دلایل تغییر رنگ روكش دندان | چگونگی بر طرف كردن لكه و تغییر رنگ در روكش دندان | کلینیک ژنیک

دلایل تغییر رنگ روكش دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 دلایل تغییر رنگ روكش دندان چگونه اتفاق می افتد

دلایل تغییر رنگ روكش دندان و علت های متفاوت تغییر رنگ روکش دندان که تحت تاثیر عوامل مختلفی می تواند باشد، چیست؟ و چگونه رفع می شود؟دلایل تغییر رنگ روکش دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد.

زمانی كه دندان های ما به هر دلیلی خراب شده و پوسیده است و تغییر رنگ روكش دندان ، اگر از دندان های كرسی باشد ابتدا آنها را خالی كرده و عصب كشی انجام می شود و سپس بر روی تاج  آن روكش می شود تا هم از موادی كه دندان با آنها پر شده ، محافظت كند و هم ظاهر دندان را زیبا كند.

 اگر از دندان های جلویی باشد و در داخل دندان پوسیده باشد و یا سوراخ شده باشد پس از برطرف كردن پوسیدگی و پر كردن حفره ی ایجاد شده ، برای محافظت از دندان و مواد داخل آن و زیبا شدن ظاهر دندان از روكش استفاده می كنند.

پس كار روكش در درجه ی اول ،  محافظت از دندان ترمیم شده و در درجه ی بعدی زیبا كردن دندان می باشد.

لذا باید در انتخاب رنگ و جنس آن دقت بالایی را داشته باشیم و در این رابطه حتما با پزشك خود مشورت كرده و از نظرات و پیشنهادات ایشان استفاده شود تا یك بار هزینه كنیم و بااین یك بار روكش دندان مناسب خود را انتخاب كنیم.

 

دلایل تغییر رنگ روكش دندان

چه عواملی بر تغییر رنگ روكش دندان موثر است

دلایل تغییر رنگ روكش دندان . روكش ها نیز مانند دندان طبیعی بعد از گذشت مدتی تغییر رنگ داده و لكه های تیره بر روی آنها ظاهر می شود.

این تغییر رنگ ها دو حالت دارد: یا به خاطر تمام شدن عمر مفید این روكش ها است كه كاملا طبیعی می باشد كه تغییر رنگ دهد و زیبایی خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض پیدا كند.

در حالت بعدی ممكن است تغییر رنگ روكش دندان به خاطر صدمه دیدن و عدم رعایت نظافت دهان و دندان باشد . ما در زیر به برخی از این عوامل اشاره می كنیم.

  • بزاق اسیدی : همانطور كه مینای دندان در برابر اسید ضعف دارد و سختی خود را تاحدودی از دست می دهد و نرم می شود ، برخی از روكش ها نیز در برابر بزاق اسیدی افراد از خود عكس العمل نشان داده و ممكن است تغییر رنگ دهد و براقیت خود را از دست بدهد.

 

  • صدمه دیدن روكش : ممكن است كه روكش ها به دلایل مختلف از جمله شكستن اجسام سخت با دندان ، ضربه خوردن دندان و … صدمه ببینند و تر ك خورده و یا بشكنند .
  • مشكلی كه در این حالت پیش می آید این است كه از این ترك و شكستگی به وجود آمده بر روی روكش ، مواد غذایی به مرور نفوذ كرده و بر روی دندان می نشیند و موجب خرابی و پوسیدگی دندان زیر روكش می شود. سیاهی و تیرگی این خرابی كم كم بر روی روكش ظاهر شده و موجب تغییر رنگ آن می شود. كه در این حالت باید روكش برداشته شده و دندان زیر آن ترمیم شود و اگر پر كردنی است ، عصب كشی شده و پر شود و مجددا روكش گردد.

 

  • از بین رفتن لعاب سرامیكی روكش : البته روكش های سرامیكی مقاومت بالایی دارند و بسیار سخت و سفت هستند . ولی این روكش ها نیز مانند هر چیز دیگری ، یك عمر مفیدی دارند كه پس از طی شدن این زمان ، براقیت و شفافیت خود را از دست می دهند. لذا باید روكش تعویض گردد.

 

  • فلوراید درمانی : در پروسه ی فلوراید درمانی ، استفاده از فلوراید اسیدی می تواند موجب تغییر رنگ روكش شود. لذا اگر بنا به هر دلیلی برای كاربر روی دندان به پزشك مراجعه می كنید ، حتما دندانپزشك خود را قبل از هر گونه اقدامی ، از داشتن دندان روكش دار مطلع كنید.

 

  • دندان پر شده : ممكن است كه شما دندان پر شده داشته باشید . اغلب این دندان ها توسط فلز پر می شوند. لذا پس از مدتی تیرگی این فلز ها از داخل روكش ها نمایان می شود. و موجب تغییر رنگ روكش می شود.

 

  • مصرف دخانیات : سیگار كشیدن به شدت موجب تغییر رنگ و زرد شدن سریع روكش ها خواهد شد.

 

  • مصرف نوشابه های گاز دار : مصرف نوشابه های گاز دار ازجمله رنگ مشكی سبب تغییر رنگ در روكش دندان می شود.

 

  • مصرف مایعات رنگی : مصرف زیاد چای ، قهوه ، زعفران و … موجب می شود كه روكش تغییر رنگ دهد.

 

  • روكش فلزی – چینی : برخی از روكش ها تركیبی از فلز و روكش سرامیكی هستند . كه ممكن است پس از مدتی تیرگی این لایه ی فلزی موجب تغییر رنگ در لعاب روی آن شود.

 

  • عدم رعایت بهداشت : عدم مسواك زدن مرتب و رعایت نكردن بهداشت دهان و دندان

 

اطلاعات بیشتر
هزینه درمان ریشه دندان عفونی چقدر است؟ | دندانپزشکی ژنیک

چه عواملی بر تغییر رنگ روكش دندان موثر است

بر طرف كردن لكه و تغییر رنگ روكش دندان

دلایل تغییر رنگ روكش دندان. برای بر طرف كردن این مشكل دو راه وجود دارد : اگر این تغییر رنگ به صورت لكه ی رنگی باشد و در سطح روكش قرار داشته باشد ، معمولا با مسواك زدن مداوم و مراجعه به دندانپزشك می توان آن را برطرف نمود . اما اگر این تغییر رنگ به خاطر صدمه دیدن روكش باشد هیچ راهی جز تعویض روكش وجود ندارد.

انواع روكش دندان

  • روكش تمام فلز : این روكش ها فلزی بوده و رنگ روکش دندان به رنگ طلایی و نقره ای استفاده می شوند.
  • روكش فلزی- چینی : این روكش ها از دو قسمت تشكیل شده است . قسمت زیرین ، فلز است و برای اینكه تیرگی این لایه از روی روكش سرامیكی پیدا نباشد و موجب تغییر رنگ روکش دندان نشود ، یك لایه رنگ روی قسمت فلزی اجرا می كنند تا تیرگی فلز را از بین ببرد.
  • روكش تمام سرامیكی : این نوع روكش ها اصولا شفاف هستند و نور را از خود عبور داده ، لذا به راختی تیرگی و تغییر رنگ ها را نشان می دهند. و به دلیل زیبایی و براق بودن این روكش ها ، از آنها برای دندان دهای جلویی كه جلوه یبیشتری دارند ، استفاده می شود.
  • روكش های زیر كنیا : این روكش ها هم رنگ دندان هستند و چون نور را از خود عبور نمی دهند لذا مناسب دندان هایی هستند كه داخل آنها پر شده است.

اگر نیاز به استفاده از بهترین کامپوزیت دندان و یا لیمنت دندان دارید ما به شما کلینیک دندانپزشکی ژنیک را معرفی می کنیم.

اطلاعات بیشتر
هزینه درمان ریشه دندان عفونی چقدر است؟ | دندانپزشکی ژنیک

نكات اصلی در انتخاب رنگ روكش دندان

  • حتی الامكان از روكش های هم رنگ دندان های دیگر استفاده شود.
  • حتی الامكان متناسب با رنگ مو و پوست باشد.
  • اگر دندان پر شده داریم دندان پزشك خود رامطلع كنیم تا از روكشی استفاده كنیم كه تیرگی فلز دندان های پر شده از داخل روكش ها مشخص نشود.

 

نكات اصلی در انتخاب رنگ روكش دندان

كلام آخر

كلام آخر اینكه تغییر رنگ روكش دندان و عمر مفید این روكش ها 5 تا 15 سال است و این بستگی به جنس روكش و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. لذا در این مورد دقت كافی را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button