مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

آیا در دوران بارداری می توان به دندانپزشکی رفت؟

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری یکی از مواردی است که ممکن است مادران را کمی نگران کند. انجام ترمیم دندان ها در زمان بارداری از جمله مواردی است که باید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی با سابقه و مشورت با دندانپزشک معالج خود، راهکار آن را سوال نمود.

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری را می توان یکی از دغدغه های مادران باردار دانست مادرانی که تمام نگرانی آنها از به خطر افتادن جان جنین خود در زمان درمان دندان خود هستند.

مادران باردار باید این مسئله را به خاطر داشته باشند که درمان دندان و دندانپزشکی در بارداری می خواهند انجام دهند و یا هر دارویی که می خواهند بخورند حتماً باید زیر نظر پزشک زنان و زایمان و متخصص دندانپزشکی انجام شود.

این پزشکان به خوبی می دانند که دندانپزشکی در بارداری چه داروهایی برای جنین آنها خطر آفرین هست و تجویز این گونه داروها را از برنامه درمانی مادران حذف می کنند تا از مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری بکاهند و از جایگزینی داروهای پایه گیاهی به جای شیمیایی استفاده می کنند.

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری

علت مضر بودن انجام درمان دندان مادران باردار چیست؟

علت اینکه مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری و خطر آفرین بودن آن این است که برای تسکین درد دندان این مادران در ابتدا پزشک به علت درد داشتن دندان، مصرف داروهای چرک خشک کن را تجویز می کند و دومین دارویی که تجویز می شود داروهای مسکن قوی برای تسکین درد دندان می باشد که هر دوی این داروها می تواند مشکل زا و خطر آفرین باشد.

در سه ماهه دوم به نظر راحت ترین زمان درمان هم برای مادر و هم برای جنین باشد درمان اورژانسی مد نظر بوده و انجام آن برای مادر و جنین در حد درمان اولیه و سطحی امکان پذیر است. داروهای شیمیایی و مسکن های قوی که خطرات و عوارض خاص خود را دارد و منع آن برای این گونه مادران ضروری است.

عکس از دندان که او پی جی و یا اشعه ایکس نام دارد خطر دیگری را برای جنین می تواند به همراه داشته باشد برای تکمیل درمان دندان مادران باردار حتماً باید از دندان آسیب دیده عکس با اشعه ایکس تهیه شود تا مشکل دندان پیدا و رفع گردد و این خود به تنهای می تواند مشکل آفرین باشد.

درمان دندان مادران باردار و دندانپزشکی در دوران بارداری را می توان به سه بخش مجرا تقسیم بندی کرد که در ذیل به آن می پردازیم.

1-درمان در سه ماه اول

2-درمان در سه ماهه دوم

3-درمان در سه ماهه سوم

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری در سه ماهه دوم

سه ماهه اول بارداری

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری . درمان در سه ماهه اول بارداری یکی از حساس ترین زمان تشکیل جفت یا جنین است که اجزاء و ارگان های حساس و مهم هر کودک در سه ماهه اول تشکیل می شود و می توان گفت از مهمترین دوران بارداری است و حتی المقدور مادران باردار از درمان دندان خود به علت وجود اشعه ایکس ری و گرفتن عکس رادیولوژی در مراحل درمان باید در این زمان جداً خودداری کنند.

تا آنجا که ممکن است و درد دندان به صورت ممتد و همیشگی نیست می توان از دهان شویه ها و یا سر کنندها برای کاهش درد دندان استفاده کرد و به دندانپزشک مراجعه نکرد از محلول آب نمک و ژل بی حس کننده برای میکروب زدایی و تسکین درد راهی مطمئن و بی خطر برای جنین است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

اگر درد دندان به مرحله پیشرفته تری برسد و به صورت ممتد و بدون وقفه ادامه داشته باشد و نیاز به داروی شیمیایی و عکس رادیولوژی باشد حتماً باید در ابتدا با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد و زیر نظر ایشان نسبت به درمان اقدام نمود.

در این زمان دندانپزشک دندان خراب و پوسیده را یک مقدار کمی تراش داده و آن را تا چند وقت پانسمان می کند و می تواند آن را به سه ماهه دوم بکشاند تا آسیب کمتری به جنین وارد گردد.

سه ماهه دوم بارداری

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری . درمان در سه ماهه بارداری کمی متفاوت تر و کم خطرتر و آسانتر می باشد.در این دوره سه ماهه به علت اینکه جنین رشد اولیه و تشکیل قسمت های حیاتی بدن خود را کامل کرده و به قولی وزن گیری به حد حدود صد گرم رسیده و مادر نیز در این زمان زیاد اذیت نمی شود و می توان طول درمان را کامل کرد و کشیدن دندان و یا ترمیم آن یه مقداری راحت و سهل الوصول تر می باشد.

از اشعه ایکس برای عکس رادیولوژی دندان مادران باردار  ویا عکس او پی جی استفاده کرد. اگر به ضرورت نیاز شد باید از حفاظ های سربی بر روی بدن مادر برای جلوگیری از برخورد اشعه با جنین استفاده نمود.باید خاطر نشان کرد در این مرحله نیز فقط درمان اورژانسی مجاز هست و هیج گونه درمان تکمیلی و یا زیبایی نباید انجام شود و آن را به بعد از فارغ شدن مادر انجام شود.

مضرات دندانپزشکی در سه ماهه دو بارداری

سه ماهه سوم بارداری

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری دندانپزشکی در دوران بارداری .درمان در سه ماهه بارداری به نظر کمی مشکل هم برای مادر و هم برای جنین باشد دراین دوره به علت اینکه جنین به رشد کاملی رسیده و بزرگ شده برای جنین خطر آفرین است و وقتی مادر زمانی را روی یونیت دندانپزشکی می خوابد و باید بی حرکت باشد برای مادر نیز دردآور است.

در این دوره استفاده از قرص استامینوفن بدون کدئین برای کمک کردن درد اشکالی ندارد ولی از بروفن و آسپرین نباید استفاده شود.

در پایان چند توصیه مهم و حیاتی به مادران و بانوان باردار

مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری . به مادران و بانوان باردار توصیه می کنیم حتماً بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و همیشه از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی استفاده نمایند تا در دوره حساس بارداری دچار درد دندان نشوند و مجبور به استفاده از خدمات دندانپزشکی نگردند که هم برای خودشان خطر آفرین هست و هم برای جنین آنها.

توصیه بعدی به بانوانی که قصد بارداری دارند و داشتن اطلاعات در خصوص دندانپزشکی در دوران بارداری و مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری این است که قبل از بارداری حتماً چکاب دوره ای دهان و دندان خود را انجام دهند تا از سلامتی دندان های خود مطمئن شوند و بعداً اقدام به بارداری نمایند.

آنهایی که از بارداری در روزهای ابتدایی بارداری خود بی اطلاع هستند همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشند که قبل از مراجعه به مراکز درمانی دندانپزشکی و کلنیک های دندانپزشکی از جمله کلنیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک که کلیه خدمات دندانپزشکی در آنجا انجام می شود را مد نطر داشته باشند.

آنهایی که مشکوک به بارداری خود هستند در ابتدا آزمایش بارداری که با وسایل ابتدا یی از جمله بی بی چک استفاده کنند که بارداری آنها قابل مشاهده است و بعداً به این مراکز جهت معالجه خود مراجعه نمایند تا خطر از خود و جنین خود دور شود.

سخن پایانی

موضوع مقاله ما در خصوص مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری بود، به آن اشاره ی مشروحی داشتیم .خیلی از مادران در خصوص کاشت دندان و ایمپلنت دندان در دوران بارداری نیز سوالاتی داشتند.

به این مادران باید بگوییم که هر آن چه در خصوص اقدامات دندانپزشکی و دندانپزشکی در دوران بارداری دارید، باید کنار گذاشته شود و بعد از فارغ از بارداری می توانید ادامه کارهای دندانپزشکی خود را دنبال نمایید.

مشاوره قبل از انجام مضرات دندانپزشکی در دوران بارداری و دندانپزشکی در دوران بارداری را پزشک معالج حتما برای این گونه مادرا توضیح خواهد داد و تا آنجا که ممکن باشد پزشک در خصوص درمان دندان این گونه مادران امتناع خواهد کرد.

آموزش جرمگیری دندان | راه جرمگیری پشت دندان چگونه است ؟ ژنیک