ایجاد جرم دندان از چیست؟ و راه مناسب حذف جرم دندان | ژنیک

جرم دندان چگونه ایجاد می شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ایجاد جرم دندان از چیست؟

ایجاد جرم دندان چگونه بوجود می آید و راه حذف آن چیست؟ برای درک بیشتر از این موضوع که جرم دندان چیست؟ و چرا بوجود می آید و دلایل مهم جرم بستن بر روی دندان چیست؟ و راه های مناسب برای برای حذف جرم دندان کدامند؟ در این مقاله به صورت مفصل و دقیق دلایل وجود و نشستن این گونه جرم ها را خواهیم گفت.

از دلایل وجود و ایجاد جرم دندان می توان به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. یکی از این دلایل، مسواک نزدن دندان ها بعد از خوردن هر وعده غذایی می تواند باشد.

مسواک خیلی تاثیر زیادی در عدم شکل گیری جرم بر روی دندان ها دارد و می تواند یکی از علت های اصلی باشد.

خوردن غذاهای شیرین می تواند تاثیر زیادی در ایجاد جرم دندان داشته باشد. غذاهای شیرین به علت این که می تواند زود تجزیه شده و اسید تولید کند و ماندن آن در دهان می تواند رسوب بر روی دندان ها را باعث شود و حالت چسبندگی غذاهای شیرین که با بزاق دهان ترکیب می شود رسوب را بر روی دندان ها بیشتر کند.

ایجاد جرم دندان

بیشترین نقاط دندان ها که جرم می گیرند کدام قسمت دندان هستند؟

از عمده ترین قسمت هایی که دندان ها جرم می بندند و ایجاد جرم دندان اتفاق بیافتد، در قسمت پشت دندان ها، جایی که دیده نمی شوند، این اتفاق رخ می دهد. دسترسی سخت برای مسواک زدن این نقاط از مهمترین دلایل تمیز نشدن و ایجاد جرم دندان می تواند باشد.

از دیگر قسمت های تجمع جرم را می توان به مابین دندان ها دانست که مسواک عملاً به سختی در این نقطه ورود کرده و باعث از بین رفتن جرم دندان می گردد.

بهترین روش برای جلوگیری و ایجاد جرم دندان ، علاوه بر مسواک، به شکل سه مرتبه در شبانه روز، استفاده از نخ دندان و خلال کردن و مسواک زدن قسمت داخلی دندان به صورت اصولی می باشد.

استفاده از آب نمک رقیق و آغشته کردن مسواک به این مایع جرم زدا، می تواند قسمت زیادی از این جرم ها را از بین برد. خمیردندان های سفید کننده نیز می تواند کمک خوبی در این مسئله بنماید.

این خمیرها به علت داشتن موادی رسوب زدا هر از چند وقتی نیاز است که از این خمیر دندان ها نیز برای مسواک زدن استفاده نماییم.

ایجاد جرم دندان

جرم دندان بیش از حد دندان چه عواقبی می توان داشته باشد؟

ازدیاد بیش از حد جرم بر روی دندان می تواند به آسیب رساندن زیاد به مینای دندان و به طور کلی به پوسیده شده دندان ها می انجامد.

وقتی که سطح دندان مملو از جرم شد و ایجاد جرم دندان اتفاق افتاد، میکروب ها و باکتری های فعال که همان جرم ها هستند با اسیدی که از خود ترش می کنند به مرور شروع به از بین بردن سطح بیرونی دندان و در ادامه به سوراخ شده دندان و پوسیدگی کلی و جدی دندان ها می انجامد.

ایجاد جرم دندان به زودی و در یک هفته و یا یک ماه تشکیل نمی شود، بلکه این جرم ها با گذشت زمان و با انباشته شدن بر روی هم باعث زرد شدن و یا به شکل لایه های سفید بر روی دندان ها ظاهر می شوند که از مهمترین دلایل تخریب دندان ها، جرم دندان ها هستند.

کسانی که رابطه خوبی با مسواک ندارند و دندان آن ها دارای جرم گرفتگی شده است ، اگر در زمان های هر یک سال، اقدام به جرم زدایی نکنند، می تواند عواقب بدی برای دندان های این افراد انتظار داشت.

این افراد حتماً در فواصل حداقل یک ساله باید برای جرم گیری نزد دندانپزشک رفته و در این زمینه اقدام کنند تا باعث آسیب به دندان هایشان نشود و مجبور به کشیدن و درآوردن آن ها نگردند.

همانطور که می دانید اگر جرم بیش از حد زیاد شود دندان ها به زودی یکی یکی پوسیده شده و باید آن ها را از دهان خارج نمود و جای خالی آن، می تواند هم در ظاهر صورت تاثیر بدی بگذارد و هم در غذا خوردن دچار مشکل شویم.

اگر چه جای خالی دندان های پوسیده و خراب شده را که از دهان خارج نموده ایم می توان از طریق مرکز ایمپلنت غرب تهران جایگزین نمود.

ولی اگر مراعات بیشتری برای حفظ و نگهداری دندان ها می کردیم، شاید نیاز به هزینه ای برای کاشت دندان دائمی و با توجه به این که قیمت ایمپلنت در روزی های اخیر با توجه به نوسانات نرخ ارز مقداری رو به افزایش است، دیگر نیاز به این کار نداشتیم.

ایجاد جرم دندان

علت این که خیلی ها دندان خود را جرم گیری نمی کنند چیست؟

چند دلیل وجود دارد که خیلی ها از جرم گیری دندان خود فراری هستند و تن به این کار نمی دهند. از مهمترین دلایل، شاید بتوان گفت که برخی ترس کاذب نسبت به جرم گیری دارند و می ترسند که درد زیادی برای جرم گیری باید تحمل کنند، که این یک اشتباه بزرگ دیدگاه آن ها می تواند باشد.

از دیگر دلایل ایجاد جرم دندان می توان به قیمت جرم زدایی اشاره کرد که برخی دیگر به علت عدم توانایی برای پرداخت هزینه های جرم گیری هیچ وقت اقدام به این کار نمی کنند.

این افراد  نمی دانند که ایجاد جرم دندان و عدم پاکسازی آن از روی دندان هایشان چه بلایی در دراز مدت بر سر دندان هایشان خواهد آورد و باعث پوسیدگی و از بین رفتن تک تک دندان هایشان خواهد شد.

ایجاد جرم دندان

از کجا بدانیم دندان هایمان جرم دارد و نیاز به جرم گیری می باشد؟

یکی از راه های تشخیص وجود و ایجاد جرم دندان در دهان، انتشار بوی بد از دهان می باشد و وقتی جرم بر روی دندان ازدیاد می یابد، به علت اکسید شدن جرم ها و تولید اسید و فساد آن ها بوی نامطبوعی از آن ها به مشام می رسد.

از دیگر روش ها برای تشخیص، می توان به پوسیده شده زود به زود دندان ها یکی پس از دیگری است که خرابی و کشیدن و خارج کردن آن ها را به دنبال دارد. وجود لک های سفید و یا زرد رنگ از دیگر نشانه های وجود جرم بر روی دندان می باشد.

از دلایل مهمی که نام بردیم، یکی از آن ها عدم مسواک زدن و یا عدم مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی که می تواند باعث ایجاد جرم دندان و ایجاد جرم دندان  که به حد خیلی زیاد از جرم بر روی دندان ها اتفاق بیافتد. مصرف و استعمال سیگار و مواد دخانیات از دیگر موارد جرم بستن و زرد شدن دندان ها می تواند باشد.

خوردن نوشابه های گازدار قندی و یا نوشیدنی های صنعتی که مملو از قند و رنگ صنعتی می باشند، می تواند در ازدیاد جرم بر روی دندان ها تاثیر گذار باشد و با کم کردن و یا عدم مصرف این مواد کمک بزرگی به نداشتن جرم بر روی دندان ها، می تواند برای ما به همراه داشته باشد.

اطلاعات بیشتر
جرم گیری دندان و هر آنچه از 0 تا 100 آن باید بدانیم؟ | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button