روش کشیدن ریشه پوسیده دندان | علایم پوسیدگی ریشه دندان | ژنیک

چگونه ریشه دندان پوسیده را از دهان خارج کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش کشیدن ریشه پوسیده دندان

روش کشیدن ریشه پوسیده دندان چگونه است؟ برای درمان و کشیدن ریشه پوسیده دندان دو را ه متداول وجود دارد. یکی  جراحی ریشه دندان و راه دوم خارج کردن ریشه به صورت غیر جراح می باشد که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد.

به طور کلی ریشه های دندان ها به مانند ستون یک ساختمان می باشند که اگر دچار لغزش و یا فرو نشست (ریشه های دندان مانند ستون های ساختمان می باشند) شوند باید فاتحه آن ساختمان را خواند.

خواه ناخواه آن ساختمان دیر و یا زود فرو خواهد ریخت، دندان ها نیز ساختاری مثل ساختمان و منزل مسکونی دارند و اگر زمانی ریشه یک دندان از بین برود.

در حقیقت آن دندان دیگر کارایی خود را از دست خواهد داد و روی این دندان نمی توانیم حساب باز کرد و باید هر چه زودتر از دهان خارج شود.

به صورت کلی راه های کشیدن ریشه پوسیده دندان به صورت دو نوع و دو شکل ممکن می باشد. یکی به شکل جراحی که دندانپزشک متخصص در کلینیک دندانپزشکی با استفاده از جراحی و برش بر روی لثه به ریشه دندان دسترسی پیدا می کند و ریشه دندان را خارج می کند.

در روش دوم با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی و با استفاده از مقداری تاج باقیمانده بر روی ریشه خراب دندان، می توان آن با ابزار خاص بدون جراحی از دهان خارج نمود.

کشیدن ریشه پوسیده دندان

روش خارج کردن ریشه دندان با استفاده از روش جراحی ریشه دندان

ریشه های خراب و فاسد دندان که تاج دندانی آن نیز از بین رفته و چیزی به عنوان تاج دندان خارج از لثه وجود ندارد که بتوان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی آن را از دهان خارج نمود، با روش جراحی که توسط دندانپزشک متخصص باید جراحی انجام شود، کار جراحی دندان بر روی ریشه انجام و آن را خارج می نمایند.

جراحان دندانپزشکی که کار خود را به خوبی بلدند و می توانند با استفاده از تجربه و تخصصی که دارند، با استفاده از روش بیهوشی و یا بدون بیهوشی ریشه های باقیمانده در فک را به خوبی خارج نمایند.

معمولاً برای جراحی و کشیدن ریشه پوسیده دندان با برشی که بر روی لثه بیمار انجام می شود، به ریشه پوسیده بیمار دسترسی پیدا می کنند و می توانند با ابزارهای خاص دندانپزشکی، اینگونه ریشه ها را از دهان خارج نمایند.

معمولاٌ کشیدن ریشه پوسیده دندان به روش جراحی بدون بیهوشی و فقط از طریق بی حسی انجام می شود. اما گاهی اوقات به علت درخواست بیمار برای بیهوشی و یا عمق ریشه و سختی عمل جراحی ریشه، از روش بیهوشی برای خارج کردن ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

روش خارج کردن ریشه دندان بدون جراحی

در روش کشیدن ریشه پوسیده دندان بدون جراحی با استفاده از بی حسی موضع ای و به کارگیری ابزارهای خاص دندانپزشکی که با این ابزارها، میزان تاج باقیمانده از دندان فرسوده را گرفته و ریشه پوسیده از دهان خارج می نمایند.

در این روش نیاز به برش لثه و جراحی برای خارچ کردن ریشه پوسیده نیست و می توان با انبر خاص دندانپزشکی این گونه ریشه ها را از دهان خارج نمود.

کشیدن ریشه پوسیده دندان

علائم مهم پوسیدگی ریشه دندان کدامند؟

از علائم مهم و اساسی پوسیدگی ریشه دندان می توان به درد شدید در دهان و دندان و متورم شدن لثه اشاره نمود. قرمز شدن و آبسه در لثه یکی از مهمترین نشانه های اصلی خرابی ریشه دندان می باشد.

هنگامی که در لثه خود دردی را احساس می کنید و نشانه برامدگی و قرمزی بر روی لثه دیده می شود این نشانه خوبی برای پوسیدگی ریشه دندان می باشد.

اگر به سرعت و ویژه اقدام به کشیدن ریشه دندان پوسیده نکنیم، خرابی و پوسیدگی می تواند به دیگر دندان ها و لثه و یا استخوان فک سرایت و باعث تخریب دسته جمعی دندان ها گردد.

پس می توان گفت که زود اقدام کردن برای خارج نمودن ریشه دندان های پوسیده، پیشگیری مناسبی برای سالم ماندن دیگر دندان ها می باشد.

راه مناسب برای جایگزنی ریشه های پوسیده که از دهان خارج شده اند چیست؟

اگر ریشه دندان شما پوسیده است و هیچ راهی جز کشیدن ریشه پوسیده دندان خود ندارید، می توانید با مراجعه به مراکز تخصصی دندانپزشکی در شهر مراجعه، و برای دندان از دست رفته خود که ریشه خرابی دارد و آن را کشیده اید دندان و پروتز مصنوعی جایگزین نمایید.

روش جایگزین کردن دندان به صورت ثابت که به ایمپلنت دندان معروف است راه مناسب و قابل دفاع برای دندان های خراب است. قیمت ایمپلنت دندان آنقدر زیاد نیست که نتوانید برای یک یا دو دندان از دست رفته خود از طریق کاشت دندان ثابت اقدام نکنید.

کشیدن ریشه پوسیده دندان

عواملی که به سرعت می تواند باعث پوسیدگی ریشه دندان ها شود، چیست؟

از عوامل مهم اساسی کشیدن ریشه پوسیده دندان و پوسیدگی دندان که به سرعت اتفاق می افتد، می توان به مبتلا شدن به امراض لثه ای و عفونت های پی در پی لثه منجر به تحلیل ریشه دندان و استخوان فک گردد، اشاره نمود.

عدم رسیدگی به وضعیت سلامت دندان ها و عدم مراجعه هر شش ماه یک بار به دندانپزشکی برای کنترل و معاینه دندان ها و عدم رعایت بهداشت فردی از دیگر عوامل مهم در پوسیدگی ریشه دندان ها می باشد.

رسیدگی نکردن به اوضاع دندان ها و بی اطلاعی از سالم بودن و یا خراب بودن دندان ها و یا ریشه آن ها می تواند روند تخریب ریشه دندان ها را دوچندان کند.

مصرف دخانیات و سیگار نیز می تواند یکی از مهمترین دلایل پوسیدگی دندان و ریشه آن باشد. ریشه های دندان در برابر دود سیگار بسیار آسیب پذیر می باشد و می توان آسیب زیادی در برابر این عامل ببیند.

از دیگر مواردی که می تواند در پوسیدگی ریشه دندان تاثر زیادی داشته باشد، مصرف زیاد نوشیدنی های صنعتی و گازدار است که می تواند بر خرابی دندان ها و ریشه آن ها تاثیر مستقیم و بد یگذارد.

خطراتی که ریشه پوسیده دندان برای ما می تواند داشته باشد چیست؟

از جمله خطراتی که می تواند ریشه دندان های پوسیده دندان ها و عفونتی و عدم کشیدن ریشه پوسیده دندان می تواند برای هر فردی داشته باشد، آسیب جدی به قلب و اندام های حیاتی بدن است. عفونت موجود در ریشه دندان ها و لثه می تواند وارد جریان خون شده و باعث سرایت به اعضاء حیاتی بدن گردد.

اطلاعات بیشتر
متخصص درمان ریشه دندان در غرب تهران | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button