تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

بلچینگ دندان با جرم گیری دندان چه تفاوت هایی با هم دارند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ بلیچینگ یعنی سفید کردن دندان ها با موادی از جمله پراکسید هیدروژن و نور دهی با نور لیزر مخصوص، این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد و اصلاً کار درمانی به حساب نمی آید.

جرم گیری یعنی رسوب زدایی از دندان ها که بر اثر عدم رعایت بهداشت دندان جرم بر روی آن ها نشسته و یک لایه نازک زرد رنگی، دندان ها را احاطه کرده است.

این لایه زرد رنگ می تواند در مدت یک سال تشکیل و به دندان ها آسیب جدی بزند و به مرور زمان می تواند باعث تخریب دندان ها و پوسیدگی آن ها و ریشه دندان شود.

کار جرم گیری دندان به عنوان یک درمان شناخته شده و اصلاً کار زیبایی به حساب نمی آید. در بلیچینگ بحث درمانی اصلاً مطرح نیست و فقط شخص برای اینکه دندان هایش از حالت زردی و بی کیفیتی از نظر رنگ، حالا این رنگِ کدر می تواند مربوط به وراثت باشد.

یا اینکه دندان  بعضی ها حساس به مواد غذایی بوده و در اندک زمانی رو به زردی می رود با اینکه هر روز از مسواک نیز استفاده می شود ولی این زردی ها از بین نمی رود زردی ها اصلاً جرم نیستند و مربوط به جنس دندان ها می باشد که رنگ غذاها را به خود می گیرد و فقط با بلیچینگ کردن دندان، این حالت از بین می رود.

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ از نگاه دیگر اگر بخواهیم تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان را بدانیم می توانیم بگوییم بلیچینگ، همان طور که از نامش پیداست از بلیچ که یک ماده سفید کننده است مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده که به صورت خمیری شکل است بر روی دندان ها مالیده می شود و با نوردهی خاصی این مواد به داخل دندان ها نفوذ کرده و باعث سفیدی بیش از حد و غیر طبیعی دندان ها می گردد ولی از طرفی جرم گیری اگر چه خود به نوعی سفید کردن به حساب می آید.

ولی کارایی بلیچینگ را ندارد و فقط با ابزار خاص دندانپزشکی مواد و جرم های چسبیده به دندان ها را جدا کرده و دندان را به حالت اولیه بر می گرداند و اصلاً سفید کردن در این قضیه ملاک نیست و بیشتر جنبه درمانی دارد ولی در بلیچینگ بیشتر جنبه زیبایی و فانتزی دارد.

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

روش های استفاده از بلیچینگ دندان و جرم گیری دندان چه فرقی با هم دارند؟

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ اگر بخواهیم از بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها استفاده کنیم حتماً باید یک سری نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه به آن می پردازیم.برای بلیچینگ کردن دندان ها حتماً باید مینای دندان یا همان سطح بیرونی دندان سالم باشد.

در مرحله بعد اگر دندانی لمینت و یا کامپوزیت شده باشد نمی توان از بلیچینگ استفاده نمود.یکی دیگر از موانع و موارد منع، این است که خانم های باردار نباید در زمان بارداری از این روش استفاده نمایند و این کار را باید بعد از زمان بارداری و تا پایان شیر دهی  استفاده کنند.

در آخر با بررسی اولیه ای که دندانپزشک معالج از دندان های بیمار می کند تصمیم گیری می کند که آیا روی دندان های بیمار خود این کار جواب می دهد یا نه برخی افراد هستند که از نظر ژنیتیکی سفید کردن یا بلیچینگ دندان بر روی دندان آن ها هیچ اثری ندارد و این کار برای آن ها بی فایده است.

کدام روش گرانتر است بلیچینگ یا جرم گیری

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ معمولاً افرادی سراغ بلیچینگ یا سفید کردن دندان های خود می روند که از تمکن مالی خوبی برخور هستند.

چون سفید کردن دندان جنبه درمانی ندارد و همچنین در این روش به علت استفاده از مواد و ژل سفید کننده یا همان پراکسید هیدروژن که موادی است که در خارج تولید می شود و وارداتی می باشد و گرانقیمت است.

همچنین استفاده از دستگاه های خاص، می توان گفت بلیچینگ که روش گرانقیمت سفید کردن دندان ها می باشد.

ولی در جرم گیری که با استفاده از یک فرچه مخصوص، دندانپزشکی که در هر مطب دندانپزشکی پیدا می شود و این کار نیز احتیاج به تخصص خاصی هم ندارد. حتی یک دندانپزشک عمومی نیز می تواند از عهده این کار برآید.

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

برای بلیچینگ و جرم گیری دندان از چه مواد و ابزاری استفاده می شود؟

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان که بلیچینگ یک روش سفید کردن غیر طبیعی که سفیدی و درخشندگی خاصی به دندان ها می دهد و از مواد شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن با استفاده از این مواد و تاباندن نور لیزر دندان ها سفید شود. پس از مالیدن این ژل می توان بعد از مدت اندکی که نور لیزر تابیده شد، نتایج خیره کننده ای را مشاهده نمایید.

اما در جرم گیری دندان از طریق بروساژ و مالیدن مواد خاص لایه برداری اقدام به تمیز کردن و از بین بردن جرم های دندان می شود.

 کدام روش را می توان در خانه استفاده کرد؟ بلیچینگ یا جرم گیری؟

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ افرادی زیادی هستند که کار بلیچینگ را در خانه خود نیز پیگیری می کنند و این کار زیاد سختی نیست و با اندک آموزشی می توان این را به تنهایی در خانه نیز انجام داد.

معمولاً افراد زیادی تجربه استفاده از بلیچینگ در خانه را دارند و کار زیاد سختی نیست ولی معمولاً جرم گیری در مطب استفاده می شود و این کار بیشتر توسط دندانپزشک انجام و از ابزار خاصی استفاده می شود و در خانه کاربردی برای جرم گیری متصور نیست.

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

چه موادی باعث تیرگی و یا جرم بر روی دندان ها می شود؟

تفاوت بلیچینگ دندان با جرم گیری دندان که  اغلب، استفاده از مواد دخانیات و یا عدم استفاده از مسواک می تواند دندان ها زرد و یا اینکه جرم زیادی بر روی آن ها بنشیند این جرم ها به مرور زمان و کم کم می توانند دندان ها را خراب و باعث پوسیدگی آن ها شوند.

با رعایت بهداشت فردی می توان از تغییر رنگ دندان های خود جلوگیری کرد.استفاده از مواد خوراکی رنگی مصنوعی و نوشابه های گازدار که می تواند آسیب جدی به دندان ها بزند و یا استفاده زیاد از فست فودها که نشاسته و یا مواد افزودنی و نگهدارنده در آن ها به وفور پیدا می شود.

همچنین مواد قندی مصنوعی از مواردی هستند که می توانند برای دندان مضر باشند و به آنها آسیب جدی بزنند این مواد تاثیر زیادی در جرم بستن و یا زرد رنگ شدن دندان ها می تواند داشته باشد.

اطلاعات بیشتر
سن مناسب بلیچینگ دندان چه زمانی است؟ کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button