چسب روکش دندان چیست؟ بهترین چسب روکش دندان چیست؟ |کلینیک ژنیک

چسب روکش دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چسب روکش دندان چه کارایی دارد؟

چسب روکش دندان در نصب روکش چه نقشی دارد؟ تعریفی که از چسب روکش دندان می توان عنوان کرد، این است که این چسب مایعی است که برای چسباندن و ثابت نگه داشتن تاج دندان بر روی پایه دندان از آن استفاده می کنند.

چسب روکش دندان باید آنقدر قوام و محکم باشد که بتواند سطح لغزنده روکش و پایه را به خوبی به یکدیگر بچساند و در برابر فشارهای عمودی و افقی از جدا شدن و یا لق شدن بر روی پایه دندان مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

معمولاً چسب روکش دندان را به دو شکل می سازند. 1- چسب روکش دندان موقت 2- چسب روکش دندان دائمی . این چسب ها در عملکرد و ساختار تفاوت زیادی با هم دارند. به طور کلی چسب های دندان که به صورت موقت ساخته می شوند برای مواقعی که موقتی بخواهند روکشی را برای چند روز روی پایه نگه دارند و بعداً آن را جدا نمایند.

این چسب ها را خیلی مقاوم نمی سازند و دلیل آن این است که پس از مدتی که می خواند روکش موقت را از روی پایه بردارند به مشکل برنخورند و آسیبی به پایه و یا روکش موقت وارد نشود.

اما چسب های دائمی چسب هایی هستند که برعکس چسب موقتی باید از قوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و بتواند سالیان سال روکش دندان را بر روی پایه به خوبی نگهدارد. چسب های دائمی را از بهترین مواد عالی که ترکیب چند نوع مواد شیمیایی می باشد با هم ترکیب کرده و با آن مایعی غلیظ که قدرت نگه داشت خوبی دارد را مورد استفاده قرار میدهند.

این چسب ها به علت اینکه در درون دهان استفاده می شود و با بزاق ترکیب می شوند نباید خطر ناک و نباید برای بدن مضر باشد.

چسب روکش دندان چیست

مواد تشکیل دهنده چسب روکش دندان چیست؟

چسب های دائمی دندان تشکیل شده است از یونومر شیشه به همراه فسفات روی که با رزین مخلوط شده و چسب بسیار قدرتمندی را تشکیل می دهند. این چسب برای چسباندن روکش های دائمی دندان ها استفاده کاربردی و فراوانی دارد.

استفاده از این چسب در دندانپزشکی ها به وفور می توان مشاهده کرد و یکی از موادی است که کاربرد زیادی در دندانپزشکی و کلینیک های زیبایی دندانپزشکی دارد.

در خیلی از دندانپزشکی ها این مواد را به صورت پودری تهیه و کم کم و به مقدار نیاز محلول کرده و برای هر بیمار مورد استفاده قرار می دهند.

انواع چسب روکش دندان کدامند؟

انواع چسب روکش دندان به شش بخش کلی تقسیم بندی می شود و می توان از هر یک از این چسب ها استفاده های خاص خود را مورد بهره برداری قرار داد. انواع چسب روکش دندان عبارتست از:

1- سمان گلاس اینومر

2- سمان اوژنول اکسید روی

3- سمان بیو سرامیک

4- سمان زینک فسفات

5- سمان رزینی چسبان

6- سمان رزین زیبایی

این شش چسب که هر کدام کارکرد و خاصیت مخصوص یک کاری را بر روی دندان ها دارند و می توان از این چسب ها در موارد خاص خودش از آن سود برد که در ادامه به کارکرد و مورد استفاده هر کدام می پردازیم.

چسب روکش دندان چیست

1- سمان گلاس اینومر

سمان گلاس اینومر از پودر شیشه اینومر که با اسید ترکیب شده است ساخته می شود و کاربرد آن برای چسباندن بریچ ها و روکش هایی که جنس فلز و یا ترکیبی از فلز در آن ها باشد مورد استفاده خاص قرار می گیرد.

2- سمان اوژنول اکسید روی

سمان اکسید اوژنول اکسید روی را می توان یک چسب روغنی دانست و برای روکش دندان های موقت بیشترین کاربرد را دارد و از این مواد برای پالپ داخل ریشه مورد استفاده بیشتر قرار می گیرد. از این چسب برای روکش های فولادی ضد زنگ و یا روکش های اکرولیک به کار گرفته می شود.

3- سمان بیو سرامیک

از این چسب برای ترمیم کانال ریشه بیشترین کاربرد را دارد و همزیستی خوبی برای این ناحیه از دندان و بافت های لثه دارد. این چسب به علت سازگاری مناسب با بافت های دهان و دندان بیشتر برای ترمیم و بازسازی ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

4- سمان زینک فسفات

این چسب روکش دندان که برای چسباندن روکش های دائمی به کار می رود به نظر می رسد از کیفیت و همزیستی خوب با بافت ها و ریشه برقرار نمی کند و منجر به اسیدیته شدن ریشه دندان و فاسد شدن آن می شود و کم کم در حال از رده استفاده خارج شدن می باشد.

5- سمان رزینی چسبان

این چسب روکش دندان که به سمان رزینی چسبان معروف است برای تمامی موارد اعم از روکش های سرامیکی و آلیازی مناسب است و جوابدهی مناسبی برای این قبیل روکش ها دارد. فقط از این چسب برای چسباندن روکش ایمپلنت دندان نمی توان استفاده کرد ولی در موارد دیگر مشکلی برای استفاده از این چسب نیست.

6- سمان رزین زیبایی

استفاده از این چسب روکش دندان که به صورت شفاف و قابل تطبیق دادن از نظر رنگ به شکل دندان ها می باشد و می توان از این چسب برای ترمیم دندان های ترک خورده و یا لب پر شده و برای چسباندن کامپوزیت دندان های ترمیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب روکش دندان چیست

مهمترین ویژگی های چسب روکش دندان خوب چیست؟

از مهمترین ویژگی هایی که یک چسب روکش دندان خوب باید داشته باشد این است که باید استحکام بالایی داشته باشد و از قوام و مقاومت بالایی برخوردار باشد.

در مرحله بعد باید کاربری آسان و ساده ای داشته باشد و از کیفیت و غلظت خوب و قابل استفاده در نقاط مختلف دندان را داشته باشد. از دیگر ویژگی های یک چسب خوب حل نشدن در بزاق دهان می باشد.

از موارد دیگر این چسب ها باید دارای ویسکوزیتی پایینی داشته باشد و سازگاری زیستی خوبی نیز با بافت های دهان و دندان داشته باشد.

چرا بعضی از روکش های دندان به زودی می افتند؟

برای خیلی از افراد پیش آمده است که روکش دندان شان زود به زود می افتد و مدام در حال رفت و آمد به مطب دندانپزشکی برای چسباندن روکش های دندان خود هستند. افتادن روکش دندان دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد که به آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از دلایل اصلی افتادن روکش دندان ها می تواند از جنس بد چسب روکش دندان باشد. اگر دندانپزشک از چسب بی کیفیت و یا تاریخ گذشته استفاده نماید می تواند در افتادن زود به زود روکش دندان ها موثر باشد.

دلیل دوم می تواند این باشد که پایه دندان توسط اسید مخصوص خراشیده نشده است و چسب توان نگه داشت روکش بر روی پایه صاف و سیقلی را ندارد.

پایه ای که قرار است روکش را نگه دارد باید در ابتدا توسط اسید مخصوص مقداری تراشیده شود و از حالت سیقلی درآید تا چسب بتواند به سطح این شیارها نفوذ کرده و با قسمت های داخلی روکش که عاج دار است محل اتصال خوبی را بسازد.

چسب روکش دندان چیست

آیا می توان از چسب روکش دندان برای کاشت دندان استفاده نمود؟

سوال بسیاری از افراد این است که اگر نخواهیم از کاشت دندان دائمی استفاده کنیم و یا به عبارتی ایمپلنت دندان همیشگی را به علت هزینه آن نخواهیم در فک خود نصب کنیم ایا از چسب روکش دندان می توانیم از پروتز های بین دندانی استفاده نماییم؟

در پاسخ به این سوال باید با مراجعه به مراکز تخصصی ایمپلنت دندان و مطرح کردن این سوال، جواب علمی را از آن گرفت و یا می توانید در قسمت تماس با ما در سایت ما از جواب و مشاوره رایگان جواب سوال خود را بپرسید.

اطلاعات بیشتر
تاثیر روکش دندان بر زیبایی | روکش دندان برای زیبایی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button