عمر لمینت دندان چقدر است؟ | لمینت فوری دندان در کلینیک ژنیک

عمر لمینت دندان در هر شخص چقدر است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عمر لمینت دندان

عمر لمینت دندان چقدر است؟ قبل از پاسخ به این سوال مقداری در خصوص پیدایش لمینت دندان و کارایی و اینکه جه کاربردی دارد توضیح خواهیم داد.

در گذشته نه چندان دور دندان ها به علت عدم رعایت بهداشت و یا این که جنس دندان ها از نظر ارثی، کیفیت خوبی نداشته اند.

ظاهر دندان ها خیلی زود و به سرعت شکل بدی پیدا می کرد و رنگ این دندان ها رو به تیرگی و جنس آن رو به شکنندگی و خوردگی می رفت.

با رشد علم و تکنولوژی و پیشرفت در زمینه بهبود وضعیت مراکز دندانپزشکی رشته ای در این زمینه ظهور کرد به نام لمینت دندان که کارش بیشتر ایجاد ظاهر خوب و سفید و مرتب کردن دندان هاست که کار ترمیم دندان ها را برعهده دارد.

اگر بخواهیم عمر لمینت دندان را بدانیم، باید حتماً در خصوص جنس و مواد اولیه آن اطلاعات لازم و کافی داشته باشیم. در حقیقت مواد اولیه در طول عمر لمینت ها بسیار موثر می باشند.در ادامه به انواع لمینت ها از نظر جنس و مواد اولیه می پردازیم.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | لمینت فوری دندان در کلینیک ژنیک

انواع لمینت دندان از نظر جنس

1-لمینت سرامیکی

2-لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یک لایه از جنس مخصوص سرامیکی دندان می باشد که بعد از قالب گیری دندان توسط دندانپزشک و ساخت این لایه نازک در لابراتوار بر روی دندان بیمار نصب می شود.

لمینت سرامیکی که به ونیر پرسلین نیز معروف است از بهترین نوع روکش دندان می باشد که هم از رنگ مناسب و هم از مرغوبیت خوبی برخوردار است و می تواند طول عمری بین 15 تا 20 سال داشته باشد.

 طول عمر لمینت دندان استفاده به صورت روتین و استفاده درست از این جنس روکش تاثیر پذیر است و امکان طول عمر بیشتر و یا کمتر با توجه به نحوه استفاده از دندان های لمینت شده می باشد.

توصیه ما این است که اگر در توان مالی شما هست از این نوع روکش به علت اینکه طول عمر لمینت دندان نسبت به بقیه روکش ها بیشتر است.

به علت مقاوم بودن و سازگاری مناسب با دندان ها و لثه ها برای دندان های خود از این روکش استفاده نمایید.

از دیگر ویژگی های این نوع روکش طرح لبخند زیبا برای ما ایجاد می کند از دیگر مزایای این لمینت، مقاوم در برابر زرد شدن دندان و استقامت خوب در برابر فشارها هستند.

هیچ محدودیتی در غذا خوردن برای فرد ایجاد نمی کند این نوع لمینت سازگاری بسیار خوبی با دهان و لثه ها دارد و هیچ گونه حساسیتی در دهان ایجاد نمی کند.

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی که از جنس یک نوع رزین کامپوزیت است و خمیری شکل می باشد پس از قالب گیری از دندان های بیمار در لابراتورهای دندانپزشکی ساخته شده و یک روزه بر روی دندان بیمار نصب می شود جنس این مواد که می تواند هم شکل دندان بیمار باشد.

از مزیت های این نوع روکش، اگر بخواهیم مقایسه ای بین لمینت کامپوزیتی با لمینت سرامیکی داشته باشیم مدل کامپوزیتی یک مقدار ضعیف تر از مدل سرامیکی می باشد و طول عمر لمینت دندان بیشتر است.

مزیت کامپوزیتی نسبت به سرامیکی در زود نصب شدن و شکل پذیری بهتر و اینکه در یک جلسه آن را نصب کرد و می توان از آن بهره برداری نمود.

از نظر تغییر رنگ و رنگ پذیری لمینت کامپوزیتی ضعف های خودش را دارد و زود تغییر رنگ می دهد و می توان این مورد را از معایب این نوع لمینت دانست.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | لمینت فوری دندان در کلینیک ژنیک

چه عواملی بر عمر لمینت دندان موثر است؟

از عواملی که بر طول عمر لمینت دندان تاثیر مستقیم دارد، می توان در مرحله اول رعایت بهداشت دهان و دندان مربوط باشد.

در درجه دوم به حالات رفتاری در تغذیه و عادات فردی و در مرحله سوم به جنس مواد استفاده شده در لمینت و در آخر نیز به رفتارها و عادات فردی می تواند بستگی داشته باشد.

رعایت بهداشت فردی در دهان و دندان از اولین دلایل و مهمترین دلیل برای نگهداشت و ماندگاری لمینت دندان و طول عمر لمینت دندان می باشد.

اگر لمینت دندان را به حال خود رها کنیم و شستشوهای روزانه و یا مراجعات هر شش ماه یک بار به دندانپزشک را نداشته باشیم می تواند در طول عمر کم این روکش ها موثر باشد و طول عمر آن را کاهش دهند.

مرحله دوم می تواند بستگی به تغذیه و خورد و خوراک ما داشته باشد این مواد می تواند از مواد غذایی سفت و سخت و شکستن تنقلات مثل بادام و فندق و پسته با دندان ضرر بسیار زیادی داشته باشد و موجب آسیب دیدن زیادی به روکش های و لمینت دندان برساند و باید جداً از این موارد دوری کرد.

از دیگر موارد موثر در طول عمر لمینت دندان می تواند جنس مورد استفاده شده در این روکش ها تاثیر مشتقیم داشته باشد و اگر جنس مواد اولیه، نامرغوب باشد حتماً طول عمر لمینت کاهش خواهد داشت و در آخر نیز می توان به حالات روحی و رفتاری فرد بستگی داشته باشد.

کسانی که عادت دندان قروچه و یا عادت بد جویدن اشیاء سفت و سخت مثل ته خودکار را داشته باشند بی شک از طول عمر روکش لمینت دندان خود خواهند کاست.

این را حتماً به خاطر داشته باشید که دخانیات و مصرف مواد دخانی تاثیر بسیار نامطلوبی در ظاهر و رنگ لمینت ها می تواند داشته باشد.

در برخی موارد لمینت دندان در اثر بی توجهی دندانپزشک به صورت نادرست نصب شده است و یا دقت کافی در این زمینه نشده است و روکش ممکن است از جای خودش بیرون بیاید و یا اینکه بر اثر عواملی این روکش ها بشکنند و یا ترک بخورند.

 این جور مواقع باید تکه های شکسته شده لمنت ها را از دهان خارج کرد و به دندانپزشک مراجعه نمود تا در مورد لمنت های شکسته شده و یا بیرون آمده تصمیم گیری شود.

معمولاً با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی مشکل خاصی برای لمینت دندان ها رخ نمی دهد و اگر چنین اتفاقی افتاد حتماً به دندانپزشک مربوطه مراجعه و در برطرف نمودن آن اقدام نمایید.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | لمینت فوری دندان در کلینیک ژنیک

سخن آخر

در پایان این مقاله و به صورت خلاصه و جمع آوری این مقاله یادآور می شویم که عمر لمینت دندان به عوامل مختلفی از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان و عوامل رفتاری و عادات روزانه و فردی و همچنین تغذیه فرد و از طرفی به جنس مواد تشکیل دهنده لمینت و دندانپزشکی که لمینت را ساخته و نصب کرده است، می تواند در عمر لمینت موثر باشد.

اطلاعات بیشتر
ترمیم فاصله دندان با لمینت دندان | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button