زمان جراحی لثه | جراحی لثه چه زمانی لازم است انجام شود؟ ژنیک

زمان جراحی لثه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چه موقع باید لثه خود را جراحی کنیم؟

 در مواقعی که لثه افراد دچار کیست می شود و یا اینکه عمل دندان عقل انجام داده اند به احتمال فراوان نیاز به جراحی لثه وجود دارد.

اصولاً وقتی کسی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کند میکروب ها می توانند با تخریب لایه بیرونی لثه و ورود به عمق آن باعث ایجاد بیماری لثه گردد.

یکی از دلایل بیماری و عفونت لثه می تواند باشد. عامل دیگر نیز می تواند وراثت باشد. ما باید با بررسی روزانه و پیشگیری که یکی از بهترین روش ها قبل از رسیدن به درمان است را در تمام مدت عمر خود رعایت کامل نماییم.

اگر ما روزانه به مسائل بهداشتی دهان خود توجه داشته باشیم و با رعایت و پیشگیری و چکاب ماهیانه به صراحت می توان گفت که در زمان جراحی لثه مشکلی پیش نخواهد آمد و دیگر بیماری دیگر به سراغ ما نخواهد آمد.

چه زمانی به جراحی لثه نیاز پیدا می کنیم؟ | زمان جراحی لثه ؟

 

لثه چیست؟

لثه قسمتی از بافت دهان است که محل نگه داشت و قرارگیری دندان ها به صورت منظم و کنار هم می باشد. لثه ی سالم لثه ای است که به رنگ صورتی باشد و عاری از هر گونه برجستگی و یا فرو رفتگی و در حقیقت سطحی یکسان داشته باشد.

لثه ها یکی از قسمت هایی هستند که حساسیت زیادی دارند و زود به بیماری و یا عفونت دچار می شوند.زمان جراحی لثه و مراقبت از لثه ها کمتر از مراقبت از دندان ها نیست و باید در نظافت و تمیزی لثه ها همانند دندان ها کوشا باشیم و به صورت دوره ای نزد پزشک از سلامت لثه های خود با خبر باشیم.

دلایل ابتلا به بیماری لثه کدامند؟

دلایل ابتلا به بیماری لثه را می توان به دو بخش وراثت و عوامل طبیعی یا عوامل بیماری زا دسته بندی کرد که به شرح هر کدام می پردازیم.

چه زمانی به جراحی لثه نیاز پیدا می کنیم؟ | زمان جراحی لثه ؟

1- عامل وراثت

عامل وراثت می تواند یکی از دلایل وجود بیماری در هر فردی باشد این عامل اجتناب ناپذیر است و می تواند برای هر شخصی که والدین او مبتلا بوده و به صورت ژنتیک ناقل این بیماری بوده است، به فرزندان خود نیز انتقال دهد و فرزندان آن شخص ممکن است آن بیماری را بروز دهند و یا این که به صورت نهفته باقی بماند ولی کسی که به صورت نهفته دارای بیماری لثه می باشد. زمان جراحی لثه در این افراد بستگی به بروز آن دارد.

هر زمان و هر وقت امکان میتلا شدن و بروز این بیماری در افراد دارای بیماری لثه نهفته زیاد است و این امکان هم هست که هیچ وقت آن بیماری ظاهر نشود و این دلیل مطلق نیست که حتماً این بیمار را از خود نشان دهد.

چه بسا شاید از یک خانواده یکی مبتلا و دیگری علایمی نداشته باشد که دلایل متعددی از جمله ایمنی بدن هر فرد در این قضیه دخیل می باشد.

افرادی که از طریق وراثت مبتلا به این بیماری هستند، معمولاً از بدو تولد و زمانی که دندان در می آورند لثه هایی نرم و قرمز که همیشه ترشح خون دارد و از لثه ای بسیار ضعیف و دردناک برخوردارند. اگر بیماری در این افراد ظهور پیدا کند زمان جراحی لثه را پزشک مشخص و معین می کند.

2-عامل بیرونی و یا طبیعی

از عوامل دیگر که در بیماری لثه ها می تواند تاثیر گذار باشد می توان به استفاده از مواد دخانیات و سیگار که تاثیر خیلی بدی بر روی لثه ها می گذارد اشاره کرد.

دود سیگار را می توان دشمن لثه ها دانست و با مواد سمی که دارند باعث تخریب جداره لثه می شوند. در این افراد نیز زمان جراحی لثه که باعث تخریب شده است با بررسی ها و عکس های دیجیتال مشخص می شود.

از دیگر موارد به خشک بودن دهان می توان اشاره کرد که در عفونت و خرابی لثه ها دخیل است مصرف بعضی از داروها که برای درمان افراد تجویز می شود دلیل دیگری است که باعث خشک شدن دهان افراد گردیده و می تواند در تخریب لثه ها موثر باشد.

چه زمانی به جراحی لثه نیاز پیدا می کنیم؟ | زمان جراحی لثه ؟

انواع بیماری های لثه

1-گینوییت

گینوییت یکی از بیماری های عفونی لثه است که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و وجود بزاق اسیدی که در دهان تجمیع گردیده است و با گذشت روزهای متوالی تبدیل به اسید شده است دهان و دندان و لثه ها را درگیر تورم و بعد از آن عفونت می کند که از علائم آن قرمزی بیش از حد لثه و خونریزی در آن می باشد.

زمان جراحی لثه در این بیماری با توجه به پیشرفت بیماری توسط پزشک معالج مشخص خواهد شد.

برای جلوگیری از این بیماری رعایت کامل بهداشت و استفاده از مسواک به صورت سه بار در روز و نخ دندان و دهان شویی با آب نمک رقیق، توصیه می شود آب نمک در سفت و سخت شدن لثه ها کمک خیلی زیادی می تواند به افراد بکند تا از این بیماری رهایی یابند.

 

اطلاعات بیشتر
هزینه جراحی دندان عقل در سال 1402 چقدر است؟ | کلینیک ژنیک

2-پرپودنتیت

این بیماری که منشاء اصلی آن وراثت و ژنتیک می باشد و شروع آن از این طریق است رفته رفته و با عدم رعایت و کنترل و پیگیری منجر به پیشرفت و تخریب لثه ها گردیده و درد شدیدی ایجاد می کند.

با تحلیل لثه ها دندان ها نیز یکی یکی لق شده و از ریشه پوسیده و تخریب می گردد و زمان جراحی لثه را می توان با از بین رفتن دندان ها فهمید.

کسانی که به این بیماری مبتلا هستند در اسرع وقت و در ابتدای بیماری که هنوز آسیب جدی به لثه ها و داندان ها نرسیده است باید درمان را شروع کرده تا از پیشرفت و مراحل غیر قابل درمان جلوگیری گردد.

چه زمانی به جراحی لثه نیاز پیدا می کنیم؟ | زمان جراحی لثه ؟

جراحی لثه به چند بخش تقسیم می شوند؟

1-جراحی لثه لیفت یا کانتورینگ لثه

در این جراحی که بیشتر مربوط به زیبایی لثه می باشد و افراد جهت داشتن لبخند زیباتر از این جراحی استفاده می کنند و می توان گفت ربطی به بیماری لثه ندارد و جنبه زیبایی دارد.

برای زیباتر کردن لثه از دستگاه لیزر و یا تیغ جراحی برای کوتاه کردن تاج لثه و یکنواختی آن استفاده می شود. در این  زمان جراحی لثه می تواند یکی از راه کارهای اصلی برای زیبایی باشد.

2-جراحی پریودنتال

در این جراحی از عفونت شدید لثه ها، دندان ها نیز آسیب می بینند و فاصله بین دندان و لثه ایجاد می شود و به استخوان فک نیز آسیب جدی می رسد.

با استفاده از جراحی پریودنتال نسبت به بهبودی و ترمیم قسمت های از دست رفته لثه و ایجاد و پر کردن فاصله بین دندان و لثه و ترمبم آن می تواند بخش زیادی از خرابی لثه و دندان را جبران کرد.

3-جراحی و خارج کردن کیست

در این جراحی که لثه افراد بر اثر آلودگی و میکروب هایی که در دهان وجود دارد و به مرور در زیر لثه ایجاد کیست می کنند، نیاز است به پزشک معالج مراجعه و زمان جراحی لثه و خارج کردن این کیست های چرکی که خیلی دردناک نیز هستند خارج نمایند. زمان جراحی لثه نیز توسط جراح لثه معمول خواهد شد.

اگر این کیست ها به حال خود رها شوند باعث پوسیدگی همه دندان ها و تخریب لثه و در نهایت از بین رفتن ریشه های دندان و استخوان فک می شود.

برای اینکه نیاز به عمل جراحی لثه پیدا نکنیم همواره باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نماییم و به صورت دوره ای به پزشک معالج خود جهت بازدید و بررسی و پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری مراجعه داشته باشیم.

جهت اطلاعات و موارد بیشتر در خصوص درمان زمان جراحی لثه و یا استفاده از خدمات دندانپزشکی ژنیک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button