مزایای جرم گیری دندان | تاثیر جرم گیری بر دندان ها | ژنیک

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مزایای جرم گیری دندان و تاثیر آن بر سفیدی دندان

مزایای جرم گیری دندان و محاسنی که این روش بر دندان ها دارد و اینکه آیا جرم گیری برای دندان ها و مینای دندان ضرر دارد؟ و آیا نیاز است جرم گیری دندان انجام داد؟ و یا این که هر چند وقت یک بار باید جرم گیری را انجام داد؟ را می خواهیم در این مقاله پاسخ سوالات بی شمار در این زمینه را برای شما بازگو نماییم.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک در ابتدای این مقاله قصد دارد از مزایای جرم گیری دندان که امری اجتناب ناپذیر و دارای محاسن زیادی برای دندان ها به شمار می رود، توضیحات مفیدی ارائه خواهد داد.

اصولاً انسان ها در طول زندگی خود دوبار دندان در می آورند یک بار از بدون تولد و از دو سه ماهگی تا دو سالگی که در این مدت دندان های شیری شروع به پیدایش می کنند.

در ادامه با کامل شدن دندان ها، اگر چه این دندان ها به صورت موقت است، اما باید رعایت بهداشت و تمیزی در آن ها حفظ و رعایت گردد.

در زمان رشد دندان های شیری اگر چه نیاز به جرم گیری نیست، اما مسواک زدن بعد از دو سالگی توصیه شده و اگر کودک نمی تواند این کار را انجام دهد، والدین باید این کار را برای کودک خود انجام دهند.

در ادامه و کم کم به کودک خود آموزش مسواک زدن داده شود و قبل از دو سالگی نیز مادر با روش های ساده می تواند دندان های کودک خود را تمیز کند.

اما در این دوره یعنی تا زمانی که دندان های دائمی در نیامده است، نیاز به جرم گیری نمی باشد.

ولی بعد از اینکه دندان های دائمی در آمد مراجعه به پزشک هر شش ماه یکبار ضروری است. اگر دندان ها دارای جرم بود باید هر سال این کار را انجام داد که می تواند مزایای جرم گیری دندان را افزایش دهد.

همین مسئله ی به ظاهر ساده می تواند جلوی پوسیدگی دندان ها را بگیرد و از خرابی و از بین رفتن آن ها جلوگیری نماید.

جرم به مرور زمان که بر روی دندان می ماند باعث تخریب لایه بیرونی دندان یا همان مینای دندان شده و کم کم می تواند به لایه های بعدی یعنی عاج دندان و در نهایت به مغز دندان و ریشه ها سرایت کند. 

 مزایا جرم گیری دندان زیاد است و اگر جرم گیری دندان را پشت گوش بیاندازیم، می تواند کاملاً سطح بیرونی دندان را از ببرد و ریشه دندان ر نیز درگیر خود نماید.  جای دندان از دست رفته را فقط با ایمپلنت دندان ارزان قیمت می توان جایگزین کرد.

دندان جدیدی در فک کاشت پس در نتیجه همین کار ساده و رعایت بهداشت و مسواک زدن می تواند جلوی از بین رفتن دندان ها بگیرد.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟ | آیا جرم گیری دندان ها را سفید می کند

جرم دندان چگونه بوجود می آید و آیا بیمه ها هزینه جرم گیری را می پردازند؟

مزایای جرم گیری دندان که می تواند دندان ها را سالم نگه دارد، با عدم رعایت نطافت شخصی می توان دباره شاهد جرم بر روی دندان ها باشیم.

جرم دندان با عدم رعایت بهداشت دندان و مسواک نزدن و باقی ماندن غذای مصرفی روزانه و خورده غذاها در دهان، که با بزاق دهان مخلوط شده است، به مرور زمان تشکیل پلاکت های ریزی را دهند. عدم مسواک این پلاک ها را بر روی دندان ها ماندگار می کند.

این پلاکت ها که به مرور و با انباشته شدن بر روی هم به وجود می آیند، می توانند به خودی خود باعث تخریب و از بین رفتن دندان ها گردند.

جرم دندان به مرور با سفت و سخت شدن بر روی دندان ها اثری بد و رنگی تیره بر روی دندان ها باقی گذاشته و ظاهر دندان ها را بد می کند به صورتی که شخص از خندیدن با دهان باز واهمه دارد.

از دیگر معایب عدم جرم گیری دندان انتشار بوی بدی است که در دهان می پیچد و همیشه با شخص همراه است و ممکن است دیگران را نیز اذیت کند.

پس جرم دندان را اگر به صورت ساده و روان بخواهیم معنی کنیم، از ماندگاری مواد به جای ماده از غذاها که با بزاق دهان ترکیب شده و به مرور و لایه بندی شده به روی دندان ها می ماند و باعث تخریب دندان می گردد.

با حذف جرم دندان در حقیقت از مزایای جرم گیری دندان استفاده بهینه کرده ایم.

  مصرف دخانیات و تاثیر آن بر دندان می تواند جرم زیادی را بر روی دندان ها باقی بگذارد و دندان ها را سیاه و بدترکیب کند. در اینجا راه و چاره از بین بردن سیاهی ناضی از سیگار کشیدن فقط جرم گیری دندان به صورت هر یک سال یکبار می باشد.

بیمه ها معمولاً هزینه جرم گیری دندان را برای یکبار در سال تقبل می کنند و بیماران می توانند از این خدمات بیمه نیز برای جرم گیری استفاده نمایند.

این مشوق خوبی برای از بین بردن لکه ها و جرم های دندان می باشد تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نماییم.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟ | آیا جرم گیری دندان ها را سفید می کند

آیا جرم گیری دندان تاثیری در سفید شدن دندان ها دارد؟

مزایای جرم گیری دندان و کلاً جرم گیری دندان همان طور که از نامش پیداست، گرفتن املاح و یا سیاهی و تیرگی دندان ها بر اثر عوامل مختلفی از قبیل دود سیگار یا پلاک های بر جای مانده از غذایی که می خوریم و عوامل و دلایل دیگر از قبیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بوجود می آیند.

هر بار که جرم گیری صورت می گیرد یک لایه از سطح دندان که همان جرم ها هستند از روی دندان برداشته می شود و دندان به حالت اولیه خود یعنی زمانی که جرم نداشت باز می گردد.

در این حالت کمی در بهتر شدن رنگ دندان ها می تواند تاثیر گذار باشد و وضعیت بهتری داشته باشد و این تاثیر می تواند حداکثر به مدت یک سال دوام بیاورد که از مزایای جرم گیری دندان می تواند باشد.

اگر از مسواک استفاده نشود شاید این مدت تنزل داشته و نهایتاً دو تا سه ماه بعد به حالت اولیه و قبل از جرم گیری باز گردد.

پس اگر می خواهید دندان سفیدی داشته باشید اگر چه جرم گیری تاثیر دارد ولی استفاده از روش های دیگری  از قبیل لمینت دندان و یا بلچینگ می تواند درخشندگی خاصی به دندان های شما بدهد.

جرم گیری دندان چه معایب و ضررهایی دارد؟

بعد از مزایای جرم گیری دندان می رسیم به معایب جرم گیری دندان که می خواهیم در اینجا می تواند در بعضی از افراد حساسیت زا باشد و درد کمی داشته باشند.

این درد طبیعی است و این به مرور زمان از بین می رود تاکنون از مضرات جرم گیری جایی ثبت نشده و ضرری به دندان ها نمی رساند.

چون فقط یک لایه که همان جرم ها هستند را از روی دندان ها جدا سازی کرده و از بین می برد و آسیبی به دندان ها نمی رسد.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟ | آیا جرم گیری دندان ها را سفید می کند

چرا باید به صورت دوره ای و هر چند وقت یک بار جرم گیری دندان انجام دهیم؟

از مزایای جرم گیری دندان این است که می تواند جلوی خیلی از بیماری ها از جمله بیماری های مربوط به دهان و لثه را از بین ببرد.

جرم ها به مرور که بر روی دندان می مانند کم کم به نقاط پایین تر دندان ها رسیده و به لثه آسیب می زنند این آسیب حتی می تواند باعث عفونت به بافت های لثه و استخوان فک برسد.

خیلی از پزشکان یکی از دلایل بیماری های قلبی و عروقی را عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری های لثه که از جرم دندان حاصل می گردد می دانند پس مزایای جرم گیری دندان در هر سال یک بار می تواند جلوی خیلی از بیماری ها را بگیرد.

اطلاعات بیشتر
بهترین دندانپزشک تهران | معرفی 5 دندانپزشک خوب و ارزان تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button