پوسیدگی دندان ها | راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها | کلینیک ژنیک

پوسیدگی دندان ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پوسیدگی دندان ها

راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها بسیار متنوع می باشد.که در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه میشود.کلینیک ژنیک شما را به خواندن این مقاله دعوت می کند .

کلینیک دندانپزشکی ژنیک کلیه خدمات مربوط به ایمپلنت دندان ، کامپوزیت دندان و لمینت دندان را با بهترین متریال و با مناسبترین قیمت در کلینیک واقع در غرب تهران انجام میدهد .

برای ما این طور جا افتاده كه در مورد دندان ها ، بنا را برسالم بودن بگذاریم مگر آنكه خلاف آن ثابت شود ! حالا چه موقع خلاف آن ثابت می شود ؟ زمانی كه كار از كار گذشته و دندان سالم را از دست داده ایم و دندان ما وارد مرحله ی پوسیدگی شده است.

بله این تصور كاملا اشتباه است، دندان های ما از زمان كودكی باید تحت مراقبت متخصص باشد. و زمانیكه دندان های اصلی رشد كرد این رسیدگی اهمیت بیشتری پیدا می كند چرا كه آنها دندان شیری نیستند كه بریزد و مجددا دندان در بیاید.

همیشه پیشگیری بهتر و كم هزینه تر از درمان است لذا مراقبت و محافظت از دندان ها باید از زمان كودكی انجام گیرد و با مراجعه ی مرتب به دندانپزشكی و معاینه ی دوره ای از شروع پوسیدگی دندان ها جلوگیری كنیم.

 

راهكارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

داستان شروع پوسیدگی دندان ها

قصه ی پر غصه ی شروع پوسیدگی دندان ها از آنجا شروع می شود كه ، زمانی كه ما غذا می خوریم مقداری از این مواد غذایی بر روی دندان ها و بین آنها باقی می ماند ، این مواد غذایی به مرور با بزاق دهان تركیب شده و محل مناسب را برای تغذیه و رشد باكتری های موجود در دهان ایجاد می كنند .

پس از شروع فعالیت باكتری ها محیط دهان اسیدی شده و این اسید بر روی مینای دندان تاثیر بد می گذارد .

همچنین 20 دقیقه بعد اتمام غذا در دهان ما به خاطر اتفاقات بالا ، پلاك ها ایجاد شده و بر روی دندان های ما جا خوش می كنند . حالا اگر ما در این زمان دهان خود را با آب خالی شستشو دهیم كمك بزرگی در حل شدن این پلاك كرده ایم چون این پلاك ها نرم هستند و به راحتی از بین می روند.

ولی اگر این كار را انجام ندهیم این جرم ها به مرور سفت و سخت شده و به دندان و لثه ها می چسبد و موجبات پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه را فراهم می كند.

علائم و مراحل پوسیدگی دندان

اگر ما در مراقبت و محافظت از دندان ها سهل انگاری كنیم پس از مدتی دچار پوسیدگی دندان ها خواهیم شد. این پوسیدگی علائم و نشانه هایی دارد كه به برخی از آنها اشاره می كنیم.

1: حساسیت دندان ها به سرما و گرما : در حالت كلی دندان های ما به خوردن مواد خیلی سرد و یا خیلی داغ واكنش نشان می دهد . اما زمانی می رسد كه این حساسیت باعث می شود كه شما نتوانید از خوردن یك بستنی ، آب خنك ویا یك فنجان چای گرم لذت ببرید. این هشداری است كه نشان می دهد دندان شما وارد مرحله ی پوسیدگی شده است.

2: احساس درد : دردهای كم و زیاد در دندان در هنگام خوردن مواد غذایی شیرین و یا مواد غذایی سفت و سخت مانند ته دیگ و … .. وبه صورت پیشرفته تر ، درد دندان بدون خوردن و آشامیدن

3: تغییر رنگ : اگر به دندان های خود نگاه دقیق بیاندازید متوجه خواهید شد كه رنگ دندان شما از سفیدی به سیاهی تغییر رنگ داده است و لكه های سیاه رنگ را می توانید روی دندان ها ببینید.

4: سوراخ شدن : اگر در مرحله ی سوم دقت كافی نكنید و از این مرحله بگذرد شما می توانید شاهد ایجاد حفره و سوراخ در دندان خود باشید. كه نشان دهنده ی پوسیدگی عمیق می باشد.

5: تخریب دندان : در مرحله ی بعد شما شاهد از بین رفتن تاج و دیواره های دندان خود خواهید بود. و این پوسیدگی عمیق و عمیق تر شده تا به پالپ دندان برسد.

در این حالت شما دردهای دندانی شدیدی خواهید داشت چون عصب دندان شما مستقیما درگیر خواهد شد . شما دچار عفونت های دندانی می شوید و دندان شما آبسه كرده و این عفونت های مكرر ممكن است خطراتی را برای دهان شما داشته باشد و عفونت وارد خون شما شود.

5: كشیدن دندان : دیگر جایی برای اصلاح و درست شدن دندان باقی نمانده و دندانپزشك چاره ای جز كشیدن دندان ندارد.

 

اطلاعات بیشتر
سن مناسب بلیچینگ دندان چه زمانی است؟ کلینیک دندانپزشکی ژنیک

علائم و مراحل پوسیدگی دندان

تاثیرات رژیم غذایی بر روی دندان ها

رژیم غذایی تاثیر مستقیم و صد در صد در سلامت و یا پوسیدگی دندان ها دارد.

  • خوردن غذاهای شیرین خطر پوسیدگی دندان ها را به سرعت افزایش می دهد. لذا باید بعد از خوردن غذاهای شیرین ، دهان را با آب شستشو داده و مسواك بزنیم.
  • مواد غذایی اسیدی و شیرین مانند چای ، قهوه ، نوشابه های گاز دار ، آب میوه و حتی شیر می تواند بر اثر باقی ماندن در فضای دهان به سرعت موجب ایجاد پلاك شده و در طولانی مدت موجبات بیماری های دهان و دندان را به وجود بیاورد.
  • خوردن تنقلات مانند چیپس و پفك كه به دندان می چسبند و موجب تخریب دندان می شود.
  • از شكستن مواد سفت مانند پسته و آب نبات با دندان ها پرهیز شود.
  • از سبزیجات و میوه جات تازه استفاده كنید .خوردن سیب و هویج باعث تمیزی دندان ها می شود.
  • از مواد غذایی كه منبع كلسیم است مانند بادام درختی ، كشك محلی ، ماست ، شیر و پنیر غفلت نكنید.

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

  • از كودكی تحت نظر متخصص باشید و معاینه های دوره ای را فراموش نكنید.
  • مرتب و حداقل روزی دو بار مسواك بزنید.
  • از مسواك های نرم و با سری كوچك استفاده كنید. تا بتوانید تمام قسمت های دهان خود را به خوبی تمیز كنید.
  • بعد از خوردن مواد غذایی شیرین و اسیدی ، دهان خود را با آب شستشو دهید.
  • ترك دخانیات
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب
  • استفاده از نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه و آب و نمك رقیق

 

اطلاعات بیشتر
پالپوتومی دندان شیری اطفال چیست؟ | هزینه پالپوتومی دندان | ژنیک

راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان

راه های درمان پوسیدگی دندان ها

1: مسواك زدن و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

2: استفاده از فیشور سیلانت یا شیار پوش: در این روش ، شیار های موجود در روی دندان های آسیا كه محل مناسبی برای تجمع انواع باكتری در دهان می باشد ، با مواد پلاستیكی پوشیده شده و سطح صاف و یكنواختی را می دهد . به طوری كه مواد غذایی نمی توانند در آن بروند و بمانند.این روش برای جلوگیری از پوسیدگی بسیار موثر است مخصوصا در كودكان

3: پر كردن : اگر دندان شما سوراخ شود باید بلافاصله با مراجعه به دندانپزشك این سوراخ ها با مواد مخصوص و همرنگ دندان پر شده و از پیشرفت پوسیدگی دندان ها جلوگیری می كند.

4: اگر پوسیدگی شدید باشد از تاج و یا روكش برای ترمیم دندان استفاده می شود. به این ترتیب كه تمام قسمت های پوسیده شده بر طرف می شود و سپس داخل دندان پر شده و روكش می گردد. جنس این روكش می تواند از طلا و یا رزین و… باشد.

5: اگر پوسیدگی دندان ها خیلی عمیق باشد باید عصب كشی نیز انجام گیرد.

6: اگر كار با عصب كشی نیز درمان نشود راهی جز كشیدن دندان نمی باشد.

كلام آخر

همانطور كه گفتیم پیشگیری همیشه بهتر و كم هزینه تر از درمان خواهد بود ، لذا با مراقبت های ویژه و مراجعه ی دوره ای به دندانپزشك می توان ازبیماری های دهان و دندان جلوگیری نموده و در وقت و هزینه خود صرفه جویی كنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button