دلیل افتادن روکش دندان چیست؟ | روش چسباندن روکش دندان | ژنیک

دلایل متعدد افتادن روکش دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دلیل افتادن روکش دندان

دلیل افتادن روکش دندان و این که چرا بعضی مواقع روکش های نصب شده بر روی دندان ها به زودی می افتند؟ تعدادی از کسانی که از روکش دندان استفاده نموده اند، از افتادن و یا شکسته شدن و از بین رفتن زود هنگام روکش دندان خود گلایه مند هستند.

این افراد دلایل افتادن روکش دندان خود به صورت خیلی زود و در اندک زمانی را نمی دانند. دلایل عمده و خیلی زیادی برای افتادن روکش دندان وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

این دلایل هم می تواند از طرف دندانپزشک مربوطه باشد و هم از طرف کسی که این روکش ها را نصب کرده باشد.

مهمترین دلیل افتادن روکش دندان می تواند استفاده از چسب های نامرغوب و نچسبیدن این گونه روکش ها به پایه دندان باشد.

معمولاً بعضی از دندانپزشکان در مراکز غیر معتبر کار می کنند به علت کم نشدن سود خود از مواد و چسب های نامرغوب و تاریخ گذشته برای چسباندن روکش دندان ها استفاده می نمایند.

از دیگر موارد افتادن روکش دندان می توان به عدم رعایت و احتیاط و یا عدم ایمنی در خوردن غذاهای سفت و سخت توسط این گونه افراد می توان نام برد.

روکش دندان به علت این که یک جزء جدایی از دندان های طبیعی است و احتمال کنده شدن بر اثر بی احتیاطی وجود دارد، پس باید در حفظ و نگهداشت آن کوشا بود.

دلیل افتادن روکش دندان

راه های پیشگیری از افتادن روکش دندان چیست؟

از عمده ترین راه های پیشگیری افتادن روکش دندان، مراجعه به مراکز تخصصی دندانپزشکی با کیفیت و دندانپزشکان معتبر که در این مراکز از بهترین وسایل و مواد اولیه و امکانات موجود برای بیماران خود استفاده می نمایند.

چسب هایی که برای نصب روکش دندان ها به کار می روند یکی از مهمترین بخش اساسی نصب این روکش ها را تشکیل می دهد.

اگر جنس چسبی که روکش را به پایه دندان می چسباند نامرغوب باشد می تواند اثرات بد و نامطلوب خود را در همان روزهای اولیه نشان دهد.

پس برای اینکه بتوانیم از افتادن روکش دندان خود جلوگیری نماییم باید از مراکز دندانپزشکی خوب و با سابقه و پزشکان متبحر که از جنس چسب عالی برای نصب روکش دندان استفاده می نمایند، استفاده نماییم.

از دیگر موارد ایمنی و پیشگیری از افتادن روکش دندان مراعات نمودن در هنگام غذا خوردن و حفظ اصول ایمنی و نگهداری از این روکش ها می باشد.

روکش ها که معمولاً از جنس سرامیک و پرسلین می باشند مقاومت بالایی در برابر فشار دارد، ولی به هر شکل باید در حفظ و نگهداری این روکش ها کوشا باشیم.

روش چسبابدن روکش دندان چگونه است؟

روش چسباندن روکش دندان خیلی ساده است. بعضی ها فکر می کنند که روکش دندانی که افتاده است را نمی توان مجدداً نصب و استفاده نمود. باید به این قبیل افراد بگوییم که افتادن روکش دندان دلیلی بر خراب شدن و یا عدم استفاده مجدد نیست و می توان از این روکش ها اگر آسیب ندیده باشند، استفاده مجدد نمود.

با چسباندن دوباره روکش های افتاده، می توان از آن ها استفاده نمود به شرط اینکه روکش ها شکسته و یا لب پر نشده باشند.

روکش هایی که بر روی دندان ها نصب می شود طول عمر ده الی پانزده ساله دارند و اگر استفاده درست و خوبی از این روکش ها بشود شاید عمرشان به بیست سال نیز برسد.

پس باید در درجه اول از مراکزی که از جنس روکش و چسب مناسب دندان  استفاده می کنند، خدمات دندانپزشکی بگیریم. در درجه دوم مواظبت و شستشو و مسواک زدن و رعایت مسائل ایمنی برای این روکش ها است که اگر رعایت شود می توان به عدم کنده شدن و ماندگاری زیاد این روکش ها امیدوار بود.

دلیل افتادن روکش دندان

آیا روکش های افتاده را خودمان در منزل می توانیم بر روی دندان هایمان نصب کنیم؟

افتادن روکش دندان را شاید خیلی ها تجربه کرده باشند و بی شک در جدود نود درصد این اتفاق از نامرغوب بودن چسب روکش ها می باشد. از دیگر موارد عدم تسلط دندانپزشک مربوطه برای نصب روکش دندان می باشد.

این پزشکان یا در ساخت درست پایه دندان ها دچار محاسبه اشتباه شده اند و پایه دندان را خیلی کوتاه کرده اند و روکش بدرستی بر روی آن سوار نمی شود و یا اینکه مهارت کافی برای نصب روکش دندان ندارند.

در هر حال اگر در منزل هستید و در حال خوردن غذا می باشد و روکش دندان شما کنده شد، به هیچ عنوان خودتان برای نصب این روکش ها اقدام نکنید.

برای این روکش ها به علت اینکه باید از چسب مخصوص و مختص همین کار استفاده گردد، خود ما توانایی نصب این قبیل روکش ها نداریم و باید حتماً در مراکز و کلینیک های دندان پزشکی و توسط فرد دندانپزشک نصب گردد.

هزینه چسباندن روکش دندان چقدر است؟

هزینه ای که برای نصب روکش دندان ها استفاده می شود طبق تعرفه ای که هر ساله اتحادیه صنف دندانپزشکان اعلام می کنند قابل دریافت است و بیشتر از این مقدار غیر قانونی و قابل پیگیری می باشد.

اگر به هر دلیلی افتادن روکش دندان اتفاق بیافتد، دندانپزشک مربوطه موظف به نصب دوباره بدون گرفتن هزینه آن می باشد.

در کل هزینه های دندانپزشکی از یک معیار و قانون کلی تبعیت می کند و مبلغ مشخصی برای انجام  کارهای دندانپزشکی معین گردیده است و می توان از آن تبعیت نمود.

پس تا زمانی که روکش های دندان ها ثابت نشده اند و مدام می افتند، هیچ هزینه ای برای بیمار ندارد و باید دندانپزشک که یک بار این هزینه را گرفته برای دفعات بعدی که افتادن روکش دندان تکرار می شود باید این روکش ها به صورت رایگان نصب گردد.

دلیل افتادن روکش دندان

نحوه نصب روکش دندان ها به چه شکلی است؟

دندانپزشکان بعد از ترمیم دندان و تراشیدن قسمت های پوسیده دندان اقدام به ساخت پایه دندان می نمایند. این پایه می تواند از جنس دندان خود بیمار باشد که با تراش بر روی دندان پوسیده، پایه ساخته شده است.

یا اینکه با مواد کامپوزیت بر روی ریشه دندان بیمار پایه تشکیل و آماده سازی برای نصب روکش می شود. بعضی ها هم قید روکش دندان رازدن و در جای خالی که در لثه ایجاد شده از ایمپلنت دندان ارزان استفاده می کنند.

بعد از ساخت پایه دندان توسط دندانپزشک در مرحله بعد اقدام به قالب گیری از پایه ساخته شده و جانمایی بین دندان ها می گردد و در لابراتوارهای دندانپزشکی اقدام به ساخت روکش می شود. در ادامه با نصب روکش بر روی پایه ساخته شده روکش دندان به پایان می رسد.

اطلاعات بیشتر
سنگ لوزه چیست؟ و چگونه درمان می شود؟ کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button