علت خونریزی لثه کودکان | بهترین روش درمان لثه کودکان | ژنیک

چه عواملی باعث خونریزی لثه کودکان می شود؟

علت خونریزی لثه کودکان چیست؟

علت خونریزی لثه کودکان می توان دلایل زیادی داشته باشد. از عواملی که باعث خونریزی لثه کودکان می شود، می توان به ضربه به لثه به علت بازی و یا مسواک زدن نامناسب و یا کشیدن نخ دندان به صورت غیر اصولی باشد.

همچنین بیماری های لثه ای که به علت عدم تغذیه مناسب و یا بیماری خاص در لثه کودکان، از دلایل مهم علت خونریزی در لثه آنان باشد.

برای درمان لثه های کودکانی که خونریزی در آن ها مشاهده می شود، می توان نزد دندانپزشک متخصص کودکان در کلینیک های مجهز دندانپزشکی، مراجعه و کودک خود را برای معاینه و درمان هر چه سریعتر آماده کرد. خیلی از کودکان آشنایی کاملی در استفاده از مسواک و یا نخ دندان ندارند.

این کودکان یا توسط مادران خود و یا این که در مهدهای کودک باید طرز درست مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را به خوبی یاد بگیرند تا به لثه خود آسیب نزنند.

در برخی از مواقع نیز به علت کمبود ویتامین c در بدن کودک، میتواند یکی از دلایل خونریزی در لثه آن ها باشد که می توان با استفاده از میوه هایی که دارای ویتامین c هستند کمبود این ویتامین را در بدن کودک رفع کرد و از خونریزی لثه آنان کاست.

اگر کودک سن پایینی دارد و نمی تواند از میوه هایی که دارای ویتامین c هستند استفاده نماید ، می توان از مکمل های ویتامین c که به صورت دارو که به صورت شربت تهیه شده است به کودک خود خورانید.

خونریزی لثه کودکان

مهمترین دلیل خونریزی لثه کودکان چیست؟

اگر بخواهیم مهمترین دلیل خونریزی لثه کودکان را بدانیم، باید آن را در بیماری های لثه، که کودکان به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خود، و خودداری از مسواک زدن به آن دچار می شوند اشاره نمود.

کودکان که درک درستی از بهداشت دهان و دندان خود ندارند و در برابر توصیه والدین خود برای مسواک زدن مقاومت می کنند، این قضیه می تواند دلیل قانع کننده ای برای مبتلا شدن دندان کودکان به جرم و در نتیجه انتقال این جرم ها به لثه کودک و ایجاد التهاب و درد که می تواند خونریزی لثه کودکان را به همراه داشته باشد.

اجسام خارجی یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه کودکان می باشد

فرو بردن اجسام خارجی از قبیل خودکار مداد و یا مدادرنگی که اکثر کودکان با آن سر و کار دارند، می تواند یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه کودکان باشد.

کودکان که به بازگوشی شهره هستند و دائماً مشغول جویدن و گاز زدن هر چیزی که در دست دارند می باشند، میتواند عامل خارجی و هر آن چه که در دستان یک کودک قرار داشته باشد و با فرو بردن این جسم خارجی به لب و لثه و دندان کودک ، می تواند به عنوان دلیلی محکمی برای خونریزی لثه وی باشد.

افتادن دندان شیری و درآوردن دندان دائمی در کودکان یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه کودکان می باشد

از دلایل پی شمار برای خونریزی لثه کودکان می توان، از افتادن دندان شیری کودکان و یا درآمدن دندان دائمی آن ها باشد. دندان های شیری به علت سطحی بودن و چسبیده بودن به لثه کودکان، هنگامی که می افتند به علت چسبندگی که با لثه ها دارند باعث خونریزی سطجی در لثه ها می شوند.

در آمدن دندان دائمی نیز به علت اینکه سطح لثه باید شکافته و باز شود تا دندان دائمی به بیرون آید یکی دیگر از دلایل خونریزی سطحی در لثه کودکان می باشد.

بیماری لثه ای کودکان یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه کودکان می باشد

از دلایل دیگر که می تواند آسیب جدی به لثه کودکان بزند، خشکی لثه در کودکان و یا درگیر شدن لثه کودکان به بیماری های لثه ای می باشد. این بیماری ها که می تواند ارثی و یا اکتسابی باشد می تواند یکی دیگر از دلایل مهم خونریزی لثه در کودکان به حساب آید.

بیماری ارثی که کودکان نیز می توانند به آن دچار شوند یکی از مهمترین بیماری های لثه ای است که برای هر شخصی که در خانواده خود این مشکل وجود دارد، استعداد گرفتار شدن به این بیماری، را داشته باشد.

در بعضی دیگر از کودکان که بیماری لثه می تواند به علت عدم رعایت بهداشت فردی و یا خرابی و پوسیدگی دندان ها به علت استفاده از مواد قندی و شکلات که کودکان علاقه زیادی به این گونه خوراکی ها دارند می تواند با رسوب مواد قندی و نشاسته بر روی دندان کودکان آنان را مستعد آسیب به لثه و در نتیجه خونریزی لثه آنان گردد.

مصرف بعضی از داروها یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه کودکان است

مصرف داروهای ضد انعقاد علت خونریزی لثه ایت و یا داروهای آنتی هیستامین ها و یا ضد حساسیت ها می تواند در ایجاد خون در لثه کودکان دخیل باشد.

این داروها به علت استفاده از مواد شیمیایی در تهیه آن ها می تواند بر لثه و قسمت های حساس دهان تاثیر بگذارد و با خشک کردن آب دهان باعث ترک خوردن لثه و خونریزی لثه کودکان گردد.

راه درمان خونریزی لثه کودکان چیست؟

یکی از راه هایی که در درمان خونریزی لثه کودکان موثر است پیشگیری از مبتلا شدن لثه های حساس کودکان به انواع بیماری های لثه ای می باشد.

رعایت بهداشت و مسواک زدن در هر سه وعده بعد از خوردن غذا و یا بعد از خوردن تنقلات و مخصوصاً حوراکی های شیرین و با قند بالا که می تواند آسیب جدی به لثه ها بزند.

از دیگر موارد مواطبت از کودکان، برخوردها و یا تصادفات می باشد. برخورد هر شی خارجی به دهان و لثه کودکان می تواند به لثه آن ها صدمه جدی وارد کند.

مراجعه به دندانپزشک مخصوص کودکان در دوره های شش ماهه نیز می توان از سلامت لثه های کودکان باخبر شویم و کوچک ترین آسیب و یا عفونت در لثه های آنان را با درمان به موقع از آسیب جدی تر جلوگیری نماییم.

خونریزی لثه کودکان

چرا خونریزی لثه کودکان را باید به موقع درمان کرد؟

بیماری لثه ی کودکان را باید هر چه سریعتر درمان نمود. لثه ی کودکی که دچار خونریزی است می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که فقط پزشک معالج وی می تواند آن را تشخیص و داروهای مناسب برای درمان او تجویز نماید.

اگر در زمان اولیه مبتلا شدن کودک به بیماری لثه ای جلوی آن گرفته نشود می تواند در کوتاه شدن لثه ها و در نتیجه به بهم ریختگی دندان کودک بیانجامد.

آیا برای کودکانی که دچار بیماری لثه ای هستند و دندان آن ها افتاده است می توان پروتز موقت گذاشت؟

خیلی ها این سوال را می پرسند که کودکانی که دندان های خود را بر اثر بیماری لثه ای از دست داده اند، آیا می توان برای آن ها از ایمپلنت دندان موقت یا ثابت و یا پروتز موقت یا فضاگیر استفاده نمود؟ در جواب این عزیزان باید بگوییم فقط دندانپزشک متخصص کودکان پس از معاینه لثه و دندان کودک ، می تواند این تصمیم را بگیرد.

دندان نهفته کودکان را چگونه درمان نماییم؟ کلینیک تخصصی ژنیک