بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟ | کلینیک ژنیک

روند جلوگیری از پوسیدگی دندان چگونه است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 جلوگیری از پوسیدگی دندان 

 جلوگیری از پوسیدگی دندان باید از روش های متنوع ای که در این زمینه وجود دارد، استفاده نمود. جلوگیری از پوسیدگی دندان را می توان به چند بخش مهم تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

ما معمولاً عادت داریم وقتی دندان درد می گیریم، به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنیم و این اشتباه بزرگی هست که اکثریت انسان ها مرتکب می شوند.

درمان دندان ها را باید در ابتدا با پیشگیری و مراجعه هر شش ماه یک بار و به طور منظم انجام داد.در ابتدا باید ببینیم علت پوسیدگی دندان از چیست؟ و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان راه چاره ای اندیشیده شود.

همه ما معمولاً این اشتباه بزرگ را انجام می دهیم و این اشتباه این است که وقتی غذا می خوریم انگار سخت مان است که دندان های خود را که از غذاهای باقیمانده در لابه لای دندان هایمان وجود دارد، تمیز کنیم و مسواک بزنیم.

 باقیمانده غذاها که معمولاً کمتر از یک ساعت توسط باکتری های درون دهان اسیدی شده و برای مینای دندان نیز خیلی مضر است، از دلایل پوسیدگی دندان می تواند باشد.

یعنی جایی که دهان اسیدی می شود و باکتری ها شروع به از بین بردن مینای دندان می کنند و پوسیدگی اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان که پوسیدگی ها در ابتدا کار به پلاک معروف هستند با ایجاد یک لکه روی دندان کم کم شروع به خوردگی و از بین بردن مینای دندان می شوند و در کوتاه مدت حفره در درون دندان ایجاد میگردد. 

ما معمولاً تا دندان درد نگیریم متوجه این موارد و خوردگی و پوسیدگی دندان هایمان نمی شویم. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان علاوه بر مسواک باید نخ دندان نیز بکشیم.

بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

 

چه موادی بیشتر از همه باعث پوسیدگی دندان ها می شوند؟

بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که بیش از حد از مواد قندی و نشاسته ها و مواد غذاهایی کنسروی و غداهای آماده اسیدی مضر دندان هستند، باید کم استفاده کنیم.

استفاده بیش از حد این مواد را باید از مهمترین مواردی دانست که در ایجاد پوسیدگی نقش زیادی دارند مواد قندی مثل قندهای خوراکی  که با چای مصرف می شود و یا از شکلات ها و آبنبات ها که حالت چسبنده نیز دارند و لابه لای دندان ها گیر می کنند و باعث ایجاد پوسیدگی می شود را می توان نام برد.

از دیگر موارد می توان به نوشابه های گازدار که یکی از اصلی ترین موادی هستند که در پوسیدگی دندان ها نقش پررنگ و مهمی دارند.

از دیگر مواد غذایی می توان به خوراکی های سوپر مارکتی از قبیل چیپس و پفک که چسبندگی زیادی ایجاد می کنند و معمولاً از مواد زیان بار و رنگ های صنعتی مضر و غیر مفید تهیه شده اند نیز در ایجاد پوسیدگی نقش مهمی را ایفا می نمایند.

پس برای بهترین و کامل ترین روش ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها دوری کردن از این گونه مواد غذایی ناسالم می باشد.

برای پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان از چه راه های می توان استفاده کرد؟

1-مسواک زدن به صورت منظم و استفاده از نخ دندان

از دیگر روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان، می توان با مسواک زدن به صورت منظم و استفاده از نخ دندان دانست.

اگر ما این عادت پسندیده را بعد از هر وعده غذایی و میان وعده ها درون خود زنده نگه داریم و خود را ملزم به رعایت آن کنیم مطمئن باشید هیج وقت اتفاق پوسیدگی دندان برای ما پیش نخواهد آمد و میتوانیم دندان های سالم و بدالطبع لثه ای سالم و زیبا داشته باشیم.

بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

2-فلوراید درمانی

یکی دیگر از بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از موادی به نام فلوراید است. در ابتدا و برای جلوگیری از پوسیدگی و مراحل اول پوسیدگی دندان، معمولاً از فلوراید برای توقف و درمان اولیه استفاده می شود.

این تنها برای دندان های با سطح پوسیدگی زیرِ ده درصد و کمتر که هنوز تخریب شروع نشده و تنها ایجاد لکه را می توان در آن دید کاربرد دارد.

فلوراید فقط می تواند شدت تخریب را کم و متوقف کند و از پیشروی پوسیدگی جلوگیری نماید و این روش فقط برای پیشگیری است و باید مراحل بعدی درمان را شروع کرد.

بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

 

اطلاعات بیشتر
عوارض بی دندانی چیست؟ | جبران بی دندانی با 4 روش موثر | ژنیک

3-ترمیم پوسیدگی یا پر کردن دندان ها

در این مرحله که نسبت به مرحله قبلی سطح بیشتری از دندان درگیر پوسیدگی شده و به قول معروف تخریب قسمتی از دندان را می توان مشاهده کرد و کم و بیش نیز به علت اینکه عصب دندان ظاهر شدن و نسبت به سردی و گرمی موادی که می خوریم واکنش نشان می دهد و درد را می توانیم احساس کنیم.

در این مرحله با مراجعه  به داندانپزشک معتمد و کار بلد برای ترمیم و پر کردن دندان که از مواد رزین گامپوزیتی که معمولاً به رنگهای تیره و یا همرنگ دندان می باشند سطح از بین رفته و یا همان پوسیدگی دندان را ترمیم و پر می شود.

دندانپزشک در ابتدا سطح و دور و بر دندان شکسته شده را که معمولاً بر اثر پوسیدگی دندان اتفاق افتاده با استفاده از ابزارها و دستگاه مخصوص این کار تراشیده تا باقی مانده پوسیدگی را از بین ببرد و در مرحله بعد محل خالی شده را با مواد مخصوص پر می کند که بهترین و کاربردی ترین روش ترمیم یک دندان است که انجام می شود.

4-ترمیم پیشرفته و نصب روکش یا تاج دندان

در این مرحله برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به علت این که سطح بیرونی دندان کاملاً پوسیده و از بین رفته است، دندانپزشک سطح باقیمانده پوسیدگی را تراشیده و فقط ما در این مرحله ریشه دندان برایمان باقی مانده و سالم می باشد.پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص و موادی که در این زمینه کاربرد دارد پایه نصب می کند.

  پایه دندان که درون فک نصب گردیده، با قالب گیری یک تاج مناسب که به روکش نیز معروف است برای دندان در لابراتوار ساخته و روی پایه ی ایجاد شده نصب می کند و جای دندان پوسیده ما را می گیرد.

بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟

5-ترمیم ریشه کانال دندان یا عصب کشی

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، در این مرحله که پوسیدگی به ریشه نیز سرایت کرده، دندانپزشک مراحل عصب کشی و یا تراش بر روی ریشه و کانال را آغاز کرده و ترمیم شروع می شود.

اگر هم سطح پوسیدگی ریشه کم باشد می توان آن را ترمیم کرد و دندان را برگرداند و اگر نیاز به تاج و یا پایه باشد این کار انجام می شود و دندان ترمیم می شود و اگر سطح پوسیدگی زیاد باشد به ناچار باید دندان را کشید و بعداً آن را ایمپلنت دندان کرد و دندان جدید و ثابت نصب کرد.

مراحل ایمپلت در کلنیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک به این صورت است که در ابتدا جای دندان کشیده شده پیچی درون استخوان فک محکم می شود که کار ریشه را انجام می دهد.

این پیچ از جنس تیتانیوم خالص می باشد که با استخوان ها و بدن انسان سازگاری کامل دارد نصب می شود و بعد از نصب پیچ یا همان پایه تاج دندان که قالب گیری و ساخته شده است بر روی آن نصب می گردد و بهترین و کامل ترین روش ثابت و همیشگی برای دندان از دست رفته ما می باشد.

 

اطلاعات بیشتر
ضرر جرمگیری دندان چیست؟ | مضرات جرمگیری دندان کدامند؟ | کلینیک ژنیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button