فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم | ژنیک

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص چیست؟

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص را می توان در رشته تخصصی آن ها دانست. رشته تخصصی است که دندانپزشک متخصص را از دندانپزشک عمومی متمایز می کند.

دندانپزشک عمومی یک سری محدودیت ها یی دارد و در حقیقت همان طوری که از نامش پیداست وظایف عمومی یک دندانپزشکی که نیاز به تخصص خاصی ندارد انجام می دهد که در ادامه مشروح توضیح داده خواهد شد.

اگر بخواهیم فرق بین دندانپزشک عمومی با متخصص را بدانیم این است که دندانپزشک عمومی در دانشگاه به مدت شش سال تحصیلات نموده و مدرک دندانپزشکی خود را دریافت نموده و شروع به طبابت می کند.

اما متخصص دندانپزشکی که اغلب در کلینیک های دندانپزشکی معتبر کار می کنند، بعد از مدت شش سال، دو سال دیگر نیز در زمینه ها و شاخه های دندانپزشکی تحصیلات می کند و مدرک تخصصی خود را بسته به تخصص اخذ شده شروع به طبابت می نماید. در اینجا متوجه فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص خواهیم شد.

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم

دندانپزشک عمومی چه وظایفی دارد و چه کارهایی انجام می دهد؟

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص چیست؟ دندانپزشک عمومی از جمله کارهایی که می تواند انجام دهد و مجاز به انجام آن است عبارتست از کشیدن دندان، کار با اشعه ایکس، ترمیم دندان پوسیده، عصب کشی و جرم گیری می باشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

کشیدن دندان

از جمله کارهایی که یک دندانپزشک عمومی مجاز به انجام آن می باشد کشیدن دندان می باشد که نیاز خاصی به تخصص دندانپزشکی ندارد و می توان گفت که از ساده ترین کارهای دندانپزشکی می باشد که می تواند انجام دهد.

اشعه ایکس

دندانپزشکی عمومی می تواند از اشعه ایکس را برای بررسی ناهنجاری های دهان و دندان مورد استفاده قرار دهد و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه ندارد.استفاده از اشعه ایکس در عکس از دندان نیز کاربرد دارد که دندانپزشک عمومی از این مورد نیز می تواند استفاده نماید.

ترمیم پوسیدگی

از دیگر مواردی که دندانپزشک عمومی می تواند انجام دهد ترمیم پوسیدگی دندان و یا همان عصب کشی و پر کردن دندان می باشد که این کار نیاز به تخصص و زیر شاخه های دندانپزشکی ندارد و پزشک عمومی دندانپزشکی به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

جرم گیری

از دیگر مواردی که دندانپزشک عمومی می تواند انجام دهد و نیاز به تخصص در آن نیست جرم گیری دندان ها می باشد که با ابزار خاص خود این کار به راحتی قابل انجام است.جرم گیری در زمان و مدت خیلی کم و فقط با یک بار مراجعه صورت می گیرد.

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم

انواع رشته های تخصصی در دندانپزشکی و وظایف آنها

رشته های تخصصی در دندانپزشکی به چند زیر گروه تقسیم می شوند و فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

متخصص بیماری های دهان و دندان و فک

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم این است که از بین تخصص های فراوانی که در رشته دندانپزشکی وجود دارد یکی از آن ها متخصص بیماری های دهان و دندان و فک می باشد که این تخصص به بیماری های مربوط به تومورهای دهانی و لثه ای که در دهان ایجاد می شود می پردازد.

با بررسی که در این زمینه انجام می دهد تشخیص می دهد که آیا این بیماری در شخص نیاز به عمل جراحی دارد یا نه که اگر نیاز بود عمل جراحی انجام خواهد شد و یا اینکه بیماری های مربوط به فک نیز از جمله وظایف این متخصص است که به رفع و درمان آن می پردازد.

متخصص ارتودنسی

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص که در اینجا یکی دیگر از شاخه های دندانپزشکی متخصص ارتودنسی می باشد که کارش ایجاد نظم و ترتیب در دندان ها با استفاده از ابزارهای خاص خود است که می تواند در رفع کجی و ناصافی دندان ها کمک کند تا دندان ها به جای اصلی خود و در کنار هم برگردند.این کار حتی می تواند برای درمان دندان های کج تا دو سال به طول بیانجامد.

متخصص زیبایی دندان

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص .متخصصین زیبایی دندان بیشتر مربوط می شود به سفید کردن دندان ها با استفاده از ابزارها و روش های خاص خود که مشتری درخواست می کند با چه روشی و با استفاده از چه ابزاری نسبت به زیباسازی اقدام نمایند و این تخصص بیشتر جنبه درمانی ندارد و فقط مربوط می شود به زیبایی که کار به اصطلاح فانتزی است.

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم

متخصص پروتز

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم  که در این شاخه از دندانپزشکی که مربوط می شود به ساخت و نصب دندان های مصنوعی چه به صورت متحرک و یا ثابت که نیاز به تخصص و تجربه ی بالایی دارد.

این متخصص در ابتدا با قالب گیری از لثه های بیمار نسبت به ساخت دندان ها در لابراتوار اقدام و یا سفارش گذاری کرده و بعد از اینکه این سفارشات انجام شد آن ها را بر روی لثه و فک بیماران نصب نموده و با مراجعه چند نوبتی بیمار به بهتر شدن و قابل استفاده شدن این پروتزها میتوان از آن ها به سادگی بهره برد.

متخصص اطفال

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص که یکی دیگر از زیزشاخه های دندانپزشکی مربوط می شود به متخصص اطفال که از مهمترین تخصص ها در علم دندانپزشکی می باشد در این شاخه فقط پزشکان آموزش و تخصص خود را در رابطه با دهان و دندان اطفال دیده اند و در این زمینه تخصص دارند و کودکان را به جز این متخصصین برای مداوا به دندانپزشک دیگری نباید ارجاع داد.

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم

چگونه متوجه شویم که نیاز به متخصص دندانپزشکی داریم یا به دندانپزشکی عمومی

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص و تفاوت درآمد آن با هم ، از آنجایی که اغلب مردم در زمینه دندان و دندانپزشکی تخصصی ندارندt در ابتدا به ساکن و در مراحل اولیه نمی دانند که برای رفع مشکل خود نیاز به دندانپزشک عمومی می باشد و یا نیاز به متخصص خاصی است.

فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص این است که اگر ما به این بن بست رسیدیم و نمی دانستیم که چه کنیم باید به کلینیک های معتبر دندانپزشکی که هم دکتر عمومی دارند و هم متخصص، از جمله کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک مراجعه کنید که در آنجا شما را ابتدا دندانپزشک عمومی ویزیت می کند که اگر کار مربوط به خودش بود درمان را آغاز می کند ولی اگر نیاز به متخصص خاصی داشت در همان کلینیک شما را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد.

در پایان یادآور می شویم که دندانپزشکی شاخه ها و تخصص زیادی درون خود دارد هر دندانپزشک نمی تواند کار دیگری جز تخصص خود را انجام دهد و باید متخصص همان کار به آن بپردازد مثلاً متخصص ارتودنسی فقط کار ارتودنسی و متخصص اطفال نیز همان تخصص مربوط به خود را باید انجام دهد و می توان فرق دندانپزشک عمومی با دندانپزشک متخصص را در این خصوص متوجه شد.

در خصوص دندانپزشک عمومی نیز گفتیم درمان های اولیه و عمومی از جمله کشیدن دندان و یا جرم گیری و بررسی دهان و دندان با اشعه ایکس برای دیدن ناهنجاری های دهانی و یا ترمیم دندان و پر کردن آن از وظایف دندانپزشک عمومی می باشد.

این دندانپزشکان در خصوص تخصص هایی مانند ایمپلنت دندان فوری و یا ارتودنسی دندان ندارند و تنها در خصوص کشیدن دندان می توانند کار انجام دهند.

اطلاعات بیشتر
مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان | جراحی و کشیدن دندان | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button