آناتومی دندان | همه چیز درباره آناتومی دندان | کلینیک ژنیک

آناتومی دندان از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آناتومی دندان

آناتومی دندان از چه قسمت هایی تشکیل می شود و ساختار و اجزاء تشکیل دهنده ی آن چیست؟ باید این را بدانیم جنس دندان ها از چیست و قسمت ها و بخش های مختلف آن کدامند؟ در این مقاله با اجزاء تشکیل دهنده آناتومی دندان بیشتر آشنا خواهیم شد.

در ادامه خواهیم دانست که کارایی و عملکرد هر کدام از دندان ها چگونه است؟ و انتظاراتی که ما از دندان های خود داریم، چیست؟ نحوه نگهداری و حفاظت از آنها در برابر میکروب ها و باکتری ها چگونه باید باشد؟ این موارد تمامی چیزهایی است که می خواهیم در ادامه به آن بپردازیم.

آناتومی دندان به چه شکل است؟ | آناتومی دندان ها در دندانسازی

ساختار آناتومی دندان چگونه تشکیل شده است؟

ساختار آناتومی دندان به میزان دندان هایی که درون دهان وجود دارد، برمی گردد. تعداد دندان های هر شخص 32 عدد است که در فک پایین 16 و در فک بالا نیز 16 عدد می باشد.

دندان های آسیابی برای جویدن غذا استفاده می شود و در دو طرف دهان قرار گرفته اند. دندان های جلویی دهان که از چهار دندان در بالا و پایین دو فک واقع شده اند به دندان های جلویی یا ثنایا معروف اند.

کار اصلی آنها برای گاز زدن و کندن و یا تکه تکه کردن غذا کاربرد دارد که در بالا دو عدد و در پایین نیز دو عدد و در مجموع چهار عدد وجود دارد که وظیفه کارهایی که گفته شد بر عهده دارند و بیشتر این دندان ها را ما مشاهده می کنیم و در ویترین دهان قرار دارند و تمامی نما و ظاهر دندان های هر نفر بستگی به این چهار دندان دارد.

اگر ما دندان های جلوی مان سالم باشد نقش بسیار زیادی در ایجاد یک لبخند زیبا و در طرح لبخند زیبا ما می تواند داشته باشد.در کنار این دو دندان بالایی ما دو دندان تیز برای سوراخ کردن در طرفین دندان های جلویی هر فک داریم که به دندان نیش معروف است و در هر فک  روبه روی هم قرار دارند.

جنس دندان های ما از استخوان های سخت و متراکم تشکیل شده است که سخت ترین جزء بدن هر انسانی به حساب می آید.

دندان ها تشکیل شده اند از مغز دندان که درون آن ها رگ ها و عصب ها قرار دارند و از داخلی ترین قسمت های یک دندان محسوب می شوند بعد از مغز دندان عاج وجود دارد که روی مغز دندان سوار است و از مواد عالی و ضد ضربه و سایش تشکیل شده که محافظت اصلی بر عهده عاج دندان می باشد.

یک جزء دیگر دندان نیز مربوط است به ریشه دندان که درون لثه و در داخل فک هر شخصی وجود دارد و دندان ها را روی خود محکم کرده و باعث ثبات و عدم حرکت دندان ها می شود و در حقیقت نگهدارنده دندان ها در فک می باشد.

آناتومی دندان به چه شکل است؟ | آناتومی دندان ها در دندانسازی

ریشه دندان چیست و از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

ریشه دندان در حقیقت قسمتی از آناتومی دندان است که برای نگه داشت دندان ها درون هر فک جاسازی شده اند و کار اصلی آن ها تغذیه دندان ها و نگهداری از افتادن یا حرکت به طرفین و یا جلو عقب رفتن، در مواقعی که از غذا خوردن استفاده می شود.ریشه ها خود از چند قسمت تشکیل می شوند که به آن اشاره می کنیم.

قسمت اول که به کانال ریشه معروف است که هر دندان تشکیل شده است یک یا دو و یا سه و شاید چهار کانال و هر کانال نیز تشکیل شده اند از رگ های خونی و عصب ها که هر قسمت وظیفه خاص خود را دارند.

قسمت بعدی مربوط است به فک که تشکیل شده اند از حفره های دندانی که ریشه درون آن ها قرار گرفته اند که به نوعی آناتومی دندان نامیده می شوند. کار اصلی فک کنار هم قرار دادن دندان ها و ایجاد فضایی برای ثابت نگهداری این دندان ها می باشد.

قسمت دوم پریودنتال می باشد که از بافت های همبند و فیبرهای کلاژن ساخته شده اند که رگ های خونی و اعصاب دندان را در بر می گیرند. در قسمت سوم رگ های خونی و اعصاب دندان هستند که کار تغدیه و رشد دادن دندان ها و همچنین کار عصب دندان نیروی لازم برای جویدن را منتقل می کنند.در قسمت چهارم سمان وجود دارد که به رباط پریودنتال وصل شده و از جنس استخوان می باشد.

تاج دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

آناتومی دندان و تاج دندان همان قسمت بیرونی دندان می باشد که در ظاهر ما آن را می بینیم و تشکیل شده اند از استخوانی سخت که مینا و عاج نام دارند.

عاج دندان وظیفه اش محافظت دندان از سرما و گرما می باشد مینای دندان که تشکیل شده است از مواد معدنی عالی که جنس سختی دارد که کارش محافظت از عاج دندان و در کل از تاج دندان در برابر باکتری ها و سایش دندان می باشد.

آناتومی دندان به چه شکل است؟ | آناتومی دندان ها در دندانسازی

موقعیت و وضع قرارگیری دندان ها در دهان و آناتومی دندان چگونه است

آناتومی دندان را اگر بخواهیم دسته بندی کنیم می توانیم به جهار دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از دندان های پیشین یا ثنایا که تشکیل شده اند از چهار دندان که دو عدد در فک بالا و دو عدد در فک پایین که در مجموع چهار عدد می شوند که در قسمت جلویی دهان وجود دارند که کار تکه تکه کردن غذا ها و یا میوه ها را دارند.

قسمت بعدی مربوط می شود به دندان های آسیایی که در هر سمت و هر فک هشت عدد در سمت بالا و هشت عدد در فک پایین قرار دارد و کارشان مربوط به له کردن و خورد کردن مواد غذایی می باشد.

قسمت بعد مربوط می شود به دندان های نیش که در هر فک دو عدد قرار دارد که هر سمت دهان یک عدد که در مجموع چهار عدد دندان نیش وجود دارد و کارشان برای سوراخ کردن استفاده می شود.در قسمت آخر که بعد از 18 سالگی این دندان را در می آورد مربوط می شود به دندان عقل که در هر فک چهار عدد می تواند باشد که کارشان کمک به دندان های آسیایی می باشد.

در پایان به این جمع بندی رسیدیم که هر انسان دارای 32 دندان و در هر فک 16 دندان وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند دندان های جلویی برای تکه تکه کردن دندان های نیش برای سوراخ کردن و دندان های آسیابی برای خورد کردن و له کردن مواد غذایی استفاده می شود و هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. به تمامی این قسمت ها آناتومی دندان می گویند.

اطلاعات بیشتر
پست و کور دندان چیست؟ |چه مواقعی از پست و کور استقاده می شود؟ | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button