بلیچینگ دندان در دوران بارداری | مضرات بلیچینگ دندان در دوران بارداری | ژنیک

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بلیچینگ دندان در دوران بارداری انجام دهیم یا نه؟ مضرات بلیچینگ در دوران بارداری چیست؟

بلیچینگ دندان در دوران بارداری آیا مضر است؟ آیا بانوانی که در دوران بارداری هستند، می توانند دندان های خود را بلیچینگ یا سفید کنند؟

آیا بعد از فارغ شدن از دوران بارداری می توانند بلافاصله بعد از بدنبا آمدن نوزاد خود، دندان هایشان را سفید کنند؟ این تمامی سوالاتی است که قصد داریم جواب آن را در این مقاله به صورت کامل بدهیم. پس تا انتها با ما باشید.

همانطور که کم و بیش می دانید برای بلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها مواد شیمیایی به نام هیدروژن پراکسید یا کرمابید پراکسید استفاده می شود.

این ماده شیمیایی می تواند برای بلیچینگ دندان در دوران بارداری با خطرات و عوارض منفی و مضرات سفید کردن دندان برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

در دروران بارداری به علت تغییرات هورمونی، دندان ها و لثه ها حساسیت بیشتری پیدا می کنند و گاهاً لثه ها متورم و آسیب پذیر تر می شوند. در بسیاری از موارد با تغییرات فیزیکی و هورمونی که در بدن مادر اتفاق می افتد زمینه برای آسیب های بیشتر و جذب مواد مضر در این دوران راحت تر و سریع تر اتفاق می افتد.

خیلی از بانوان باردار به علت این که اهمیت و حساسیت خاصی به بدن و دندان های خود دارند، دوست ندارند که با وضعیت دندان های زرد در اجتماع حضور یابند.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

مضرات بلیچینگ در دوران بارداری چیست؟

در خصوص مضرات بلیچینگ در دوران بارداری هیچ گونه تحقیق و یا پژوهشی در خصوص رد و یا تایید بلیچینگ دندان در دوران بارداری وجود ندارد. شاید این موضوع به خاطر این است که کسی تاکنون داوطلب نشده در این دوران جان جنین خود را به خطر بیاندازد  و تحقیقی در این باره صورت گیرد.

ولی متخصصین دندانپزشکی در این رشته بر اساس یافته های خود مضرات سفید کردن دندان با هیدروژن پراکسید بیش از ده درصد را برای بدن در دوران بارداری مضر می دانند و احتمال بلع و فرو رفتن و خورده شدن در هنگام انجام بلیچینگ دندان در دوران بارداری، زیاد است.

شاید هم این مواد از طریق لثه ها جذب بدن شوند و در کل نمی توان مضرات آن را نادیده گرفت، مخصوصاً برای بانوان باردار.

البته این موضوع جای نگرانی نیست و ضررهای آن آنقدر نیست که آسیبی به بدن مادر وارد کند ولی برای جنین که ایمنی بدنی خوبی ندارد، شاید مشکل ساز باشد. برای دیگران به غیر مادران باردار و یا شیرده تا پایان بارداری و شیر دهی باید از انجام بلیچینگ دندان امتناع نمود.

بلیچینگ کردن دندان برای غیر مادران باردار مثل هر عمل دیگر روی بدن مثل جراحی و یا خوردن هر قرصی، عوارض خاص خود را دارد، ولی این ضررها آنقدر نیست که خیلی جدی باشد و یا جایی به صورت مسئله حاد ثبت نشده است.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

دلایل تغییر رنگ دندان در دوران بارداری چیست؟

از مواردی که باعث تغییر رنگ دندان ها به خصوص در دوران بارداری می شود، استفاده از مواد غذایی با رنگدانه های غیر طبیعی و صنعتی و یا استفاده زیاد از ادویه جات و در نهایت عدم شستشوی مناسب با مسواک می تواند باشد.

اگر مواردی که گفته شد، رعایت نشود، می توان هر کدام از این موارد زمینه ساز بوجود آمدن رنگ زرد و جرم بر روی دندان ها گردد. نوشابه های گازدار و آبمیوه های صنعتی و فست فودها و سس های صنعتی از بیشترین موارد ابتلای دندان ها به تیرگی و یا پوسیدگی می باشد.

در دوران بارداری به علت حساسیت دندان ها و خوردن تنقلات و یا فست فودها، توسط مادران باردار و به علت هوس کردن و میل بیشتر داشتن به خوردن انواع خوراکی ها و عدم استفاده از بلیچینگ دندان در دوران بارداری، این مادران بیشتر در خطر تغییر رنگ دندان ها هستند. 

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

پالیش و جرمگیری دندان ها در دوران بارداری چگونه انجام می شود؟

در خصوص پالیش و یا جرمگیری دندان ها در زمان بارداری اگر از آمپول های بی حس کننده استفاده نشود ضرر خاصی متوجه مادر و نوزاد نیست و بانوان باردار می توانند در خصوص جرمگیری دندان خود اقدام موثر داشته باشند.

شاید خیلی از بانوان باردار و یا مادران شیرده در زمان بارداری و یا شیردهی از وضعیت زردی و یا سیاهی دندان های خود ناراضی و گله داشته باشند و بخواهند بلیچینگ دندان در دوران بارداری انجام دهند.

اما موانعی که پزشکان بر سر راه این قبیل از مادران قرار داده اند، راهی جز جرمگیری دندان و یا پالیش باقی نمی ماند.

این قبیل از بانوان می توانند با رعایت اصول ایمنی و قرار نگرفتن در قسمت هایی که عکس اشعه ایکس از دندان ها گرفته می شود و یا دوری از استفاده از بی حس کننده ها، دندان های خود را با خیالی آسوده جرم گیری نمایند.

جرمگیری در منزل و با استفاده از سرکه سیب و یا توت فرنگی له شده و یا با نمک دریا که می توان مسواک خود را این گونه مواد آغشته و روزی حداقل دوبار از سفیدکننده های طبیعی نام برده شده، استفاده کرد و مسواک زد که این گونه روش های خانگی مفید و موثر واقع می گردد.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

روش های دیگر برای بلیچینگ دندان در دوران بارداری کدام است؟

از دیگر مواردی که در بلیچینگ دندان در دوران بارداری موثر و بی ضرر است، می توان به استفاده از خمیر دندان های سفید کننده که کمتر از 10 درصد از مواد سفید کننده هیدروژن پراکسید در آن به کار رفته باشد، استفاده نمود.

از موراد دیگر می توان به جرم گیری در مطب و یا در منزل با استفاده از مواد طبیعی که به آن  اشاره نمودیم و یا استفاده از مسواک های برقینیز یکی دیگر از عوامل و کمک کننده ها در این زمینه می تواند در تمیز شدن دندان ها در دوران بارداری باشد. 

در مواردی استفاده از آب نمک رقیق و شستن دندان ها با این مواد با استفاده و کمک گرفتن از مسواک، می تواند مقداری از رسوبات و تغییر رنگ دادن دندان ها را در بر داشته باشد.

بلیچینگ دندان در دوران بارداری

سخن پایانی

در این مقاله به صورت مفید گفتیم که بلیچینگ دندان در دوران بارداری برای بانوان، با مضرات و محدودیت هایی با استفاده از مواد شیمیایی و نور لیزر وجود دارد.

مواد هیدروژن پراکسید که تشکیل دهنده اصلی مواد سفید کننده در دندان ها محسوب می شود می تواند برای مادران باردار و جنین آ ن ها مخاطره آمیز و خطرناک باشد.

هر چند که تحقیقی ثبت شده در این زمینه وجود ندارد، اما متخصصین بر این باورند که این مواد بر جنین اثر گذار است و می تواند اختلال در رشد این گونه نوزادان بوجود آورد.

اطلاعات بیشتر
دلیل افتادن روکش دندان چیست؟ | روش چسباندن روکش دندان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button