کامپوزیت دندان چیست؟ | چگونگی مراحل انجام کامپوزیت | ژتیک

کامپوزیت دندان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کامپوزیت دندان چیست؟ | چگونگی مراحل انجام کامپوزیت | ژنیک

کامپوزیت دندان چیست؟ و  چگونگی مراحل انجام کامپوزیت .کامپوزیت دندان نوعی رزین است که با درجات مختلفی از پولیش پذیری، ضریب شکست نوری و استحکام ساخته می شود.

این مواد که در ابتدا خمیری شکل است و برای ترمیم دندان ها پوسیده و یا شکسته شده جایگذاری می شود و با انعکاس امواج نوری با طول موج های متفاوت بر روی دندان ها سفت می شود.

دندانپزشک با بررسی دندان ها آنهایی که پوسیده شده و یا خراب می باشند و نیاز به تراشیده شدن باشد لایه برداری می شود تا به سطح سالم دندان برسد.

بعد از انجام این کار و برای پر کردن محل تراشیده شده کامپوزیت را به شکل خمیر درآورده و بر روی سطح تراشیده شده می مالند و با استفاده از امواج نوری باعث سفت و سخت شدن این مواد بر روی دندان ها می شود از این مواد برای پر کردن و ترمیم دندان های شکسته شده استفاده می شود.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ | کامپوزیت چگونه انجام می شود

زمان انجام کامپوزیت دندان چقدر است؟

زمانی که نیاز است تا کار ترمیم با کامپوزیت دندان انجام شود بستگی به تعداد دندان های پوسیده و خراب و عمق خرابی دارد.معمولاً برای انجام این کار به زمان زیادی نیاز نیست و بعد از اینکه دندان خراب تراشیده شد.

خمیر کامپوزیت بر روی محل تراشیده شده مالیده شده و با امواج نوری سفت و سخت می شود.کار ترمیم دندان با کامپوزیت با یک جلسه مراجعه به دندانپزشک عملیاتی شده و نیاز به زمان بیشتر نیست.

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

میزان ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان به عواملی از قبیل جنس دندان ها،چگونگی استفاده از دندان ها، عدم رعایت بهداشت دندان ها و جنس مواد کامپوزیتی که استفاده شده و پزشک مربوطه که کار پر کردن با این مواد را انجام داده است بستگی دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ | کامپوزیت چگونه انجام می شود

جنس دندان ها

یکی از عوامل ثبات و دوام مواد کامپوزیت دندان بر روی دندان ها مربوط می شود به جنس دندان ها شخصی که می خواهد ترمیم انجام دهد.اگر جنس دندان ها از نوع شکننده و از نظر وراثت سست باشد به الطبع مواد کامپوزیت نیز بر روی آن ها دوام نخواهد داشت و زود جدا می شود.

چگونگی استفاده از دندان ها

یکی دیگر از دلایلی که می تواند بر ماندگاری مواد کامپوزیت دندان تاثیر داشته باشد نحوه استفاده ما از دندان های خود است.

به عنوان مثال کسانی که از مواد غذایی و میوه های سفت و خشک که نیاز به فشار بیشتر بر روی دندان ها می باشد استفاده کنند و رعایت نکنند در نتیجه از بین رفتن این گونه مواد نیز بیشتر است.

این مواد بر اثر سایش و فرسوده شدن بر اثر فشارهای نامتعارف رفته رفته عمر کمتری را سپری می کنند و زود ازبین می روند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

کسانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند و روزانه سه مرتبه از مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنند این افراد بیشترین کسانی هستند که مواد کامپوزیت دندان بر روی دندان های آن ها دوام نمی آورد و زود از بین می رود.

این مواد به اسید و باکتری هایی که در دهان و بر روی دندان ها تجمع پیدا کرده اند و به علت عدم استفاده از مسواک چند روزی بر روی دندان ها ماندگاری دارند باعث خوردگی مواد کامپوزیتی شده و اسیدی شدن دهان تاثیر خیلی بدی بر روی این مواد دارد.

جنس مواد کامپوزیتی

جنس مواد کامپوزیتی که برای پر کردن دندان استفاده می شود نیز یکی دیگر از دلایل ماندگاری و یا تخریب آن می تواند باشد.مواد کامپوزیتی به صورت درجه یک تا سه درجه بندی می شود و با قیمت های متفاوت و ماندگاری که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات نیز از مواد تقلبی و قاچاق استفاده می گردد که ماندگاری خیلی کمی دارد و غیر قابل استفاده می باشد.

پزشک معالج

از دیگر موارد تاثیر گذار در ماندگاری مواد کامپوزیت دندان بر روی دندان ها می تواند پزشک معالج نیز باشد.پزشکانی که تجربه کافی ندارند و یا تخصصی در زمینه کامپوزیت و یا نحوه کار با این گونه مواد را ندارند نیز از دیگر عوامل ماندگاری این گونه مواد می باشند.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ | کامپوزیت چگونه انجام می شود

مراحل انجام کامپوزیت دندان چگونه است؟

قبل از انجام مراحل کامپوزیت دندان باید توسط پزشک یک سری مشاوره و تست ها و آیا اینکه بیمار گزینه مناسب و یا کاندید خوبی برای کامپوزیت هست مورد ارزیابی قرار می گیرد و بعد نسبت به آن اقدام می گردد.

این اقدامات و آزمایش ها می تواند بررسی لثه های بیمار و یا عدم عفونت در دهان و عدم حساسیت به این گونه مواد می تواند باشد.

پس از اقدامات اولیه و بررسی ها، نوبت به انتخاب جنس مواد کامپوزیتی و رنگ این مواد که همخوانی با دیگر دندان های بیمار داشته باشد می رسد.در ادامه پزشک معالج برای نصب و موادگذاری بر روی دندان ها نیاز به سطحی در دندان ها دارد که عاری از رطوبت باشد.

با استفاده از دستگاه های مخصوص این کار انجام می شود و پس از آن پزشک با استفاده از اسید فسفریک که نوعی اسید مخصوصی است و به صورت ژل بر روی دندان ها قرار می گیرد استفاده می کند.

از اسید برای متخلخل کردن سطح دندان و ایجاد فضا برای نشستن مواد کامپوزیتی استفاده می شود پس از انجام این کار اسیدها از روی دندان ها پاک می شوند و دندانها به شکل یک شیشه مات درآمده و به خوبی مواد کامپوزیتی بر روی دندان ها نشسته و دوام بیشتر و ماندگاری زیادی خواهد داشت.

آیا برای انجام کامپوزیت نیاز به بیهوشی می باشد؟

انجام کار با کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان کار بسیار ساده ای است و نیاز به بیهوشی نیست این کار فقط در مواردی که نیاز به تراشیدن دندان باشد به صورت موضعی بی حسی انجام می شود.

برای پر کردن دندان ها از مواد کامپوزیتی به صورت خیلی آسان و در کمترین زمان ممکن این کار قابل انجام می باشد و بیمار کوچک ترین احساس درد و یا حساسیتی نخواهد داشت.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ | کامپوزیت چگونه انجام می شود

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان

از مزایا و محاسنی که برای استفاده از کامپوزیت دندان می توان نام برد این است که در اسرع وقت انجام می شود و نیاز به قالب گیری نیست قیمت آن نسبت به موارد مشابه ارزانتر است.

گاهی از موارد می توان از آن به جای ارتودنسی استفاده کرد که به هم ریختگی دندان ها را می تواند اصلاح کند و دیگر این که ایجاد هماهنگی رنگی بیشتر با دیگر دندان ها و استحکام بالاتر نسبت به دیگر روش ها را می توان داشته باشد.

اطلاعات بیشتر
بهترین دندان مصنوعی برای جوانان کدام است؟ کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button