مضرات سفید کردن دندان ها و عوارض بلیچینگ دندان | کلینیک ژنیک

مضرات و عوارض سفید کردن دندان ها چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مضرات سفید کردن دندان ها و عوارض و ضرر های بلیچینگ دندان

مضرات سفید کردن دندان ها تاکنون مشاهده نشده و هیچ ضرری برای دندان ها ندارد در برخی از موارد و آن هم که وجود داشته، به جنس دندان ها برمی گردد که این مورد هم زیر یک درصد از کل می باشد که با حساسیت به غذاها خیلی گرم و یا خیلی سرد مواجه می گردند.

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان های خود را باید در مراکز و کلینیک های دندانپزشکی مطمئن انجام دهیم تا از آسیب های احتمالی آن در امان باشیم.

به صورت کلی بلیچینگ ماده ی خمیری شکل است که مواد تشکیل دهنده آن پروکسید هیدروژن که به آن کاربامید نیز می گویند، تشکیل می شود. این مواد با توجه به نیاز دندان مصرف کننده از غلظت 15  تا 43 درصد استفاده می شود.

در مواقعی که ضررهای بلیچینگ دندان یا عوارض جانبی بر جای می گذارد، متاسفانه برخی از دندانپزشکان از مواد بلیچینگ نامرغوب و غیر استاندارد به علت ارزان بودن از آن استفاده می کنند.

یا این که PH این ماده را برای ماندگاری اثرات آن بر دندان ها، کم می کنند و کم کردن PH خمیر بلیچینگ سفید کننده در برخی موارد باعث سائیدگی در مینا و آج دندان ها می گردد و حساسیت دندان ها را افزایش می دهد.

مضرات سفید کردن دندان ها

برای بلیچینگ و سفید کردن دندان ها از چه نوع ژل استاندارد و غیر مضر استفاده نماییم؟

برای اینکه به دندان ها جهت سفید و بلیچینگ کردن آسیبی نرسد و از مضرات سفید کردن دندان ها در امان باشیم، باید از ژل های سفید کننده استاندارد استفاده نماییم.

ژل سفید کننده اکسترابوست که محصول یکی از شرکت های امریکایی می باشد و دارای استاندارد بین المللی نیز هست را می توان از جمله موادی دانست که ضرر و حساسیتی برای دندان ها ندارد.

مراکزی که از این ژل برای بیماران خود استفاده نموده اند، استاندارد بودن و بی ضرر بودن این ژل را تایید کرده اند و به عنوان مواد بدون آسیب برای دندان ها شناخته شده است.

مراحل و مدل های متفاوت بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان چگونه است؟

بلیچینگ و سفید کردن دندان ها به دو صورت قابل انجام است.یکی در مطب که به Office معروفند که توسط دندانپزشک مجرب و کار بلد انجام می شود و زمان انجام آن در حدود یک ساعت است.

دندانپزشک، ژل های سفید کننده را آماده کرده و بر روی دندان های زیباجو می مالد و در کمترین زمان نتایج خوب و شگفت انگیزی برجای می گذارد و باعث سفیدی دندان ها می شود.

روش دیگری که برای سفید کردن دندان دیده شده و انجام می شود، روش در منزل یا Home می باشد که این مواد و ژل سفید کننده را به صورت خمیری شکل درمی آورند و درون تری می ریزند و قبل از خواب به مدت نیم تا یک ساعت بر روی دنداها می گذارند.

این عمل را به مدت یک هفته در منزل باید انجام داد تا سفیدی دندان ها به حد مطلوب برسد. تنها تفاوت روش سفید کردن دندان ها در مطب با خانه برمی گردد به غلظت مواد مصرفی یا همان ژل سفید کننده که غلظت موادی که در منزل استفاده می شود کمتر می باشد.

در مطب از ژل با غلظت بالاتری برای سفید کردن دندان ها به علت وقت محدودی که دارند استفاده می کنند ولی در منزل به علت زمان یک هفته ای که وجود دارد دندان های به مرور و با غلظت کمتری از مواد مواجه هستند و به آرامی کار سفید کردن دندان ها به پیش می رود.

در روش خانگی به نظر می رسد مضرات سفید کردن دندان ها به علت این که دندان ها به آرامی و در طول مدت زمانی مناسب این کار انجام می شود خیلی کمتر و بدون عوارض می باشد.

مضرات سفید کردن دندان ها

عوارض بلیچینگ دندان و یا سفید کردن دندان آسیب دیده

از مضرات سفید کردن دندان ها برای دندان هایی که پوسیده اند و یا سوراخ شده اند، می توان عوارض بدی انتظار داشت. با نفوذ مواد سفید کننده به داخل دندان هایی که سوراخ هستند و ورود این مواد از سوراخ دندانی که خراب شده است و دارای منفذ است، می تواند دردناک و یا آسیب زا باشد. این دندان ها را بعد از بلیچینگ حتماً باید عصب کشی نمود.

تنها راه جلوگیری از آسیب به دندان های سوراخ شده برای بلیچینگ این است که در ابتدا نسبت به عصب کشی و پر کردن این قبیل دندان ها اقدام نماییم و بعد از آن این دندان ها را سفید کنیم.

عوارض غیر طبیعی که با بلیچینگ کردن دندان ها ممکن است به آن گرفتار شویم چیست؟

از عوارض غیر طبیعی و مضرات سفید کردن دندان ها که ما اطلاعی از ترک خوردن آن ها نداریم و یا از غلظت بالای ژل سفید کننده به علت بی توجهی دندانپزشک ممکن است رخ دهد و یا ماندگاری ژل های سفیدکننده بر روی دندان ها، همه این ها ممکن است به دندان های دارای ترک و لثه ها آسیب جدی بزند.

با این حال مواد بلیچینگ به خودی خود و در عمل اگر از اصول خود عدول نکند و به روش صحیح و استاندارد مورد استفاده قرار گیرد، استفاده از این روش بی ضرر و غیر تهاجمی می باشد.

مضرات سفید کردن دندان ها

چرا بعضی از افراد بعد از بلیچینگ و سفید کردن دندان های خود احساس حساسیت در دندان خود دارند؟

بعضی از افراد بعد از این که دندان خود را با استفاده از ژل بلیچینگ سفید می کنند در موقع خوردن مواد غذایی و یا مایعات سرد و یا گرم،  احساس حساسیت و درد در دندان می کنند و این را از مضرات سفید کردن دندان ها می دانند.

در جواب این افراد باید بگوییم که حساسیت به ژل و مواد بلیچینگ را می توان به جنس دندان های افراد نسبت داد و این موارد کمتر از یک درصد از کسانی است که دندان هایشان را به روش بلیچینگ سفید کرده اند.

در حقیقت حساسیت ربطی به مواد سفید کننده ندارد. اگر این مواد به صورت اصولی ترکیب و ساخته شوند و مدت زمان ماندن بر روی دندان هم رعایت شود و از مواد استاندارد نیز استفاده گردد، می توان گفت این روش از بی ضررترین روش های بلیچینگ می باشد.

چه دندان هایی را نباید بلیچینگ کرد و سفید کردن آن ها ضرر دارد؟

دندان هایی که جنس شان به گونه ای است که به مواد شیمیایی حساسیت خاصی دارد و یا کسانی که در دهان خود از ایمپلنت دندان استفاده کرده اند یا دارای پروتز دندانی ثابت هستند، منع استفاده از بلیچینگ دارند و آ« ها را در زمره مضرات سفید کردن دندان ها می توان قرار داد.

جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله از مضرات سفید کردن دندان ها صحبت به میان آمد و عنوان کردیم که سفید کردن دندان ها و یا بلیچینگ به خودی خود ضرر و یا عوارضی ندارد، مگر اینکه در غلظت مواد و خمیر بلیچینگ مصرفی توسط پزشک معالج اشتباهی رخ دهد و بیش از حد مواد غلیظ شود که می تواند باعث حساسیت در دندان ها و یا سوزش در لثه ها گردد.

اطلاعات بیشتر
بهترین مرکز تخصصی بلیچینگ دندان در تهران کجاست؟ کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button