نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی | مسواک ارتودنسی | ژنیک

نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی چگونه است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مسواک ارتودنسی چیست؟

مسواک ارتودنسی یکی از ابزارهای بهداشتی است که برای پاک و تمیز کردن فواصل بین دندانی و لابلای سیم و براکت های ارتودنسی را با آن تمیز می کنند.

مسواک ارتودنسی یک ابزار خاص و تخصصی برای کسانی است که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند و از این ابزار کمکی برای خارج کردن باقیمانده غذاها از لابه لای دندان ها و سیم ها و براکت ها استفاده می کنند.

پزشک متخصص ارتودنسی در بزرگ ترین مرکز کلینیک تخصصی دندانپزشکی زمانی که دندان بیماران خود را ارتودنسی می کند تجویزهایی نیز برای رعایت بهداشت و سالم ماندن این دندان ها به بیمار می نماید. ارتودنسی دندان هر چند که باعث مرتب شدن دندان ها می شود ولی وجود سیم و براکت بر روی این دندان ها می تواند دندان های ارتودنسی شده را در معرض پوسیدگی شدید قرار دهد.

اما مسواک ارتودنسی این مشکل را حل کرده است و با این ابزار خاص می توان تمامی قسمت های سیم و براکت ها را به خوبی تمیز نمود.

مسواک ارتودنسی

نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی چگونه است؟

برای مسواک زدن به دندان های ارتودنسی شده با استفاده از مسواک خاصی که برای این کار طراحی و ساخته شده است، در ابتدا با گرفتن این مسواک به حالت 45 درجه و کشیدن آن در لابه لای بریس های دندان و آن قسمت هایی که دسترسی با مسواک معمولی اصلاً امکان پذیر نیست، با مسواک ارتودنسی این کار انجام می شود.

مسواک زدن با مسواک ارتودنسی بعد از خوردن هر وعده غذایی لازم و ضروری است و می تواند تا زمانی که دندان ها از ارتودنسی استفاده می کنند کاربردی باشد. زمان مورد انتظار برای مسواک زدن با مسواک ارتودنسی چیزی در حدود سه تا چهار دقیقه باید باشد.

این زمان به علت این است که با مسواک ارتودنسی که خیلی کوچک است باید به دقت در لابه لای بریس های ارتودنسی به خوبی و با دقت تمیز و پاکسازی گردد.

مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

تفاوتی که بین مسواک ارتودنسی با مسواک معمولی وجود دارد در این است که چون لابه لای سیم ها و براکت ها و  بریس های ارتودنسی را نمی توان با مسواک معمولی خوب تمیز کرد استفاده از مسواک ارتودنسی که خیلی ظریف با فرجه های ریز که قابلیت وارود به زیر سیم های ارتودنسی را دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

این گونه مسواک ها که مسواکی کوچک اما با دوام و دارای پرزهای سیلیکونی که مقاومت بالایی در برابر فشار و یا خم شدن دارد می تواند در لابه لای دندان ها نفوذ و قسمت هایی که با مسواک معمولی نمی توان آن ها را تمیز نمود با مسواک ارتودنسی اقدام به تمیز کردن و خارج کردن خورده غذاها نمود.

مسواک ارتودنسی

انواع مسواک ارتودنسی کدامند؟

انواع مسواک ارتودنسی تشکیل شده اند از:

1-مسواک ارتودنسی برقی

2- مسواک ارتودنسی وی شکل

3-مسواک فرجه ای کمکی

4-مسواک ارتودنسی سرگرد

5-مسواک ارتودنسی سه طرفه

6- مسواک ارتودنسی سه طرفه برقی

مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی برقی

این نوع مسواک که با برق یا باطری کار می کند به صورت مکانیکی بر روی دندان ها قرار می گیرد و به صورت خودکار حرکت می کند و با عث تمیزی دندان ها مخصوصاً دندان هایی که ارتودنسی هستند و زیر بریس ها را به خوبی می توان با این مسواک تمیز نمود.

مسواک ارتودنسی وی شکل

این نوع مسواک به خاطر این که حالت وی شکل دارد می تواند در لابه لای سیم ها و براکت ها نفوذ کرده و هر آن چه که در این قسمت ها مانده باشد را تمیز نموده و از سیم ها و براکته ا جدا نماید. این نوع مسواک را می توان از بهترین ها در نوع خود دانست.

مسواک ارتودنسی فرچه ای کمکی

این نوع مسواک که نوع فرچه ای و در حجم کوچک ساخته شده اند به عنوان مسواک کمکی در کنار مسواک های معمولی نقش آفرینی می کنند. مسواک های معمولی تمامی قسمت ها و لابه لای سیم های ارتودنسی را نمی توانند به خوبی تمیز کرد.

ولی با استفاده از مسواک فرچه ای کمکی می توان به راحتی هر آن چه در لابه لای دندان ها که با مسواک معمولی از بین نرفته اند را با مسواک فرچه ای کمکی از بین دندان ها خارج نمود.

مسواک ارتودنسی سرگرد

این نوع مسواک که به نوع سرگرد معروف است با کمکی فشار می توان به تمامی قسمت های دندان ارتودنسی شده دسترسی خوبی پیدا نمود و آن قسمت ها را تمیز کرد.

مسواک سه طرفه معمولی

این نوع مسواک که از سه جهت دارای پرزهای سیلیکونی می باشد به راحتی در لابه لای سیم ها و براکت های ارتودنسی نفوز کرده و می توان آن قسمت ها را به خوبی تمیز نمود.

مسواک سه طرفه برقی

مسواک سه طرفه برقی مانند نوع معمولی آن است و فقط از برق و باطری برای راه اندازی از آناستفاده می شود و به صورت اتوماتیک حرکت کردن و نیاز به حرکت دست نمی باشد. این ابزار می تواند به راحتی تمامی قسمت های دندان ارتودنسی شده را تمیز نماید.

مسواک ارتودنسی

قیمت مسواک ارتودنسی چقدر است؟

قیمت این مسواک ها بستگی به نوع و مدل و مکانیکی یا برقی بودن آن دارد و می تواند در شکل ها و مدل های گوناگون قیمیتی متفاوت داشته باشد.

این قیمت ها را نمی توان به عنوان قیمتی ثابت عنوان کرد. به علت این که اکثر این گونه مسواک ها وارداتی هستند قیمت آن بر اساس قیمت روز ارز محاسبه می گردد.

قیمت مسواک های برقی ارتودنسی گران تر از نوع معمولی آن است و شاید بتوان گفت که شروع قیمت پایه و اولیه مسواک های معمولی ارتودنسی از پایه پنجاه هزار تومان در حال حاضر شروع می شود و تا قیمتی برای با ششصد هزار تومان وجود دارد.

مسواک ارتودنسی

آیا پروتزهای نصب شده در دهان را نیز می توان با مسواک ارتودنسی مسواک زد؟

تمامی دندان هایی که در دهان وجود دارند از قبیل دندان های طبیعی و یا آن هایی که به صورت پروتزهای ثابت از قبیل ایمپلنت دندان دائمی و یا آن هایی که کاشت دندان فوری را قبل از ارتودنسی دندان انجام داده، همه ی این دندان ها را می توان با این گونه مسواک ها تمیز و عاری از جرم نمود.

اصلاً قیمت ایمپلنت دندان دائمی در غرب تهران مناسب تر از جاهای دیگر می توان یافت و حتی می توان از ایمپلنت دندان قسطی در شمال تهران استفاده نمود.

مراقبت هایی که از این دندان ها با استفاده از مسواک خاص انجام داد و به علت این که در دراز مدت ممکن است دچار جرم گرفتگی شود باید هر روز و در سه نوبت به خوبی شستشو گردد که نیاز به جرمگیری پیدا نکند.

اطلاعات بیشتر
مسکن قوی دندان درد در منزل | درمان 3 سوته دندان درد | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button