عمر دندان عصب کشی شده | مراقبت از دندان عصب کشی | ژنیک

دندان عصب کشی شده چقدر چقدر عمر می کند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده بر اساس عملکرد و کاری که ما از این نوع دندان ها می کشیم، بستگی دارد. عمر دندان عصب کشی شده را با مدارا کردن و مراقبت از آن ها می توان به چند برابر افزایش داد.

در پاره ای اوقات نیز به علت عدم نگهداری مناسب و استفاده غیر اصولی شاید عمر دندان عصب کشی شده به یک سال هم نرسد.

در ادامه این پرسش به ذهن بعضی ها می رسد که آیا به زحمت آن می ارزد که یک دندان را عصب کشی کنیم و آن را نگه داریم و یا این که دندانی دیگر از نوع ایمپلنت دندان جایگزین آن کنیم؟

خیلی ها می پرسند اگر دندانی که درد دارد و این که قسمتی از آن پوسیده است را عصب کشی کنم و ترمیم نماییم و اگر نیاز به تاج دارد تاج بر روی آن نصب کنم.

آیا این جور کارهایی که نیاز است برای بهبود و به کارگیری یک دندان فرسوده و پوسیده انجام دهیم، آیا به زحمتش می ارزد؟

  این دندان چند سال دوام دارد و آیا می تواند کارایی لازم را داشته باشد. برای رسیدن به جواب این سوالات در ادامه به مقاله با موضوع عمر دندان عصب کشی شده با ما همراه باشید.

توصیه مرکز دندانپزشکی تخصصی ژنیک مشاوره بعد از عصب کشی دندان را حتماً از پزشک معالج خود بخواهید تا بر اساس آن از شکستگی و یا از دست دادن دندان عصب کشی شده خود جلوگیری نمایید.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ | مراقبت از دندان عصب کشی - ژنیک

چه دندان هایی نیاز به عصب کشی دارند؟

عمر دندان عصب کشی شده به چه عواملی بستگی درا؟ اصولاً دندان هایی که به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا عدم شستشوی لازم با مسواک می تواند کوتاه گردد.

نوع و جنس دندان نیز می تواند که از نظر ارثی می تواند تاثیر در ماندگاری آن داشته باشد. باشد تمامی این عوامل باعث خرابی و پوسیدگی دندان می شود.

قسمت بیرونی یا تاج  و یا درونی یا پالپ که باعث پوسیدگی یا التهاب شده است باید عصب کشی شود دندان های عقب دهان بیشتر درگیر پوسیدگی و نیاز به ترمیم دارند.

این دندان ها به علت این که فشار زیادی بر روی آن ها  است و دسترسی به تمیز کردن این دندان ها کمتر است آسیب به این دندان ها بیشتر می رسد و نیاز به عصب کشی پیدا می شود.

دردی که در دندان ها احساس می کنیم از قسمت پالپ دندان که در مرکز دندان وجود دارد و از التهاب و عفونت ایجاد شده است، باید توسط دندانپزشک با ابزارهای خاص خود پالپ دندان آسیب دیده را که تشکیل شده از رگ های خونی و عصب تراشیده شده و از بین برده می شود و درد دندان از بین می رود.

چه عواملی باعث طول عمر دندان عصب کشی شده می شود؟

از عواملی که می تواند بر عمر دندان عصب کشی شده موثر باشد می توان به دندانپزشک با تجربه که به خوبی توانسته باشد دندان ها را عصب کشی کرده باشد که این موضوع می تواند در درجه اول و از مهمترین موارد حفظ دندان عصب کشی شده باشد.

در درجه دوم می توان به نگهداری و طریقه استفاده از دندان هایمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. نحوی شستشوی و مسواک دندان ها و نگهداری از آن ها و یا اینکه غذاها و میوه های سفت و سخت را نباید با این دندان ها خورده شود که جمیع این عوامل می تواند عمر دندان های عصب کشی شده را بلتد یا کوتاه نماید.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ | مراقبت از دندان عصب کشی - ژنیک

اگر دندان عصب کشی شده از بین رفت چه باید کرد؟

اگر دندان عصب کشی شده ما خراب شد و از بین رفت نباید نگرانی زیادی داشته باشیم امروزه با استفاده از تکنولوژی و علم روز دنیا می توان جایگزینی خوبی با استفاده از ایمپلنت دندان و یا با کاشت دندان این مشکل را حل کرد.

خیلی از کلینیک های بزرگ و تخصصی دندانپزشکی توانایی کاشت دندان را به خوبی دارند و می توانند به بهترین نحو ممکن این دندان هایی که به صورت مادام العمر کاشته می شوند بدون هیچ گونه محدودیت و یا نگرانی هر آنچه که می خواهیم می توانیم به راحتی بخوریم.

کدام دندان های عصب کشی شده عمر بیشتری دارند؟

دندان هایی که عصب کشی می شوند بیشتر مربوط می شوند به دندان های عقبی و دندان های جلویی که علت اینکه کار زیادی در دهان ندارند و بهتر بگوییم فشار کمتری بر روی این دندان ها است و بیشتر دندان های عقبی جور بقیه دندان ها را می کشند و در نتیجه خرابی و پوسیدگی بیشتری نصیب آن ها شده و نیاز به عصب کشی بیشتر در دندان های عقب اتفاق می افتد.

معمولاً دندان های عقبی که عصب کشی شده اند بیشتر در خطر از دست رفتن و خرابی مجدد هستند و نگهداشت این دندان ها به مراتب سخت تر است.

دندان های جلویی به علت اینکه فقط کار گاز زدن و کندن را بر عهده دارند کمتر دچار آسیب و خرابی هستند و اگر هم آسیبی ببینند و نیاز به عصب کشی داشته باشند بعد از عصب کشی نیز طول عمر بیشتری خواهند داشت.

دلایل اینکه دندان عصب کشی شده باعث خرابی مجدد می شود چیست؟

دلایل زیادی باعث کم شدن طول عمر دندان عصب کشی مجدد دندان می شود که می توان به انحنا و کجی دندان که در مرحله اول عصب کشی به خوبی انجام نشده اند و بعد از مدتی دوباره باعث التهاب و درد می شود و نیاز به عصب کشی دوباره پیدا می کنند.

عصب کشی مجدد هیچ تاثیری در طول عمر دندان ندارد و بدون هیچ محدودیتی می توان چندین بار یک دندان را عصب کشی کرد.

از دیگر دلایل می توان به سن فرد و یا جنس دندان و عامل وراثت را در این موضوع دخیل دانست که می تواند تاثیر خیلی زیادی در این زمینه داشته باشد.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ | مراقبت از دندان عصب کشی - ژنیک

آیا عصب کشی دندان باعث ضعیف شدن دندان و کاستن از طول عمر دندان عصب کشی شده می شود؟

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟ دندان هایی که ما در طول عمر خود عصب کشی می کنیم مثل دندان های دیگر کار خواهند کرد و هیچ فرقی در عملکرد آن ها ندارد.

اگر چه نگهداری این گونه دندان ها کمی مشکل است و هر چیزی را نباید با این دندان ها خورد ولی می تواند برای ما سالیان زیادی کار کند.با رعایت بهداشت و مراعات این دندان ها می توان از دندان های عصب کشی شده به خوبی استفاده کرد.

سخن آخر

در پایان نیاز به یادآوری می باشد که عمر دندان های عصب کشی شده نسبت به بقیه دندان ها کمتر نیست.

این موضوع و ماندگاری زیاد این دندان ها بر می گردد به دندانپزشک معالج کار بلد و بهداشت و نگهداری از این دندان ها و همچنین محافظت از برخورد اجسام سخت به دندان  و جنس دندان نیز در این موضوع دخیل است.

ولی اگر هم این دندان ها به هر دلیلی از بین رفتند جای نگرانی نیست و می توانیم با ایمپلنت دندان و یا با کاشت دندان، جایگزینی خوبی می تواند برای دندان های از دست رفته می باشد.

اطلاعات بیشتر
قیمت عصب کشی دندان با بیمه چقدر است؟ | هزینه عصب کشی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button