پروتز دندان را چگونه می سازند | مواد اولیه پروتز دندان| ژنیک

مراحل ساخت پروتز دندان چگونه است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

پروتز دندان و مراحل ساخت آن

 پروتز دندان را چگونه می سازند؟ و مواد اولیه پروتز دندان چیست؟ آیا مواد اولیه انواع پروتز دندان با هم فرق دارند؟ از چه موادی برای ساخت پروتز دندان استفاده می شود که دوام خوب و بالایی داشته باشد؟

خیلی از افراد وقتی که سنین میانسالی را می گذرانند و وارد دوران پیری و کهنسالی می شوند، ممکن است دندان های اصلی و واقعی خود را از دست بدهند و نیازمند پروتز دندان گردند.

پروتز دندان جایگزین خوبی برای دندان های از دسته برای این افراد می باشد که می تواند از مواد مختلف از جمله مواد اکریلیک، رزین کامپوزیت، مواد سرامیکی و چینی و یا زیرکونیا باشد.

هر کدام از موادی که به آن اشاره کردیم می تواند انواع مختلفی از پروتزهای دندان را تشکیل دهد و یا می تواند قسمتی از دندان یا تمام پروتزهای دندان را تشکیل دهند. معمولاً مواد اکریلیک تشکیل دهنده مواد اصلی دندان های مصنوعی می باشند.

برای ساخت پروتز مصنوعی که می تواند بخشی از دندان های یک فرد باشد و یا اینکه تمام و کل دندان های آن شخص را تشکیل دهد، این موضوع بستگی به وجود و یا عدم وجود دندان های اصلی در دهان آن فرد دارد.

کسی که برای استفاده از دندان مصنوعی و یا پروتز دندان به مراکز دندانپزشکی قابل اعتماد مراجعه می کند تعیین می کند که چه نوع پروتزی می خواهد استفاده نماید. البته دندانپزشک وی نیز به آن شخص مشاوره و کمک لازم را در انتخاب نوع پروتز مربوطه را خواهد داد.

پروتزهای دندان

مراحل ساخت پروتز دندان به چه شکل است؟

مراحلی که لازم است برای ساخت یک دندان مصنوعی و یا پروتزهای دندان مصنوعی پشت سر بگذاریم بدین شکل است که در ابتدا با مراجعه بیمار به دندانپزشک خود برای بررسی و معاینه از دهان و لثه های خود درخواست ساخت و نصب پروتزهای مصنوعی را به پزشک خود می دهد.

دندانپزشک مربوطه با بررسی هایی که از دهان و دندان های باقیمانده و موجود فرد بیمار می کنند، تصمیم نهایی را با رضایت بیمار می گیرد که چه نوع پروتز دندانی مناسب حال بیمار است.

در ادامه اگر دندانی در دهان بیمار وجود نداشته باشد، پزشک با قالب گیری کلی که به صورت موادی خمیری شکل که درون دهان بیمار و روی لثه های بیمار قرارداده می شود، یک نمونه اولیه برای ساخت پروتزهایی که قرار است ساخته شود می گیرد.

در ادامه قالب های ساخته شده را به لابراتوارهای دندانپزشکی می فرستند تا در آن جا بر اساس قالب های ساخته شده پروتزهای مصنوعی دندان های مصنوعی مخصوص همان فرد ساخته می شود.

با ساخته شدن این پروتزها برای انجام نصب اولیه و تست بر روی لثه بیمار از وی دعوت می شود تا در مطب و یا کلینیک دندانپزشکی حاضر شود.

در ادمه با نصب و تنظیم پروتزهای دندان بر روی لثه های بیمار از وی خواسته می شود در روزهای اولیه فشار زیادی به این دندان ها وارد نشود، چون ممکن هست به علت جا نیفتادن این گونه پروتز به لثه ها آسیب جدی وارد شود.

چه غذاهایی را با پروتز دندان مصنوعی می توان خورد؟

در روزهای اولیه نصب پروتز دندان باید از مواد و غذاهای نرم و روان مثل سوپ و آش و غذای میکس شده استفاده نمود. این مدل غذاها به علت اینکه به شکل مایع هستند و نیاز به جویدن ندارند می توانند در شکل گیری و جاگیری پروتز های دندانی کمک شایانی بنمایند.

کسانی که از این دستوالعمل، یعنی از غذاهای میکس شده استفاده نکنند و در عوض از غذاهای سفت و سخت استفاده کنند می تواند به لثه های آن شخص آسیب جدی بزند.

لثه ها در روزهای اولیه و پس از نصب پروتزهای دندان، میتواند واکنش منفی نشان داده و به علت این که هنوز جای این گونه دندان ها هنوز سفت و محکم نشده است می تواند دچار تاول و برجستگی های آبکی شکل گردد.

تاول ها می تواند دردآور و دارای سوزش زیادی باشد. پس برای دوری از درد لثه دستورالعمل های مناسبی که دندانپزشک ما تجویز می کند، استفاده کنیم که لثه ها دچار آسیب نگردند.

پروتزهای دندان

مواد اولیه ساخت پروتز دندان از چیست؟

برای اینکه دندان های مصنوعی و یا همان پروتزهای دندانی از استقامت بالایی برخوردار باشند و از ظرافت خاص در کنار ارتجاعی بودن و مقاوم بودن برخوردار باشند، باید مواد اولیه و تشکیل دهنده آن از مواد اکریلیک عالی و درجه یک باشد.

این مواد پس از تست های اولیه در آزمایشگاه لابراتوارهای دندانپزشکی به این درجه از کیفیت رسیده اند که می توانند مقاومت بالایی در کنار ظرافت و لطافت از خود نشان دهند.

چرا باید از مواد عالی در ساخت پروتز دندان استفاده نمود؟

علت این که دندان های مصنوعی و پروتز دندان را از مواد عالی اکریلیک دندان می سازند، این است که این مواد باید مقاومت بالایی در برابر فشارهای زیادی که برای خورد و له کردن مواد غذایی نیاز است داشته باشد.

این موا در کنار مقاومت بالایی که از خود نشان می دهد باید حالت ارتجاعی و نرمی خاصی نیز باید داشته باشد تا لثه ها و قسمت ها و بافت های نرم دهان آسیب نبینند.

پروتزهای دندان

پروتز دندان به جند صورت ساخته می شوند؟

پروتزهای دندانی را بر اساس تعداد دندانی که هر فرد در دهان خود دارد، ساخته می شود و به دندان های اصلی ارتباط داده می شوند و از آن ها برای نگهداشت و ثابت کردن پروتزهای دندانی استفاده خوبی می شود.

گروهی برای اینکه حوصله استفاده از پروتزهای دندان مصنوعی متحرک را ندارند رو به ایمپلنت دتدان ارزان قیمت می آورند و با کاشت میله های تیتانیوم در فک خود، ریشه های دندانی برای خود می سازند و با نصب تاج مصنوعی دندان، خیال خود را برای همیشه راحت می کنند.

هر چند که امروزه قیمت ایمپلنت دندان در تهران رو به فزونی نهاده ولی در برخی از مراکز دندانپزشکی می توان ایمپلنت دندان قسطی نیز پیدا کرد.

کسانی که ساخت پروتزهای ثابت را انتخاب می کنند دیگر نگران جابه جایی دندان ها در دهان خود نیستند و می توانند دندانی ثابت داشته باشند و هر آنچه قبلاً با دندان های طبیعی خود می خوردند با این دندان های ثابتی که به شکل پیچ و مهره در درون فک آن ها جاسازی است، می خورند.

اطلاعات بیشتر
بهترین دندان مصنوعی برای جوانان کدام است؟ کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button