جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

چرا دندان عقل را از دهان خارج می کنند؟

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل برای چیست؟ جراحی دندان عقل و بیرون کشیدن آن به روش جراحی یکی از راه حل های بیرون کشیدن دندان عقل است. با خارج کردن دندان عقل نهفته یا بارز می توان از خطراتی که دندان های دیگر ما را تهدید می کند دوری نمود.

جراحی دندان عقل یکی از روش های معمول و قابل انجام برای آن دسته از دندان های عقل است که به صورت نهفته است و می توان آن ها را به راحتی جراحی نمود.

جراحی دندان عقل کار زیاد پیچیده و سختی نیست و اگر مشکل خاصی در دندان ها نباشد، می توان در کمتر از نیم ساعت دندان عقل نهفته را در مراکز و کلینیک تخصصی دندانپزشکی جراحی و عمل بخیه بر روی لثه را انجام و بیمار را همان موقع مرخص نمود.

دندان های انتهایی دهان را که دیرتر از زمان معمول بیرون می آیند و یا شاید اصلاً بیرون هم نیایند و به صورت نهفته باقی بمانند، در دهان خیلی ها ایجاد دردسر می نمایند.

با استفاده از روش های معمول می توان آن ها را از دهان خارج نمود. اما زمانی این گونه دندان ها به صورت افقی رشد می کنند و به علت در دسترس نبودن و خارج نشدن به روش معمول، با روش جراحی این دندان ها را خارج می نمایند.

جراحی دندان عقل را باید به جراح متخصص دندانپزشک سپرد و هر دندانپزشکی، نمی تواند از عهده این کار برآید. جراحان متخصص دندان، با تخصصی که در دانشگاه فرا گرفته اند و با تجربه ای که در این زمینه دارند، می دانند که چگونه این قبیل دندان ها را از دهان بیماران خارج نمایند.

جراحی دندان عقل

دلیل خارج کردن دندان عقل چیست؟

خیلی ها این سوال را همیشه می پرسند که چه ضرورتی دارد که حتماً دندان عقل را بکشیم و از دهان خارج نماییم. در جواب به این عزیزان باید بگوییم که کشیدن و خارج کردن دندان عقل اجباری نیست.

آن دسته از دندان های عقل که ایجاد مزاحمت برای دیگر دندان ها می کنند و یا به شکل افقی و اریب درآمده اند و ایجاد درد در دهان و دندان می کنند، توصیه شده است که جراحی دندان عقل را حتماً مد نظر قرار داده و این گونه دندان ها را از دهان خارج نماییم.

دندان های عقل در چه سنی رشد و بیرون می آیند؟

دندان های عقل معمولاً در سنین 17 یا 18 سالگی رشد می کنند و تا سن 25 یا 26 سالگی این رشد ادامه دارد و می توان در این سنین شاهد رشد و بیرون آمدن این گونه دندان ها از لثه را شاهد بود.

دندان های عقل در برخی مواقع و در بعضی از افراد در سنین بالاتر و در بالای سی سالگی نیز مشاهده شده است.

علت نام گذاری دندان عقل به این نام چیست؟

دندان عقل به علت اینکه زمان رشد آن ها در زمان 18 سال به بعد اتفاق می افتد، یعنی زمانی که یک انسان در این سن بالغ و عاقل می شود، به همین علت، این دندان ها دندان عقل نامیده می شوند.

این دندان ها که تعدادشان چهار عدد هست به دین شکل که دو عدد دندان در انتهای فک پایین در چپ و راست فک و دو عدد دیگر نیز در فک بالا و در قسمت چپ و راست فک بالا قرار گرفته اند.

بعضی مواقع دندان های عقل که به صورت نهفته باقی مانده اند،  ایجاد مزاحمت می کنند و جراحی دندان عقل یکی از روش های خارج کردن این دندان ها می باشد.

در برخی موارد و در بعضی اشخاص این دندان اصلاً مزاحمتی ندارند و نیاز هم نیست که از دهان خارج شود.

جراحی دندان عقل

دندان عقل در کجای دهان قرار دارد و چندمین دندان آسیابی است؟

دندان های عقل در انتهایی ترین قسمت دهان و آخرین دندان آسیابی محسوب می شود. در حقیقت می توان گفت که سومین دندان آسیابی دندان ها که در انتهای دهان قرار دارد، دندان عقل است.

این قبیل دندان ها اگر مزاحمتی برای دیگر دندان ها نداشته باشند، می توانند کمک حال خوبی برای دیگر دندان های آسیابی باشند.

ولی اگر دندان های عقل نهفته، ایجاد مزاحمت نمایند، می توان با جراحی دندان عقل این گونه دندان ها را از دهان خارج و پس از خارج کردن، درد و یا فشاری به دیگر دندان ها وارد نمی شود.

جراح دندانپزشک، دندان عقل نهفته را چگونه جراحی می کند؟

جراحان دندانپزشک با استفاده از تیغ جراحی و با ایجاد برش بر روی لثه بیمار به قسمت انتهایی دندان عقل و استخوان فک دسترسی پیدا می کنند و با استفاده از ابزارهای خاص دندان پزشکی اقدام به خارج کردن دندان عقل نهفته می نمایند.

اگر ریشه دندان عقل در دسترس نباشد و یا مزاحمتی از طرف استخوان فک ایجاد شده باشد با بر طرف کردن آن ها از طریق جراحی، دندان نهفته به یکباره و یا تکه تکه از دهان بیمار خارج می گردد.

جراحی دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل چگونه باید باشد؟

دندان عقلی که جراحی می شود باید مراقبت ها و دستورات لازم که از سوی دندانپزشک معالج تجویز می گردد به خوبی رعایت و اجرا گردد. اگر پزشک دارویی را تجویز می کند حتماً باید سر ساعت مقرر خورده شود تا محل جراحی دچار عفونت نگردد.

معمولاً بخیه دندان های عقل پس از یک هفته تا ده روز با مراجعه به دندانپزشک مربوطه کشیده می شود و پس از این مدت رفته رفته دندان جراحی شده روبه بهبودی رفته و درمان می شود.

اگر داروهای تجویزی که از طرف پزشک معالج به موقع مصرف شود و از مصرف دخانیات دوری شود می توان گفت که جراحی دندان عقل با موفقیت پشت سر نهاده می شود و مشکل خاصی بر سر راه ایجاد نخواهد شد و کمتر از ده روز بهبودی کامل حاصل خواهد شد.

هزینه جراحی دندان عقل چقدر است؟

هزینه ای که برای جراحی دندان عقل باید پرداخت به مراتب بیشتر از هزینه کشیدن یک دندان معمولی می باشد. به طور کلی چون جراحی دندان عقل در اتاق عمل کلینیک های دندان پزشکی انجام می شود هزینه ها افزایشی خواهد بود.

گاهی اوقات نیاز است که بیمار بیهوش شود و پزشک بیهوشی نیز بالای سر بیمار حاضر گردد که تمامیاین خدمات هزینه ها را دوچندان خواهد کرد و میزان بیشتری نسبت به کشیدن یک دندان معمولی باید هزینه بالا می رود.

جراحی دندان عقل

آیا پس از کشیدن دندان عقل نیاز است که پروتز دندانی به جای دندان عقل کشیده شده نصب گردد؟

از نظر پزشکی و علم دندانسازی وجودش اگر نهفته نباشد و ایجاد دردسر نکند شاید کمک حال دندان های آسیابی باشد و لی نبودش نمی تواند ضرری داشته باشد.

ولی بعضی از افراد برای حفظ ظاهر و عدم فرورفتگی جای آن، که زیاد هم مشخص نیست، اقدام به ایمپلنت دندان فوری می نماید.

بهترین دکتر فوق تخصص جراح دندانپزشکی در تهران | کلینیک ژنیک