ارتودنسی چیست؟ | انواع روش ارتودنسی | بهترین سن برای ارتودنسی | کلینیک ژنیک

ارتودنسی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارتودنسی دندان چیست؟ 

ارتودنسی دندان روش بسیار کاربردی و بادوام برای مرتب و منظم کردن دندانهایی است که با سایر روش های زیبایی اصلاح  نمی شوند.

دندان ها نیز مانند دیگر عضو های بدن ، امانت الهی بوده و وظیفه ی ما است كه از این نعمت مراقبت كرده تا بتوانیم یك عمر از داشتن دندان های طبیعی و زیبا لذت ببریم.

اما گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف اختلالاتی در دندان ها و سیستم فك ما ایجاد می شود كه باعث به وجود آمدن مشكلاتی می شود .

اگر فك ما كوچك باشد ، دندان های ما به صورت فشرده و روی هم قرار می گیرد . و باعث كج شدن دندان ها می گردد. و یا ممكن است بین دندان های ما خالی بوده و فاصله ی آنها از هم زیاد باشد.

ممكن است فك پایین جلوتر از فك بالا باشد و … این مشكلات ، علاوه بر تاثیر در سلامت شخص ، از نظر روحی نیز باعث آسیب هایی می گردد.و در نظافت دهان و دندان نیز تاثیر بدی گذاشته و باعث پوسیدگی و خرابی سریع آنها می شود.

 

ارتودنسی چیست ؟

 

انسان ذاتا طالب زیبایی است ، ولی این مشكلات بر زیبایی ظاهری انسان تاثیر مستقیم دارد . بنابراین افراد به دنبال این هستند كه این عیوب ظاهری را اصلاح كرده تا ضمن برطرف شدن مشكلات جسمی ، مشكلات روحی نیز بر طرف گردد.

برای مثال شخصی که دندان خود را از دست داده باشد. این مشکل در روحیه شخص بسیار تاثیر منفی می گذارد.ولی میتواند با انجام ایمپلنت دندان به صورت قسطی جای خالی دندان خود را پر کند .

یا اگر دندانها دچار بی نظمی و کجی شدند میتوان همه را اصلاح کرد لذا علم وتخصصی برای اصلاح این عیوب به وجود آمده كه به آن ارتودنسی  یا (Orthodontic) می گویند كه از شاخه های دندان پزشكی می باشد.

اصلاح فك و دندان با ارتودنسی دندان

این روش از اصلاح دندان شاخه ای از علم دندانپزشكی است كه دندان پزشك پس از گرفتگن مدرك دندان پزشكی ، یك دوره ی 3 تا 4 ساله  را می گذراند تا بتواند به عنوان متخصص ارتودنسی شروع به فعالیت كند.

این علم به اصلاح ناهنجاری های موجود در فك و دندان می پردازد. همه ی ما در اطراف خودمان و یا حتی در خودمان عیوب ظاهری را در سیستم فك و دندان دیده ایم .

مانند كج بودن دندان ، بالا و پایین بودن آنها ، فاصله زیاد بین دندان ها ، جلو بودن فك پایین نسبت به فك بالا و … . كه می توان تمام این موارد را با استفاده از علم ارتودنسی برطرف كرده و زیبایی لبخند را به بیمار هدیه داد.

علل مختلف نیاز به ارتودنسی دندان

تشخیص این كه سیستم دندان و فك ما نیاز به اصلاح دارد یا خیر ، با دندان پزشك و متخصص ارتودنسی دندان می باشد. ارتودنسیت است كه با تشخیص نوع عارضه ، مشكل را تشخیص داده  و راه درمان آن را ارائه می دهد.

انواع عیوب فك و دندان كه به ارتودنسی دندان نیاز دارد.

  1. Under bite : این عیب مربوط می شود به اینكه وقتی شما دندان ها را روی هم قرار می دهید ، دندان های پایین ( فك پایین ) جلوتر از دندان های بالا ( فك بالا )قرار بگیرد.
  2. Over bite : وقتی دندان ها روی هم قرار می گیرند . فك بالا بیش از حد، جلوتر از فك پایین باشد. كه این مساله باعث می شود كه در قسمت جلو دندان ها بیش از حد همدیگر را بپوشانند و روی هم قرار بگیرند.
  3. Cross bite : وقتی دندان ها روی هم قرار بگیرد در عرض دندان (ازچپ و یا از راست ) دندان ها روی هم نیستند . این مشكل باعث می شود تا در هنگام جویدن غذا دندان ها به هم ساییده شده و باعث از بین رفتن آنها گردد.
  4. هنگام قرار گیری دندان ها روی هم ، خط میانی دندان بالا با خط میانی دندان پایین در یك راستا قرار نمی گیرند.
  5. در برخی از افراد ممكن است یكی از دندان های آنها افتاده باشد: یا یكی از دندان ها ی جلویی را از ابتدا نداشته باشند و یا فاصله ی دندان ها زیاد است كه این افراد با ارتودنسی می توانند خود را درمان كنند.
  6. شلوغی و روی هم قرار گرفتن دندان ها : ممكن است به دلایل مختلف دندان ها روی هم قرار بگیرد و یا كج شده باشد كه در این صورت نیز نیاز به ارتودنسی احساس می شود.
  7. به وجود آمدن مشكلات مفصل گیجگاهی فك ( TMJ)

شاخه های اصلی در مان های ارتودنسی

درمان اصلاح دندان با این روش به دو شاخه ی اصلی بر می گردد. شاخه ی اول عیوب و ناهنجاری دندانی و شاخه ی دوم عیوب و ناهنجاری فكی .

این دو گروه از گروه های اصلی می باشد كه با مراجعه ی به موقع ، می توان در درمان ناهنجاری ها اقدامات موثر را انجام داد.

ترتیب انجام مراحل ارتودنسی

  • معاینه ی بیمار
  • عكس برداری رادیولوژی
  • تصویر برداری رنگی
  • قالب گیری
  • بررسی روش های مختلف در مان و انتخاب روش صحیح
  • براكت گذاری بر اساس نوع تشخیص
  • معاینه های دوره ای و بررسی براكت ها در طول مدت درمان
  • اتمام دوره ی درمان و برداشتن براكت ها

انواع روش های ارتودنسی

در حالت كلی اصلاح دندان با این روش به دو روش متحرك و ثابت انجام می گیرد . كه در هر دو روش ، دستگاه های ارتودنسی به دهان و دندان بسته شده و با فشار آوردن آرام آرام به دندان و فك ، جا به جایی و اصلاح آنها را انجام می دهد.

اگر ناهنجاری زیاد  نباشد می توان از دستگاه های متحرك استفاده نمود . ولی اگر ناهنجاری زیاد باشد از روش ثابت استفاده می شود . كه هم سخت تر و هم طولانی تر می باشد.

انواع دستگاه های ارتودنسی دندان

  • براكت های همرنگ دندان ( سرامیكی و یا كامپوزیت )
  • ارتودنسی نامرئی در این روش دستگاه در پشت دندان قرار می گیرد
  • پلاك شفاف : پلاك های نامرئی هستند كه روی دندان قرار می گیرند.
  • ارتودنسی رنگی : این دستگاه مورد توجه جوانان است

 

اطلاعات بیشتر
باندینگ ارتودنسی چیست؟ | مراحل باندیگ ارتودنسی | کلینیک ژنیک

انواع دستگاه های ارتودنسی

مشكلات و عوارض ارتودنسی دندان

  • زخم ها و خراش در دهان
  • آسیب دیدن مینای دندان ها
  • زرد شدن دندان ها
  • مشكل بودن نظافت دندان ها و بالا رفتن خطر پوسیدگی آنها
  • سختی در خوردن و جویدن غذا
  • مشكل در صحبت كردن در ابتدای ارتودنسی

مزایای ارتودنسی دندان

  1. برطرف شدن ناهنجاری فك و دندان
  2. اصلاح و مرتب شدن دندان ها
  3. اصلاح لبخند و حفظ زیبایی ظاهری
  4. امكان نظافت بهتر و طول عمر بیشتر دندان ها

تغذیه در دوران ارتودنسی دندان

در این دوران باید از خوردن غذاهای سفت و سخت جلوگیری كرده و از خوردن غذاها با رنگ زیاد خودداری نمود.بهتر است از غذاها با منابع غنی كلسیم و مواد معدنی استفاده كنیم.

تغذیه در دوران ارتودنسی

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

هر چه سن كمتر باشد ، درمان سریعتر و بهتر انجام می شود . بهترین سن از 8 سالگی تا سن بلوغ می باشد.البته اگرسن شخصی بالا باشد و نیاز به ارتودنسی پیدا كند به این معنی نیست كه ارتودنسی جوابگو نیست، بلكه زمان بسشتری می برد تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.

زمان ارتودنسی دندان

زمان اصلاح دندان با این روش نیز با توجه به سن و میزان ناهنجاری و سیستم فیزیولوژیك بدن بیمار متفاوت است و از یك تا 3 سال متغیر می باشد.

هزینه ی ارتودنسی دندان

هزینه ی اصلاح دندان نیز با توجه به میزان ناهنجاری فك و دندان و سن بیمار و … متغیر می باشد .كه پس از معاینه ی كامل بیمار مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button