بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی | محدودیت ها در پروتز | ژنیک

محدودیت های دندان مصنوعی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی چیست؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی که در هنگام استفاده از آن ها لازم است رعایت کنیم، تا آسیبی به پرتزهای دندانی و یا دندان های مصنوعی نرسد، می تواند در چند مورد خلاصه شود.

با گذشت عمر انسان ها و سپری شدن دوران میانسالی و وارد شدن به دوران پیری که کم کم اعضاء بدن هر فردی رو به فرسودگی و ناکارآمدی می رود و بعضاٌ شاهد از دست رفتن قسمت هایی از عضو بدن از جمله دندان ها می شویم.

دندان ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند و دیر یا زود این عضو حیاتی بدن شروع به پوسیدگی و از دست رفتن می گردند.به طوری که کسانی که بهداشت دندان و دهان را رعایت کردند دیرتر، و کسانی هم که اصلاً اعتقادی به مسواک و رعایت بهداشت دندان خود نداشتند زودتر دندان های خود را از دست می دهند و  به ندرت و استثنایی پیش می آید که دندان ها سالم بماند که این مورد به وراثت بر می گردد.

بعد از مرحله حذف دندان های طبیعی، بشر به فکر استفاده از دندان های جایگزین یا همان دندان ها و یا پروتزهای مصنوعی افتاد.این دندان ها که اختراع دست بشر است اصلاً در حد و اندازه دندان طبیعی خود فرد نیست و به نوعی می توان گفت کار راه انداز است و برای خوردن غذا می توان از این دندان ها استفاده نمود.

حال سوال اساسی در مورد این پروتز ها پیش می آید که چه چیزهایی را میتوان توسط این دندان ها خورد و چه چیزهایی را نباید خورد.در ادامه محدودیت ها و مراعات نمودن بعضی از رفتارها و یا آسیب هایی که بر اثر استفاده نادرست از این دندان ها می تواند اتفاق بیفتد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی

استفاده از دندان های مصنوعی برای خوردن چه چیزهایی ممنوعیت دارد و آن ها را نباید خورد؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی را چگونه رعایت کنیم؟ دندان های مصنوعی که معمولاً از جنس رزین پلی اکریلیک و یا پلاستیک های خاص، ساخته شده اند خیلی حساس و شکننده هستند و خوردن غذاهای سفت و سخت با این دندان ها اصلاٌ توصیه نمی شود.از درآوردن این دندان ها به غیر از موقع خوابیدن و یا فشار دادن با دست باید جداً خودداری نمود.

تمیز نگاه داشتن این دندان ها بعد از صرف هر وعده غذایی از دیگر مواردی است که باید مراعات شود.از تمیز نمودن و خلال این دندان ها با ابزارهای نوک تیز و برنده جداً باید خودداری کرد.

این ابزارها می تواند آسیب جدی به این دندان ها وارد نماید.بایدهای و نبایدها در خصوص دندان مصنوعی و محدودیت های پروتز مصنوعی که هر روز حتماً باید مد نظر قرار دهیم بسیار زیاد هستند و هر کدام این دستورالعمل ها را باید تک به تک رعایت و اجرا نمود.

کارهایی که در هنگام استفاده از دندان های مصنوعی باید انجام دهیم چیست؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی و محدودیت های پروتز مصنوعی چیست؟ از جمله کارهایی که در زمان استفاده از دندان مصنوعی باید انجام دهیم رعایت اصول بهداشت و تمیزی آن ها بعد از صرف هر وعده غذایی می باشد.این دندان ها به علت اینکه اغلب متحرک هستند و هنگام صرف غذا امکان اینکه خورده غذاها زیر این پرتزها بروند و باعث فساد و خرابی شوند زیاد است.رعایت بهداشت و مسواک زدن حرف اول در حفظ و نگهداری این گونه دندان ها را می زند.

از دیگر کارها و باید ها و نبایدهای دندان مصنوعی و محدودیت های پروتز مصنوعی این است که حتماً و قبل از خوابیدن این دندان ها را از دهان خارج نموده و درون ظرف آب و یا آب نمک قرار دهیم.خارج نمودن این پرتزها در زمان خوابیدن باعث می شود که از شکستگی و فشار ناگهانی که در خواب ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری شود.

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی

خارج کردن زیاد و مداوم دندان های مصنوعی چه ضررهایی می تواند داشته باشد؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی . اگر از دندان های مصنوعی استفاده می کنید حتماً این را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان جز در مواقع خوابیدن و مسواک زدن، دندان های مصنوعی را از دهان خود خارج نکنید.بیرون آوردن زیاد پرتزها می تواند تغییرات بدی بر روی فک ها و جابجایی و شکل ظاهری استخوان های فک و جلو آمدن فک پایینی شود و به مرور زمان باعث جابه جایی دندان ها و ناهمترازی و بر هم خوردن تنظیمات دندان ها که باعث قرار نگرفتن دندان ها بر روی هم می شود.

چرا باید در شب و هنگام خوابیدن دندان ها را در آب و یا آب نمک قرار دهیم؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی . روش های نگهداری صحیح  و اصولی از دندان های و یا پرتزهای مصنوعی در زمان خوابیدن، استفاده از آب و قرار دادن دندان ها در درون لیوان آب و یا لیوان آب نمک است.از مزایای قرار دادن این دندان ها در آب و یا آب نمک، جلوگیری از خشک شدن و یا شکننده شدن دندان ها می باشد.

اگر این دندان ها را در فضای باز نگهداری کنیم به علت خاصیتی که مواد اولیه این دندان ها دارد که نیاز به محیطی خیس و نمنا دارند، اگر خارج از آب بمانند به مرور حالت خشکی و خشک شدن می گیرند و زود می شکنند.آب و یا آب نمک حالت خشکی را گرفته و همیشه می تواند نرمی و خاصیت ارتجاعی خود را داشته باشند.

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی

علت وجود زخم زیر دندان های مصنوعی چیست؟

بایدها و نبایدها در خصوص دندان مصنوعی . دلایل زیادی می تواند برای وجود زخم و یا آسیب دیدن لثه وجود داشته باشد که یکی از این دلایل می تواند عدم قرارگیری مناسب پروتزهای دندانی بر روی لثه باشد. حرکت و لغزش دندان مصنوعی به مرور حساسیت و تحریک و قرمز شدن بر روی لثه ایجاد می کند و در نهایت پوست لثه تاول زده و زخم می شود.فشار بر روی دیواره لثه ای که دندان های مصنوعی خوب بر روی لثه قرار نگرفته و یا با لغزش همراه است بیشتر در معرض زخم شدن قرار دارد.

هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دندان های مصنوعی می باشد؟

بایدها و نبایدهای دندان مصنوعی . به طور کلی در یک بازه زمانی ده تا پانزده سال یکبار نیاز است که دندان های مصنوعی تعویض و دندان های جدید جایگزین شوند.البته این مسئله منوط به جنس و یا نحوی صحیح استفاده و یا استفاده ناصحیح می تواند کم و یا زیاد شود و یک میزان ثابت نیست.بعضی از افراد به علت داشتن تمکن مالی به جای استفاده از دندان های مصنوعی از ایمپلنت دندان در بهترین مرکز ایمپلنت دندان در تهران استفاده و جایگذاری می کنند.

مثلاً کسانی که رعایت بهداشت دندان های مصنوعی را رعایت نمی کنند و یا بایدها و نبایدها در خصوص دندان مصنوعی را رعایت نمی کنند و با اجسام برنده و تیز بر اثر عادت غلطی که دارند بر روی این گونه دندان ها سایش ایجاد می کنند شاید بتوان گفت در کمتر از پنج سال نیاز به تعویض می باشد و در عوض برای کسانی که مراعات و نگهداری خوب از این دندان های مصنوعی دارند شاید به بیست سال نیز برسد.این را هم نباید فراموش کنیم که جابجایی فک و تغییر آناتومی صورت و استخوان های فک در تعویض این گونه دندان ها موثر است.

اطلاعات بیشتر
بهترین دندان مصنوعی برای جوانان کدام است؟ کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button