نظر قیمت نیز در ارتودنسی لینگوال یک مقدار گرانتر نسبت به بقیه روش های ارتودنسی است. به نظر می رسد استفاده از ارتودنسی لینگوال راحتی و کمتر اذیت شدن برای بیمار اتفاق می افتد و از نظر شکل ظاهری هم به علت اینکه در دید نیست می تواند از مزیت این روش باشد.

در روش ارتودنسی لینگوال مواد غذایی کمتر به قسمت های سیم و براکت های آن می چسبند و جرم کمتری نسبت به دیگر روش های ارتودنسی به خود می گیرد.

مسواک زدن در روش ارتودنسی لینگوال نسبت به دیگر روش های ارتودنسی راحت و به بهترین وجه ممکن می توان دندان ها را تمیز و مسواک زد.

چه کسانی به دنبال استفاده از روش ارتودنسی لینگوال می باشند؟

برخی افراد به دلایل مختلف دوست دارند که از روش ارتودنسی دندانی که روش پنهان ار دیده شدن است را استفاده نمایند.

این افراد یا به دلیل این که در صحبت کردن دچار مشکل می شوند و یا اینکه به علت محدودیت های زیادی که دیگر روش ها برای فرد ایجاد می کند به استفاده از روش لینگوال روی می آورند.

روش ها دیگر ارتودنسی یک سری محدودیت برای افراد ایجاد خواهد کرد که در روش استفاده از ارتودنسی لینگوال می تواند راه گریزی برای این افراد باشد. شستشو و مسواک زدن در این روش نیز  راحت تر و قابل تحمل تر نسبت به بقیه روش ها می باشد.

ارتودنسی لینگوال

مزیت ارتودنسی لینگوال نسبت به بقیه روش های ارتودنسی چیست؟

در روش ارتودنسی لینگوال دو مزیت نهفته است.

1- از دید مخفی است و برای کسانی که نمی خواهند ارتودنسی آن ها دیده شود روش مناسبی است.

از مزیت هایی که برای روش ارتودنسی لینگوال می توان نسبت به بقیه روش های ارتودنسی بیان کرد این است که در این روش جدای این که ظاهر بیرونی و قسمت هایی که در دید می باشد، اصلاً براکت ها و سیم های ارتودنسی مشخص نیست بلکه می توان در تکلم و صحبت کردن نیز راحتی خوبی داشته باشند.

2- مواد غذایی کمتری به این نوع ارتودنسی می چسبد و از این نظر از لحاظ بهداشت دندان بهتر است.

از دیگر موارد مزیت این روش می توان به عدم جرم گیری زیاد در این روش اشاره نمود. در این روش شاید بتوان گفت که غذا خوردن و جویدن غذاها به سرعت و راحتی خاصی انجام می شود و محدودیت کمتری نسبت به بقیه روش ها دارد.

جای چسباندن براکت ها که با چسب مخصوصی چسبانده می شود در ارتودنسی لینگوال به علت اینکه براکت ها از داخل به دندان ها چسباندن شده است پس از اتمام کار و جداکردن ابزار ارتودنسی محل اتصال براکت با دندان دیده نمی شود.

هر چند که بعد از مدتی جای اتصال نیز از بین می رود و دندان ها به حالت اولیه بر می گردد ولی در غیر از روش ارتودنسی لینگوال تا مدتی جای اتصال به علت نصب براکت ارتودنسی به بیرون دندان تا مدت ها مشخص می باشد.

از دیگر مزیت های ارتودنسی زبانی یا مخفی می توان به عدم آسیب و زخمی شدن لب ها به علت در تماس بودن مداوم لب ها با قسمت های مختلف سیم ها و براکت ها می باشد.

ارتودنسی مخفی و پشت دندانی به علت این که کلیه اجراء آن در قسمت داخل دندان نصب است و تماس با لب ندارد می تواند مزیت خوبی برای زخمی نکردن لب ها باشد.

ارتودنسی لینگوال

معایب ارتودنسی لینگوال نسبت به بقیه روش های ارتودنسی

از معایب روش ارتودنسی لینگوال نسبت به بقیه ارتودنسی ها می توان به هزینه بالاتر این روش اشاره نمود. در این روش به علت این که براکت ها به نواحی داخلی دندان ها متصل می شود و دسترسی به این نقاط سخت تر است، هزینه نصب ارتودنسی لینگوال را بالا می برد.

طول دوره درمان در ارتودنسی لینگوال به نظر می رسد که مقداری طولانی تر باشد و این مورد نیز می تواند یکی از معایب استفاده از این روش باشد.

از دیگر موارد معایب این روش می توان به زمان بیشتر برای سفت و یا تنظیم کردن سیم های ارتودنسی دانست. به علت اینکه ارتودنسی لینگوال کمتر در دسترس است برای تنظیماتی که هر ماه نیاز است این کار انجام شود به زمان بیشتری نیاز دارد.

قبل و بعد از نصب ارتودنسی لینگوال چه کارهایی راباید انجام دهیم؟

قبل از اینکه بخواهیم برای نصب ارتودنسی لینگوال اقدام کنیم باید توسط دندانپزشک معالج خود به صورت دقیق مورد معاینه و بررسی قرار بگیریم که آیا شرایط نصب ارتودنسی را داریم یا خیر؟

برای اینکه بتوانیم از این روش از ارتودنسی استفاده نماییم باید به دستورات پزشک خود که حتماً در ابتدا اگر دندان شما دارای جرم باشد برای جرمگیری اقدام خواهد شد.

در ادامه با بررسی های دقیق تر اگر مشکلات لثه ای و یا عفونت در دندان و یا لثه شما وجود نداشته باشد نسبت به ارتودنسی دندان شما اقدام خواهد شد.

خیلی ها می پرسند که ایمپلنت دندان را قبل از ارتودنسی باید انجام داد و یا اینکه بعد از ارتونسی باید اقدام به کاشت دندان کرد.

در این جا به این عزیران می گوییم که همانطور که دندانپزشک معالجه شما نیز به شما خواهد گفت این است که در ابتدا باید دندان ها ارتودنسی گردند و سر جای اولیه خود بازگردند و فضا و جای مناسب برای ایمپلنت باز شود تا در ادامه بتوان نسبت به کاشت دندان اقدام نمود.

اطلاعات بیشتر
ارتودنسی چیست؟ | انواع روش ارتودنسی | بهترین سن برای ارتودنسی | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button