پلاک دندان چیست؟علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن – ژنیک

پلاک دندان از چه چیزی تشکیل می شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پلاک دندان و دلایل تشکیل پلاک دندان

پلاک دندان و علت ها و دلایل تشکیل آن را می توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دانست.رعایت این موضوع می تواند اولین قدم برای عدم تشکیل پلاک دندان باشد.

در این مقاله که در سایت دندانپزشکی تخصصی ژنیک نشر داده شده است، شرح مفصلی در خصوص پلاک دندان و علت تشکیل پلاک دندان و را ه درمان آن خواهیم داد.

امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم کمک هر چند کوچک برای درمان دندان های شما انجام داده باشیم. در ادامه می توانید از مقالات آموزشی دندانپزشکی ما استفاده کامل را ببرید و از آن ها بهره برداری نمایید.

پلاک دندان یک ماده نرم و چسبنده و سفید رنگ بر روی دندان است که به علت عدم رعایت بهداشت دهان و نزدن مسواک بر روی دندان ها می نشیند و کم کم می تواند باعث خوردگی و پوسیدگی دندان ها شود این پلاک ها حاوی صدها میلیون میکروب و باکتری هستند که به مرور زمان بر روی دندان ها نقش بسته اند و تبدیل به لایه نازکی شده اند.

اگر زود آن ها را از روی دندان ها پاک نکنید حتماً دندان های شما را از بین خواهند برد.

پلاک دندان چیست؟ علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن این است که اگر امروز تصمیم بگیرید تا مسواک را شروع و تبدیل به یک عادت خوب که می تواند سفیدی دندان ها و سلامت و بهداشت دهان را به همراه داشته باشد.

در کنار مسواک، نخ دندان نیز فراموش نشود و مراجعه به دندانپزشک خوب و کاربلد نیز یکی از عادت های خوب ما باید باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشیم.

پلاک دندان اگر روزانه از روی دندان ها تمیز و پاک نشوند کم کم با ایجاد ضخامت بیشتر و با سفت و سخت شدن حود تبدیل به جرم شده و جرم ها اگر بوجود بیایند به این راحتی ها و با مسواک زدن از روی دندان ها پاک نمی شوند.

باید حتماً به دندانپزشک مراجعه و کار جرمگیری انجام شود.خیلی ها سوال کردند که پلاک دندان چیست؟ علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن را بیا ن نمایید که در ادامه به آن می پردازیم.

پلاک دندان چیست؟علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن - ژنیک

دلایل تشکیل پلاک بر روی دندان چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

 

اطلاعات بیشتر
مراقبت های بعد از جرم گیری دندان چیست؟ | 6 مورد مراقبت | ژنیک

 ما وقتی غذا می خوریم باقیمانده غذاهایی که خورده ایم در لابه لای دندان های ما گیر می کنند و این همان سرآغاز تشکیل پلاک دندان یا جرم دندان می باشد.

این خورده غذاهای باقیمانده در دهان اگر شسته نشوند و با مسواک اگر از بین نروند می توانند بعد از نیم ساعت که با بزاق دهان مخلوط و توسط میکروب ها و باکتری هایی که در دهان وجود دارند ترکیب شده و از خود اسید ترشح کنند.

اسید حاصل از فرایند غذاهای مانده در دهان که فاسد نیز شده اند می توانند زیربنای اولیه رسوب و تشکیل این مواد که معمولاً به رنگ های سفید و یا زرد هستند بر روی دندان ها باقی بمانند.

با تشکیل اولیه این مواد بر سطح دندان ها زمینه فراهم می شود که این لایه نازک به سرعت تبدیل به جرم شود که رسوبی ضخیم بر سطح دندان ها را تشکیل می دهد و آنقدر این رسوب سفت و سخت می شود که دیگر به راحتی و آسانی و توسط مسواک نمی توان آن را برطرف کرد.

حتماً باید با رسوب زدایی و جرم گیری توسط دندانپزشک انجام گردد.برای اینکه بتوانیم از دست جرم ها که حالا تبدیل به جرم دندان شده اند رهایی یابیم و در اصطلاح دندانپزشکی راه درمان را پیگیری نماییم و جرم گیری نماییم.

در ابتدا باید قبل از تشکیل جرم دندان با مسواک روزانه و یا بهتر بگوییم مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی، می توانیم جلوی رسوب مواد جرم بر روی دندان ها را گرفت.

اگر به هر دلیلی یا اینکه فراموش کردیم مسواک بزنیم و پلاک دندان روی دندان ما نشست در اولین فرصت باید مسواک زدن را شروع کنیم.

اگر این پلاک ها بخواهیم تبدیل به جرم نشوند با مسواک زدن را ادامه دهیم. اگر این اتفاق بیفتد امکان پوسیدگی دندان های ما زیاد است و حتی شاید شاهد از دست دادن یک یا چند عدد از دندان هایمان شویم. 

اگر چه امروزه راه هایی از جمله ایمپلنت دندان فوری برای جایگزین کردن که در بعضی از کلینیک ها برای رفاه حال مردم ایمپلنت دندان قسطی نیز وجود دارد و روش مناسب و موفق  و خوبی است ولی پیشگیری و داشتن دندان های طبیعی بهتر است.

هر زمان که متوجه پلاک های روی دندان شدیم در اولین فرصت مسواک زدن را شروع و تا زمانی که کل پلاک ها از بین نرفتند مسواک را کنار نگذاریم.

اگر متوجه رسوب پلاک ها نشدیم و این پلاک دندانی تبدیل به جرم شده بود و تازه متوجه این قضیه شدیم در اولین فرصت باید به دندانپزشک مراجعه تا جرم زدایی انجام شود و جلوی پوسیدگی دندان خود را بگیریم.

پلاک دندان چیست؟علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن - ژنیک

مزایای رفع پلاک دندان ها چیست؟

از مزیت ها و محاسن رفع پلاک دندان، می توان به سالم ماندن دندان ها و عدم پوسیدگی و خرابی آن و رفع بوی بد دهان ، رفع زردی و تیرگی دندان ها و ایجاد ظاهری زیبا و دندانی زیباتر که در زیبایی صورت نقش مهمی دارد، می توان اشاره کرد

ازدیگر مزایای رفع جرم دندان می توان از بیماری متعدد از جمله بیماری های مربوط به معده و روده و حتی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری نمود.

همان طور که می دانید زمینه ساز اکثر بیماری های زمینه ای و خطرناک یکی از دلایل مهم آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد و کسانی که به این امر اهمیت ندهند بیشتر در معرض درگیر شدن به بیماری های معده و روده و حتی بیماری های قلبی می باشند.

می توان گفت اکثراً شروع این بیماری هایی که ذکر شد از بیماری های دهان و یا بهتر بگوییم راه ورودی دهان سرآغاز این گونه بیماری ها می باشد.

ابزارها و روش های رفع پلاک دندان و یا جرم دندان چیست؟

روش از بین بردن جرم دندان که توسط دندانپزشک بایستی انجام شود به دو صورت امکانپذیر است. اولین روش با استفاده از وسایل ابتدایی و دستی که ابزاری خاص برای این کار است و توسط دست انجام می شود و با کشیدن این وسیله بر روی دندان ها می توان پلاک ها را از بین برد.

اگر با این ابزار جرم دندان از بین نرفتند دندانپزشک پا را فراتر گذاشته و با استفاده از فرچه کوچکی که مخصوص این کار است و به نوک فرز دندانپزشکی متصل می شود می تواند از این ابزار برای بروساژ سود برد و دندان ها را رسوب زدایی کرد.

در روش دیگری که وجود دارد، استفاده از وسایل اولتراسونیک می باشد. این دستگاه با ایجاد ارتعاش و فرکانس زیادی که از خود تولید می کند، می تواند برای از بین بردن پلاک دندان و جرم دندان موثر باشد.پبا این روش می توان برای جرم گیری دندان و سفید کردن دندان ها سود برد.

پلاک دندان چیست؟علت تشکیل پلاک دندان و راه درمان آن - ژنیک

سخن پایانی

در پایان این مقاله ذکر این موضوع و جمع بندی مطالب لازم و ضروری می باشد. اگر می خواهید دندانی سالم و در حقیقت بدنی سالم داشته باشید باید در نظافت دندان های خود کوشا باشیم.

باید جرم دندان و یا پلاک دندان خود را در اسرع وقت بزداییم و نگذاریم به مدت طولانی بر روی دندان ها بمانند . دندان ها اگر به خوبی نظاقت نشوند، راه ورودی تمام میکروب ها به بدن می توانند باشند.

برای همین در یک جمله می گوییم حفظ سلامتی دهان و دندان، حفظ سلامتی تن است و این را با یک کار ساده و معمولی و با مسواک زدن می توان ، سلامتی را به بدن برگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button