پروتز پارسیل متحرک چیست؟ | انواع پروتز پارسیل -کلینیک تخصصی ژنیک

پروتز پارسیل

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروتز پارسیل متحرک

پروتز پارسیل متحرک که اغلب از دندان های مصنوعی یا پروتز های متحرک مصنوعی ساخته شده اند،از یک پایه پلاستیکی که همرنگ با لثه ساخته شده اند، تشکیل می شوند. این دندان ها جایگزین مناسبی برای کسانی که نمی توانند به دلایل مختلف از ایمپلنت دندان استفاده نمایند، گزینه مناسبی است.

کلینیک دندانپزشکی شما با استفاده از نیازی که دندان های شما دارد، طراحی مناسبی خواهد کرد و آن را بر اساس قالب گیری لثه شما خواهد ساخت.

به طور معمول پروتز پارسیل از چارچوب فلزی ساخته می شود که با استفاده از چفت و بست ها به دندان های شما متصل و قفل می شوند.

پروتز پارسیل متحرک که جای خالی چند دندان از دست رفته که با پایه های فلزی ساخته شده اند جای خالی این دندان ها را پر می کنند و در بهبود صحبت کردن و جویدن غذا و ریبایی دهان و دندان نقش بسزا و پر رنگی دارد.

پروتز پارسیل متحرک چیست؟ | انواع پروتز پارسیل -کلینیک تخصصی ژنیک

مزایای استفاده از پروتز پارسیل متحرک

از مزیت های پروتز پارسیل متحرک می توان به روشی سریع و فوری می باشد و نیازی به جراحی و عمل باز نیست. در این روش پس از قالب گیری توسط دندانپزشک در لابراتوار دندانپزشکی پارسیل ها همراه با دندان های مصنوعی آن به سرعت ساخته می شود و به سرعت بر روی لثه بیمار در جایی که دندان ها وجود ندارند نصب می گردند.

از این دندان ها می توان به راحتی برای جویدن غذا و صحبت کردن درست و ظاهری خوب برای دندان باشد.این پروتز ها هیچ آسیبی به دندان های کناری وارد نمی کند و می تواند جای دندان های خالی را پر کند استفاده از این روش خیلی به صرفه و ارزانتر نسبت به دیگر روش ها می باشد.

معایب استفاده از پروتز پارسیل متحرک

به مرور زمان و با تحلیل رفتن استخوان های فک ممکن است این گونه پروتز ها حالت لقی به خود بگیرند و نیاز باشد هر چند وقت یک بار نیاز به مراجعه به دندانپزشک مربوطه باشد.از دیگر معایب پروتز پارسیل متحرک می توان به دیر عادت کردن دهان بیمار به این پروتزها باشد و موجب ناراحتی و آزار بیمار گردد.

از دیگر معایب می توان به بهداشت فردی دهان بیمار اشاره کرد و اگر دیر اقدام به نظافت این دندان ها شود ممکن است تبدیل به عفونت و بیماری دهان و لثه گردیم.از آنجایی که پارسیل متحرک جا و فضای زیادی از دهان را می پوشاند برای صحبت کردن و حرف زدن می تواند محدودیت برای شما ایجاد کند.

پروتز پارسیل متحرک چیست؟ | انواع پروتز پارسیل -کلینیک تخصصی ژنیک

مراقبت های بعد از نصب پروتزهای پارسیل متحرک

برای تمیز کردن این گونه پروتزها معمولاً دندنپزشک مربوطه توصیه می کند از محلول های ضد عفونی کننده که تاییدیه وزارت بهداشت و درمان را دارد استفاده نمایید.

بعضی اوقات افرادی با استفاده از مایع صابون و یا مایع دستشویی برای تمیز کردن پروتزهای پارسیل متحرک استفاده می نمایند.

اگر چه در این خصوص منعی وارد نشده ولی می تواند باعث ساییدگی این گونه پروتزها گردد.برای تمیز کردن این گونه پروتزها می بایست از مسواک های بسیار نرم که مخصوص این گونه پروتزها می باشد استفاده نمود تا خط و خشی بر آن ها وارد نگردد.

اگر شب ها از این پروتزها استفاده نمی شود بهتر است بعد از تمیز کردن آن آن ها را درون یک ظرف پر از آب قرار داده تا دچار شکنندگی و ترک نگردد.

هر روز و به صورت مرتب پروتز ها را از دهان خارج و به خوبی مسواک بزنیم تا خورده مواد غذایی باقیمانده در بین این پروتزها به خوبی از بین بروند.

 در ادامه به فرایند ساخت پروتز پارسیل متحرک می پردازیم.

فرایند ساخت پروتز پارسیل متحرک

پروتز پارسیل متحرک که توسط دندانپزشک متخصص این رشته بعد از معاینات اولیه و دیدن عکسی که از دهان و دندان های شما انداخته است و مطالعات و بررسی هایی که از طریق این عکس ها صورت گرفته است مراحل ابتدایی کار که همان مراحل قالب گیری است را شروع می کند.

در اینجا دندانپزشک سعی خواهد کرد که با خمیرهای مخصوص قالب گیری دندان که به سرعت و ظرف مدت دو دقیقه سفت و سخت می شوند، بتواند قالب پروتز ها را بگیرد.

قبل از اینکه این خمیرها سفت و سخت شوند درون دهان شما و لثه ها جایگیری شوند تا بتواند شکل اولیه لته و جای دندان های خالی را با استفاده از این خمیرها مشخص نماید.

بر اساس این قالب ها بتواند دندان های متحرک که قرار است بر روی پروتز پارسیل مخصوص لثه شما ساخته و درون دهان شما نصب گردد.

قالب ها بعد از اینکه شکل اولیه پروتزهای پارسیل متحرک را به خود گرفت روانه لابراتوارهای ساخت دندان می شوند تا بر اساس آن دندان ها ساخته شوند و این روند احتمالاً یک قته تا ده روز به طول می انجامد.

پروتز پارسیل متحرک چیست؟ | انواع پروتز پارسیل -کلینیک تخصصی ژنیک

نجوه غذا خوردن با پروتز پارسیل متحرک چگونه است؟

پس از اینکه پروتز های پارسیل متحرک درون دهان و بر روی لثه ها نصب شد در روزهای اولیه شاید مقداری برای ما سخت باشد و احساس خوبی نداشته باشیم و شاید با یک سری محدودیت در حرف زدن و یا غذا خوردن مواجه باشیم.

ولی نگران این موضوع نباشید پس از یکی دو هفته به همه چیز عادت می کنید و کم کم مراحل حرف زدن و غذا خوردن سر جای اولش باز می گردد.

در روزهای اول اگر چه به سختی می توان غذا را جوید ولی به مرور و با عادت کردن این محدودیت ها برداشته می شود.

ولی این را نباید از خاطر ببرم که با نصب این پرتزها ما دیگر مثل قبل نباید غذا بخوریم و یک سری محدودیت و رعایت فشار به این دندان ها باید رعایت شود تا این پروتزها دچار اشکال یا شکستگی و یا تاب برداشتن نشوند.

در کل بایدگفت که با نصب این گونه پروتزها در ابتدا شاید مقداری سخت مان باشد و اذیت شویم ولی به مرور احساس بهتری خواهیم داشت ولی باید مراعات و رعایت بعضی از مسائل ایمنی و بهداشتی را نیز مد نظر قرار داد.

پروتز پارسیل متحرک چیست؟ | انواع پروتز پارسیل -کلینیک تخصصی ژنیک

چه زمانی باید برای بررسی پروتزهای مان به دندانپزشک مراجعه نماییم؟

در بعضی موارد بر اثر بی توجهی در خصوص حفظ ایمنی و یا نکات بهداشتی و عدم رعایت بعضی دیگر از مسائل به احتمال زیاد دچار شکستگی و یا ترک و یا فرسودگی در اینگونه پروتزها می شوند.

در مواقعی با تحلیل رفتن استخوان فک این پروتزها دچار لقی و یا شل و سفت شدن می شوند که خود شخص اصلاً نباید دست به این پرتزها بزند و بخواهد خودش آن ها شل یا سفت نماید.

در این زمان باید حتماً به کلینیک تخصصی دندانپزشکی خود مراجعه نمایید و در حالت روتین و بدون مشکل نیز بهتر است هر شش ماه یکبار این پرتزها را نشان دکتر خود بدهید و از وضعیت سلامت آن با خبر باشید.

اطلاعات بیشتر
عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی | محدودیت های دندان مصنوعی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button