دندان نهفته کودکان را چگونه درمان نماییم؟ کلینیک تخصصی ژنیک

دندان نهفته کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دندان نهفته کودکان ، راه های درمان

دندان نهفته کودکان را چگونه می توان درمان نمود؟ دندان های کودکان که از بدو تولد شروع به رشد می کند و در دو الی سه ماهگی، اولین جوانه های دندان شیری کودک سر از لثه درمی آورند و خودنمایی می کنند. این دندان ها که به دندان شیری معروفند در ابتدا دو عدد در جلوی فک بالا و دو عدد دیگر را در جلوی فک پایین می توان دید.

گاهی اوقات دندان های نیش کودکان به صورت نهفته باقی می ماند و یا دیر در می آیند و یا اینکه چیزی سد راه آن ها شده است و باید پس از عکس رادیولوژی، که دندانپزشک کودکان از دندان نهفته کودکان می اندازد، برای درآوردن و معالجه تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

دندان نهفته کودکان به علت دلایل مختلف از جمله دیر درآمدن و یا تنگی کانال فک به استخوان فک گیر کرده و توان بیرون آمدن را ندارند.

بعضی از این دندان ها نیز به علت این که دیر درآمده اند دندان های کناری فضای خالی محل رویش این گونه دندان ها را با کج شدن خود، پر گرده اند و همین قضیه باعث گیر افتادن دندان های نهفته می شود و این دندان ها به صورت افقی رشد می کنند و می توانند برای دیگر دندان ها مزاحمت ایجاد نمایند و دارای درد باشند.

دندان نهفته کودکان

بیشتر، کدام دندان نهفته کودکان دردسرساز هستند؟

دندان های نهفته معمولاً در کودکان بیشتر به شکل دندان سوم و یا همان دندان نیش که در دو طرف دهان هستند بروز می کنند. بر خلاف بزرگسالان که دندان های نهفته آن ها در عقب دهان و مربوط به دندان عقل می شود، در کودکان این اتفاق فقط در دندان نیش پیش می آید و می تواند برای کودک دردسر ساز و دردناک باشد.

دندان های نیش ممکن است که اصلاً سر از لثه بیرون نیاورند و به صورت افقی حرکت کنند و باعث آسیب به دندان های کناری بشوند و یا این که منجر به درآمدن دندان اضافی باشند که بر روی هم سوار هستند و ایجاد مشکل کنند که در هر دو صورت دندانپزشک اطفال نسبت به درمان و خارج کردن این گونه دندان ها اقدام موثر خواهد کرد.

دندانپزشک کودکان چگونه دندان نهفته کودکان را درمان می کند؟

دندانپزشک کودکان با استفاده از عکس رادیولوژی که از کل دهان کودک می اندازد و با بررسی که در این خصوص انجام می دهد، می تواند نسبت به درمان از طریق جراحی دندان بی هوشی ، کودک را تحت درمان قرار دهد.

کودکان به علت ترسی که از دندانپزشکی دارند و زمانبر بودن جراحی، باید حتماً برای خارج کردن دندان نهفته، آن ها از روش جراحی دندان با روش بی هوشی استفاده نمود.

دندانپزشک کودکان برای بیهوش کردن کودکان برای جراحی، از یک تیم چند نفره که متخصص بیهوشی کودکان نیز درون این تیم می باشند در داخل اتاق عمل پیشرفته، کودک را بیهوش کرده و اقدام به درمان و خارج نمودن دندان نهفته کودکان می نمایند.

کودکان به علت این که توان عمل جراحی بر روی دندان خود را ندارند و نمی توانند مثل یک فرد بزرگسال عمل جراحی را تحمل نمایند و یک ترس درونی نیز از دندانپزشکی دارند و احتمال همکاری نکردن کودک در حین جراحی نیز زیاد است به همین خاطر اغلب جراحی دندان نهفته کودکان را به صورت بی هوشی انجام می دهند.

دندان نهفته کودکان

آیا می توان جای خالی دندان نهفته که کشیده شده با پروتز به صورت موقت پر کرد؟

اگر دندان نهفته کودکان که با جراحی از دهان خارج گریده است بخواهیم با دندان و پروتز مصنوعی به صورت موقت برای این گونه کودکان انجام دهیم، آیا شدنی است؟ این سوال خیلی از والدین می باشد که وقتی دندان نهفته کودکمان را کشیدیم چه کار کنیم که دندان های کناری کج نشوند و فضای خالی بوجود آمده را پر نکنند.

دندانپزشک کودکان می تواند با استفاده از پروتزهای موقت یا ایمپلنت دندان موقت و غیر دائمی و یا با فضا نگهدارنده موقت، برای پر کردن جای خالی دندان نهفته خارج شده از دهان کودک نصب نماید و تا وقتی که دندان دائمی شروع به رشد می کند با این دندان و پروتز موقت هم می توان غذا خود و هم جای را برای رویش دندان دائمی رزرو کرده که دندان های کناری فضای خالی را پر نکنند.

دندان نهفته کودکان

مهمترین دلایل ایجاد دندان نهفته کودکان چیست؟

از جمله مواردی که می تواند در ایجاد دندان نهفته کودکان تاثیر گذار باشد و این امر را باعث شود، می توان به نامرتبی و به همریختگی دندان ربط داشته باشد و می تواند به درگیر شدن دندان ها با یکدیگر و گیر افتادن یک یا چند دندان در لثه و یا در فک به عنوان دندان نهفته می تواند اتفاق بیافتد.

از دیگر موارد می توان به نزدیکی خیلی زیاد ریشه های دندان که می توانند بر یکدیگر اثر گذاشته و باعث نهفته ماندن یکی از ریشه ها را باعث گردد. برخورد ریشه ها با یکدیگر می تواند، مسیر رویش یک دندان را به تاخیر انداخته و یا اینکه مسیر آن را تغییر دهد.

افتادن دندان شیری به صورت زود هنگام و خالی ماندن جای خالی و استفاده نکردن از فضا نگهدارنده در این قسمت می تواند، یکی دیگر از علل دندان نهفته کودکان را باعث گردد.

وجود فضای خالی بین دو دندان می تواند دندان های کناری فضای خالی را کج کرده و محیط کانال رویش دندان ها را تنگ کرده و یکی از عوامل نهفته ماندن دندان ها را باعث گردند.

دندان نهفته کودکان

انواع دندان نهفته کودکان کدامند؟

دندان نهفته کودکان به عنوان مختلف تقسیم بندی می شود. 1- دندان نهفته درون فکی 2- دندان نهفته درون لثه ای

دندان نهفته درون فکی

این نوع دندان نهفته که در درون استخوان های فک مانده اند و به عبارتی درون فک قفل شده اند، می تواند به تنگی کانال رویش درون فکی، باشد و به نوعی این دندان ها به علت تنگی محل رویش در فک به فک جوش خوده اند و توانایی خروج از درون فک را ندارند.

دندان نهفته درون لثه ای

در این نوع از دندان ها که از فک، خود را جدا کرده و در زیر لثه گیر افتاده اند، به دندان های نهفته درون لثه ای مشهورند. این دندان ها به علت این که فضای کافی برای سر درآوردن از زیر لثه برای آن ها فراهم نیست همواره در زیر لثه می مانند و توان رویش ندارند.

اطلاعات بیشتر
ارتودنسی کودکان | بهترین سن برای ارتودنسی کودکان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button