روش های تمیز کردن دندان مصنوعی چگونه است؟ کلینیک تخصصی ژنیک

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی در مراقبت و نظافت

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی و مراقبت از دندان های مصنوعی برای افزایش طول عمر این گونه دندان ها و یا این که دچار فرسودگی و یا شکستگی نشوند، را به صورت مفید و مختصر شرح خواهیم داد پس تا پایان با ما باشید.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی به چند روش قابل انجام است. به طور کلی رعایت بهداشت در دهان و دندان برای دندان های طبیعی و یا دندان های مصنوعی هر کدام که باشد، هیچ فرقی نمی کند.

در کل باید مراقبت های بهداشتی مناسبی برای دندان ها در برنامه روزانه خود تدارک ببینیم و آن ها را انجام دهیم. بیشترین آسیبب دیدگی ها برای دندان مصنوعی از عدم رعایت بهداشت و تمیز نکردن آن ها می تواند باشد.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

 

تمیز کردن دندان مصنوعی با استفاده از مسواک های نرم در خارج از دهان

یکی از روش های تمیز کردن دندان مصنوعی، خارج کردن این گونه دندان ها و استفاده از خمیر دندان مناسب و مسواک است. این مسئله را همیشه به خاطر داشته باشید که هرگز دندان های مصنوعی متحرک را درون دهان تمیز نکنید. 

تمیز کردن دندان های مصنوعی متحرک درون دهان احتمال آسیب دیدن و یا شکسته شدن را زیاد می کند. با بیرون آوردن دندان های مصنوعی و با استفاده از خمیر دندان و مسواک به صورت هر روز یک بار در مراقبت از دندان مصنوعی و استحکام و ماندگاری این گونه دندان ها کمک شایانی می توان بکند.

استفاده از آب تصفیه شده ولرم نه داغ با استفاده از مسواک های مخصوص و نرم و خمیر دندان های معمولی برای هر روز می تواند از بو گرفتن دندان ها و دهان و یا از ماندگاری باکتری ها بر روی آن ها جلوگیری نماید.

نکته مهم و اساسی که شاید خیلی ها آن را فراموش کنند، استفاده از دهانشویه، همراه با مسواک نرم برای تمیز کردن لثه ها و روی زبان، که می تواند خیلی مهم باشد.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

 

اطلاعات بیشتر
دندان انسان و نقش دندان انسان در دهان چیست؟ | کلینیک ژنیک

 استفاده از سرکه و جوش شیرین از دیگر روش های تمیز کردن دندان مصنوعی در منزل می باشد

با استفاده از سرکه و اضافه کردن نصف استکان سرکه به یک لیتر آب ولرم درون یک ظرف گود و قرار دادن دندان های مصنوعی درون این مایع به مدت 5 دقیقه و سپس شستن این دندان ها با آب معمولی می تواند لایه های جرم مانده روی این دندان ها به خوبی از بین ببرد.

این روش می تواند باکتری های فعال را که می تواند برای دهان و یا لثه ها آسیب زا باشند به نحو مطلوبی خنثی نموده و اثرات میکروب ها و باکتری ها را از بین ببرد.

با استفاده از جوش شیرین نیز می توان به همان نسبتی که برای سرکه عنوان شد، برای تمیز کردن و شستشو و از بین بردن باکتری های دندان مصنوعی استفاده نمود.

استفاده از قرص های ضد عفونی کننده شیمیایی یکی دیگر از روش های تمیز کردن دندان مصنوعی 

این قرص ها که مخصوص تمیز کردن دندان مصنوعی می باشند، می تواند با تایید نظر دندانپزشک معالج، یکی دیگر از روش های تمیز کردن دندان مصنوعی باشد.

با حل کردن یکی از این قرص ها در یک لیتر آب و قرار دادن دندان های مصنوعی به مدت 5 دقیقه در این مایع، می توان از تمیز شدن این دندان ها مطمئن شد. 

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

 استفاده از آب نمک و قرار دادن دندان های مصنوعی در آن، از دیگر روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

با استفاده از آب نک ولرم در طول شب که هم باعث ضدعفونی دندان های مصنوعی می شود و هم جرم هایی که بر روی این گونه دندان ها مانده اند به خوبی جدا شده و از رسوب دندانی می توان خلاصی یافت.

آب نمک یکی از محلول های ضد عفونی کننده ای است که می تواند در حفظ و نگهداری دندان های کمک زیادی کند. به خصوص در شب که اگر این دندان ها را از دهان خارج کنیم و در محیط آزاد رها شوند، امکان خشک شدن و شکننده شدن آن بسیار افزایش می کند.

ولی با قرار دادن این مدل دندان ها در آب نمک در هنگام شب، هم از آسیب دیدن آن ها که احتمال شکستن آن زیاد است، در امان می ماند و هم محلول آب نمک مقاومت و استحکام دندان ها را بالا می برد.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

مواردی که منع در شستشوی دندان های مصنوعی، وجود دارد چیست؟

از جمله مواردی که هرگز نباید از آن برای تمیز کردن دندان های مصنوعی خود استفاده کنیم، استفاده از وایتکس است. خیلی ها وایتکس را به عنوان یک پاک کننده می شناسند و این شناخت خوبی است ولی نه برای دندان های مصنوعی.

دندان های مصنوعی را نباید به هیچ عنوان درون وایتکس انداخت و استفاده از وایتکس نمی تواند از روش های تمیز کردن دندان های مصنوعی باشد.

وایتکس می تواند اثرات مخربی بر روی این دندان ها داشته باشد. رنگ پریدگی، ضعیف شدن مقاومت این دندان ها از مضرات استفاده از وایتکس برای شستشوی دندان های مصنوعی می تواند باشد.

وایتکس اگر چه تمیز کننده ای بی همتاست، اما برای دندان های مصنوعی حکم سم را دارد و می تواند آسیب جدی هم به رنگ و هم به جنس آن بزند و مقاومت آن را پایین بیاورد.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

علت سیاه شدن دندان های مصنوعی چیست؟

از عمده دلایل سیاه شدن دندان های مصنوعی عدم رعایت نظافت و شستشو و استفاده از مواد رنگی صنعتی که در بعضی از مواد غذایی آماده وجود داد، می تواند باشد.

خوردن میوه های رنگدانه دار و نشستن دندان های مصنوعی بعد از خوردن این گونه میوه ها می تواند در سیاه شدن آن ها تاثیر مستقیم داشته باشد.

جنس نامطلوب مواد اولیه دندان های مصنوعی نیز می تواند در تیره شده آن در دراز مدت تاثیر فراوانی داشته باشد و باعث تغییر رنگ و تیره شدن آن شود.

از جمله روش های تمیز کردن دندان مصنوعی به صورت نادرست و استفاده از مواد شیمیایی غیر استاندارد و یا از وایتکس در تیره شدن و یا رنگ رفتگی دندان های مصنوعی می توان تاثیر بگذارد.

روش های تمیز کردن دندان مصنوعی

سخن پایانی

در این مقاله عنوان شد که با استفاده از مواد خانگی از جمله سرکه و جوش شیرین به عنوان یکی از روش های تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده خوبی نمود.

از عوامل دیگر گفته شد استفاده از قرص های ضد عفونی کننده که مخصوص این کار ساخته شده اند و یا با استفاده از آب و نمک و مواد شیمیایی مخصوص، یکی دیگر از روش های تمیز کردن دندان مصنوعی می باشد، که می توان استفاده بهینه نمود.

با استفاده از این روش ها می توان طول عمر دندان های مصنوعی را به شکل قابل توجهی افزایش داد. 

مطالب مرتبط: / کامپوزیت دندان / لمینت دندان /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button