علت درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

علت درد بعد از عصب کشی دندان

علت درد بعد از عصب کشی دندان چه چیزی می تواند باشد؟ برای پیدا کردن جواب این سوال باید به دنبال خیلی از مواردی گشت که می تواند ار دلایل مهم و اساسی برای درد بعد از عصب کشی دندان باشد.

از عمده دلایل مهم و شاخص برای درد در دندان عصب کشی شده می توان در درجه اول به عدم درمان قطعی و از بین نرفتن کامل عصب ریشه دندان اشاره کرد.

در بعضی از مواقع دندانپزشک به علت آشنا نبودن به فن درمان و یا بر اثر بی احتیاطی و ندیدن طول ریشه دندان، درمان را نصفه و نیمه انجام داده و باعث از بین نرفتن تمامی قسمت های عصب ریشه دندان نگردیده و درد ناشی از درمان ناقص به همین علت می تواند باشد.

وقتی قسمتی از ریشه دندان به خوبی توسط دندانپزشک از بین نرفته باشد، درد در آن دندان ادامه خواهد داشت و می توان گفت که درمان ناقص انجام شده است.

ماندن قسمتی از عصب در ریشه دندان می تواند برای بیماری که در آن دندان آسیب دیده مشکل دارد درد ادامه دار باشد.

پس یکی از دلایل مهم در ادامه دار بودن درد در دندان عصب کشی شده را متوجه شدیم که می تواند در عدم توانایی پزشک معالج در از بین بردن عصب آن دندان باشد.

در درجه دوم می توان به عفونت دندان مورد درمان اشاره نمود و عنوان نمود که وجود عفونت در ریشه و لثه از دیگر عوامل مهم در داشتن درد بعد از عصب کشی دندان باشد.

درد بعد از عصب کشی دندان

راه های پیشگیری درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟

از راه های جلوگیری از درد بعد از عصب کشی دندان استفاده از مسکن هایی که دندانپزشک برای ما تجویز نموده است می باشد.

مسکن ها می توانند اگر مشکل خاصی در درمان ایجاد نشده باشد، در طول مدت کمتر از یک هفته درد ناشی از عصب کشی را تسکین بخشند و به بهبودی کامل برسیم.

معمولاً درد بعد از عصب کشی دندان ناشی از علت های زیادی است. وگرنه دندانی که به صورت اصولی و دقیق عصب کشی شده باشد، بعد از یکی دو ساعت دیگر نباید درد داشته باشد.

دردهای ناشی از عصب کشی که ادامه دار می باشد حتماً باید پیگیری های لازم در خصوص علت آن و ریشه یابی آن صورت گیرد و برای بهبودی و رفع درد، حتماً باید از طریق پزشک معالج دنبال گردد.

بعضی مواقع وجود درد بعد از عصب کشی دندان می تواند ناشی از آسیب به قسمت های ملتهب لثه و عصب های متورم شده ریشه دندان باشد که بر اثر فشاری که دندانپزشک برای از بین بردن عصب داخل دندان به آن می آورد، می تواند باعث تحریک عصب بین ریشه و فک گردد و درد ایجاد و ادامه دار باشد.

راه پایانی و آخر برای اینکه از درد دندان عصب کشی شده رهایی یابیم و اگر درد دندان عصب کشی شده بعد از چند روز ساکت نشد، احتمالا ریشه دندان باعث آسیب و فرسودگی شده و باید آن دندان از دهان خارج گردد تا درد ما آرام گیرد.

برای پر کردن جای خالی دندانی که از دهان به علت پوسیدگی خارج نموده ایم، می توانیم از روش انواع ایمپلنت دندان استفاده نماییم.

چگونه درد بعد از عصب کشی دندان را تسکین دهیم؟

همانطوری که گفتیم وقتی پس از عصب کشی دندان و داشتن احساس درد، پس از مراجعه به دندانپزشک خود و اطمینان از درست انجام شدن عمل عصب کشی می توانیم علاوه بر مصرف مسکن هایی که پزشک برای ما تجویز نموده است از کمپرس یخ بر روی صورت خود و دقیقاً جایی که عصب کشی شده است، استفاده نماییم.

کمپرس یخ بر روی صورت می تواند بافت های متورم شده را به حالت اولیه خود بازگرداند و فشار را از روی عصب ریشه دندان بردارد و درد دندان تسکین یابد.

این روش کمک موثری برای درمان دندان های عصب کشی شده ای که درد دارند، خیلی می تواند کمک خوبی برای کم کردن درد در آن ناحیه باشد.

درد بعد از عصب کشی دندان

چه دندان هایی پس از عصب کشی دندان درد دارند؟

معمولاً دندان هایی که به صورت کج رشد کرده اند و یا اینکه دندان کناری آن از بین رفته و به همین دلیل آن دندان کج شده است، این دندان ها به علت کج شدن ریشه و کانال آن به خوبی عصب کشی نمی شوند و می تواند عصب در این دندان ها فعال بماند و باعث درد گردند.

برای اینکه بتوان این گونه دندان ها را عصب کشی خوبی انجام داد، پزشک معالج باید دقت کافی در عصب کشی از این دندان بنماید.

عکس انداختن از دندان عصب کشی شده می تواند در بهبودی و نداشتن درد بعد از عصب کشی دندان موثر واقع شود و پزشک می تواند با دیدن عکس پس از عمل از عصب کشی کامل دندان اطمینان حاصل نماید.

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد آن طبیعی است؟

در خیلی از موارد درد بعد از عصب کشی دندان بعد از یکی دو ساعت تسکین می یابد و به صورت قطعی از بین می رود ولی گاهی اوقات پیش می آید که به دلایل مختلف این درد ادامه دار است.

درد بعد از عصب کشی دندان بین سه تا پنج روز نباید ادامه داشته باشد و این دردها بسیار نادر است.

ولی اگر این گونه دردها بیش از پنج روز ادامه داشته باشد باید حتماً فکری به حال آن  کرد و به پزشک معالج خود مراجعه و دلیل درد دندان را مشخص نمود و اقدام خوبی برای از بین بردن آن انجام داد.

درد بعد از عصب کشی دندان

پس از عصب کشی دندان چه مراقبت های ویژه ای برای رهایی از درد بعد از عصب کشی دندان باید انجام داد؟

پس از اینکه دندان آسیب دیده و دارای درد را عصب کشی نمودیم باید مراقبت های ویژه ای را برای اینکه دچار درد نگردیم و بهبودی حاصل گردد انجام دهیم.

این مراقبت ها را حتماً پزشک معالج به ما گوشزد خواهد کرد و خواهد گفت که پس از جراحی و عصب کشی نباید به مدت حداقل هفت تا هشت ساعت از خوردن غذا با دندان عصب کشی شده خودداری نماییم.

فشار به دندان عصب کشی شده می توان باعث التهاب و تحریک بافت های اطراف این دندان شود. تحریک عصب ها می تواند در ادامه دار بودن درد بعد از عصب کشی دندان باقی بماند و بهبودی دیرتر حاصل گردد.

عدم استعمال دخانیات و سیگار نیز یکی دیگر از مراقبت های ویژه ای است که باید مراعات گردد. تاثیر دود سیگار بر دندان و خشکی دهان می تواند در قسمت های دندان تازه درمان شده و لثه های متورم و آسیب دیده تاثیر بدی بگذارد و درد بعد از عصب کشی دندان را دو چندان کند و بدتر نماید.

آبسه دندان چیست؟ (7علل، علائم و روش های درمان) | کلینیک ژنیک