طول عمر دندان مصنوعی چقدر است؟ کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک

طول عمر دندان مصنوعی به صورت میانگین چقدر است؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

طول عمر دندان مصنوعی

طول عمر دندان مصنوعی معمولاً بین 10 الی 15 سال طول می کشد. خیلی از افراد از دندان های مصنوعی خود سال ها   استفاده می کنند و بدون هیچ آسیبی هنوز در حال استفاده می باشند. این موضوع شاید برای این همه پیش بیاید که مدت زمان طول عمر دندان مصنوعی چقدر است؟

این افراد نگران فاسد شدن و غیر قابل استفاده شدن این گونه دندانها هستند. برای اطمینان از سلامت پروتزهای مصنوعی و گرفتن اطلاعات از طول عمر دندان مصنوعی، می توان به دندانپزشک خود در مراکز بزرگ دندانپزشکی مراجعه و از سلامت این گونه دندا ها مطلع گردید.

بی شک تا زمانی که مشکل خاصی از لحاظ ظاهری و عملکردی برای دندان های مصنوعی اتفاق نیفتد، می توان به صورت عادی از این دندان ها استفاده نمود.

زمانی برای انقضاء این گونه دندان ها تاکنون اعلام نشده است و چه بسا طول عمر دندان مصنوعی یک فرد تا انتها و تا پایان عمر آن شخص نیز کفایت کند و نیاز به تعویض آن ها نباشد.

دندان های مصنوعی به علت این که از بهترین مواد عالی پلاستیکی ساخته می شوند اگر با اجسام خارجی و برنده و یا خوراکی هایی نظیر استخوان هایی که همراه غذا ممکن است وارد دهان شوند، آسیب نبینند، می توان امیدوار بود در طول عمر یک فرد یک بار برای همیشه از این دندان ها استفاده گردد.

در قاعده و اسکلت قوسی برخی از دندان های مصنوعی ممکن است که از فلز استفاده شود که این امر منجر به افزایش طول عمر دندان های مصنوعی می شود و می توان از این مزیت استفاده خوبی نمود.

وجود فلز در اسکلت این دندان ها می تواند تاثیر فشارها و ضربه های آنی به این گونه دندان ها بگیرد و می تواند از آسیب های شکستگی و یا ترک خوردن این گونه دندان ها جلوگیری نماید.

طول عمر دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی شکسته شده را تعمیر کنیم یا تعویض؟

کسانی که به دلایلی دندان های آن ها شکسته اند و یا ترک خورده اند مردد هستند که دندان های مصنوعی خود را تعمیر کنند و به نوعی آن ها را که از قاعده شکسته اند و یا ترک خورده اند، جوش دهند و یا این که آن ها را تعویض نمایند.

این برمی گردد به توان مالی افراد و این که چه مقداری از زمان استفاده از این دندان ها گذشته باشد. معمولاً طول عمر دندان مصنوعی که دچار شکستگی شده اند، بالا است و ساییدگی هایی که در این گونه دندان ها اتفاق افتاده باعث نازک شدن سطح آن ها شده و شکستگی در این دندان ها اتفاق می افتد.

تعویض این دندان ها به میزان توان مالی افراد بستگی دارد. اگر از زمان نصب این دندان ها زیاد نگذشته باشد، معمولاً این گونه شگستگی ها و ترک ها را جوش داده و ترمیم می کنند. البته این تعمیرات اینچنینی مقاومت اولیه این گونه دندان ها را ندارد و شاید نتوان مثل قبل از این دندان ها استفاده نمود.

البته اگر از زمان نصب این دندان ها زیاد گذشته باشد به صلاح است که اقدام به تعویض این دندان ها نمود.

بر اساس مطالعاتی که بر روی طول عمر دندان مصنوعی انجام شده است، به طور میانگین پنج الی ده سال برای این دندان ها عمر دیده شده اند و چه بسا این که بعضی ها تا بیست سال و یا تا آخر عمر نیز از این دندان ها استفاده نموده اند و این فقط به طور میانگین به ثبت رسیده است.

طول عمر دندان مصنوعی

چه عواملی در طول عمر دندان مصنوعی موثر است؟

از جمله دلایل و عواملی که در طول عمر دندان مصنوعی موثر است در ابتدا برمی گردد به جنس مواد اولیه دندان ها که از نوع درجه یک باشد و یا اینکه از مواد درجه دو و ضعیف تر ساخته شده باشد. از موارد دیگر طول عمر دندان مصنوعی می توان به نحوه  استفاده افرادی که از این گونه دندان ها بهره برداری می کنند برمی گردد.

طرز صحیح استفاده از دندان مصنوعی و یا هر وسیله ی دیگر در طول عمر آن تاثیر گذار است. نزدن آسیب به این دندان ها و رعایت بهداشت و تمیز کردن آن ها و نگهداری شب ها در آب نمک و خلال نکردن با ابزارهای تیز و برنده برای این گونه دندان ها از دلایل حفظ سلامتی و طول عمر این گونه دندان ها می تواند باشد.

افتادن دندان مصنوعی بر روی زمین و شکسته شدن از قاعده و از وسط، عمده ترین دلایل شکستگی و از بین رفتگی این دندان ها می تواند باشد. این شکستگی ها را اگر چه با جوش دادن و اتصال دوباره به یکدیگر می توان ترمیم و تعمیر کرد.

ولی در هر صورت آن ثبات و دوام قبل را به هیچ عنوان نمی توان برای این دندان ها قائل بود و ممکن است که هر زمان این شکستگی ها با هر فشار و یا ضربه کوچکی دوباره اتفاق بیافتد.

منطبق بودن دندان های مصنوعی با لثه نیز یکی دیگر از عوامل موثر در طول عمر دندان مصنوعی می باشد. اگر پایه های این گونه دندان ها به خوبی روی لثه جفت و جور نباشد و به اصلاح به خوبی روی لثه ها ننشینند می تواند در ادامه و با اندک فشاری این گونه دندان ها آسیب ببینند و دچار شکستگی گردند.

طول عمر دندان مصنوعی

افراد جوانی که دندان های خود را از دست داده اند بهتر است از چه پروتزی استفاده نمایند؟

بعضی از استفاده کنندگان دندان های مصنوعی و این گونه پروتزها افراد جوانی هستند که بر اثر دلایل مختلف دندان های طبیعی خود را از دست داده اند.

این دلایل ممکن است که بر اثر تصادفات و حوادث اتفاق افتاده باشد و یا این که بر اثر وراثت و نداشتن دندانی مستحکم به دلایل ارثی بودن، دندان ها را از داست داده باشیم.

در هر صورت افراد جوان به علت این که سال های متمادی می خواهند از این پروتزها استفاده نمایند، پیشنهاد می شود که از ایمپلنت دندان دائمی که مانند دندان های ثابت یک فرد عمل می کند و هیچ گونه حرکتی ندارد استفاده کنند.

این دندان ها که با پیچ های مقاومی که با بدن انسان سازگاری دارد در فک پیچ می شوند و تاج بر روی آن ها قرار می گیرد و تا آخر عمر می توان از این دندان ها بدون هیچ محدودیتی استفاده نمود.

اطلاعات بیشتر
قیمت دندان چسبی مصنوعی در سال 1402 چقدر است؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button