مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان | جراحی و کشیدن دندان | کلینیک ژنیک

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان چگونه است؟

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان به گونه ای باید باشد که بتوان بعد از جراحی و کشیدن دندان آسیبی به محل جراحی دندان نرسد.

ما باید این را بدانیم كه قرار است از دندان هایمان یك عمر استفاده كنیم .همانطور كه ما به دست ، پا ودیگر اعضا بدن نیاز داریم و بدون آنها زندگی مختل می شود . دندان ها نیز جزئی از بدن ما می باشد و موهبت الهی است ، لذا باید مانند دیگر اعضای بدن از آنها مراقبت كنیم .

مراقبت از دندان ها از زمان كودكی باید مورد توجه قرار بگیرد ، از زمانی كه دندان های شیری در می آید مراقبت لازم است و باید تحت نظر دندانپزشك بود تا با معاینه ها ی دوره ای و رعایت دستورات لازم ، اجازه ندهیم كه دندان ها به مرحله ی پوسیدگی برسد.

اما هر چقدر كه ما مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان را رعایت کنیم، ممكن است بنا به دلایل مختلف از جمله ، نهفته بودن دندان عقل و نیش ، اینكه دندان عقل با زاویه بیرون بزند و موجب فشار به دندان های دیگر شود و یا شكستگی دندان و …. مجبور به كشیدن دندان ها شویم. اما متخصصین تا جایی كه راه داشته باشد بنا را بر حفظ دندان می گذارند و سعی می كنند با ترمیم و پر كردن ، دندان طبیعی شما را حفظ كنند.

کلینیک دندانپزشکی ژنیک بهترین مرکز ایمپلنت دندان در تهران تمام خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان ، کامپوزیت و لمینت دندان ، ارتودنسی و ….. را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت انجام میدهد.

 

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان

چرا و چه زمانی دندان نیاز به عمل جراحی پیدا می كند

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و جراحی و کشیدن دندان . دندان ها بنا به دلایل مختلف برای كشیدن نیاز به عمل جراحی پیدا می كند.

الف – دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان . همان طور كه می دانید دندان های عقل 4 عدد است كه در قسمت انتهای دهان قرار می گیرند .2 عدد در پایین و2 عدد در بالا، حال با توجه به اندازه ی استخوان فك افراد فضاهای رشد این دندان ها متفاوت بوده و ممكن است.

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان در بعضی افراد بدون مشكل بیرون بیاید و به صورت عادی رشد كند ولی در بعضی دیگر به دلیل كوچكی فك و دیگر علل ، این فضا به خوبی برای رشد و بیرون آمدن دندان عقل ایجاد نشود.

  1. دندان عقل نیمه نهفته : بسته به نوع فك افراد و فضای دهانی و زاویه ی رویش ، ممكن است ، دندان عقل كه در داخل رشد كرده است از استخوان فك بیرون آمده باشد. ولی در قسمت لثه گیر كرده  و نتواند بیرون بیاید و رشد عادی و مناسب داشته باشد. در این حالت به آن دندان عقل نیمه نهفته می گویند. در این حالت ممكن است كه تاج دندان بیرون زده باشد ولی به دلیل كوچكی فضا نتواند بیشتر رشد كند وكامل بیرون بیاید. این حالت ، باعث ایجاد تورم و آبسه در لثه خواهد شد كه با درد همراه می باشد.
  1. دندان عقل نهفته : اگر دندان عقل در قسمت سخت ، یعنی استخوان فك گیر كند و نتواند بیرون بیاید و رشد كند ، به آن دندان عقل نهفته می گویند. این حالت ممكن است به دلایلی همچون ارث ، نرمی استخوان و یا … اتفاق بیافتد.
  2. دندان های نهفته دارای كیسه ی فولیكولی هستند كه اگر به موقع جراحی نشود ، تبدیل به كیست شده و ممكن است به تومور های خوش خیم و بد خیم تبدیل شود. در این حالت حتی ممكن است كه به استخوان های فك نیز آسیب های جدی وارد شود.

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و دندان های عقل اگر مشكلات بالا را داشته باشند باید هر چه سریعتر كشیده شوند. اگر این كار در سن پایین تر انجام گیرد بهتر است چون ریشه  ی دندان نرم تر بوده و كشیدن آن راحت تر است .

در دوحالت فوق نیز باید از طریق جراحی این كار صورت گیرد .البته اگر دندانپزشك با تجربه باشد می تواند با ابزار مخصوص و بدون جراحی نیز عمل كشیدن دندان را انجام دهد.

ب – دندان های پوسیده

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان . در حالت بعدی كه دندان نیاز به جراحی پیدا می كند زمانی است كه تاج و دیواره های دندان از بین رفته و در واقع دندان به لثه رسیده است و جایی برای گرفتن دندان توسط انبر وجود ندارد لذا در این موقع چاره ی جز جراحی باقی نمی ماند.

نحوه ی جراحی و كشیدن دندان

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و جراحی و کشیدن دندان . برای جراحی و كشیدن دندان ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

البته در مواقع خاص مانند نهفته بودن دندان عقل ممكن است از بیهوشی نیز استفاده گردد چون هم این عمل ، عمل سختی است و هم ممكن است زمان آن طولانی تر باشد . پس از بی حس شدن محل مورد نظر ، دندانپزشك با تیغ مخصوص لثه را شكاف داده و سپس اتصال بافت لثه به دندان را با ابزار مخصوص جدا كرده و دندان را خارج می كنند.

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان | جراحی و کشیدن دندان .برای جراحی و كشیدن دندان ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

نحوه ی جراحی و كشیدن دندان

اقدامات قبل از عمل جراحی و كشیدن دندان

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و جراحی و کشیدن دندان . برای جراحی و كشیدن دندان ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

  • هنگام كشیدن و یا جراحی دندان خون ریزی وجود دارد لذا اگر شما داروهای رقیق كننده ی خون مانند قرص سیر و یا آسپرین استفاده می كنید و یا مشكل انعقاد خون را دارید حتما قبل از عمل ، پزشك خود را در جریان بگذارید و طبق دستور ایشان عمل كنید.
  • اگر سابقه ی بیماری هایی چون بیماری كلیوی ، قلبی و یا فشار خون و یا سابقه ی افت فشار را دارید حتما به پزشك اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان | جراحی و کشیدن دندان .برای جراحی و كشیدن دندان ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

اقدامات بعد از عمل جراحی و كشیدن دندان

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و جراحی و کشیدن دندان برای کسانی که جراحی و كشیدن دندان انجام داده اند، ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

  • بعد از كشیدن دندان ، آب دهان خود را قورت دهید . اگر آب دهان را به بیرون بریزید باعث ایجاد فشارو مكش در دهان شده و خونریزی قطع نمی شود.
  • تا 24 ساعت گاز استریل را از دهان خود خارج نكنید . و در صورت كثیف شدن بلافاصلغه تعویض شود .
  • دندان ها را در حالی كه گاز در درون دندان شما هست ، روی هم فشار دهید.
  • از كمپرس یخ و خوردن بستنی بهره ببرید.
  • از خوردن غذا و مایعات گرم خود داری كنید.
  • از غذاهایی كه كمتر به جویدن نیاز دارد استفاده كنید.
  • در صورت درد ، از مسكن استفاده كنید.
  • تا چند روز در قسمتی كه دندان را كشیده اید غذا را نجوید تا فشار نیاید و احیانا مواد غذایی در آن نفوذ نكند . چرا كه این مساله باعث بروز عفونت خواهد شد.
  • بنا به دستور پزشك از داروی های آنتی بیوتیك استفاده كنید .
  • هنگام خوابیدن ، سرخود را از بدن بالاتر قرار دهید.
  • از فعالیت های سنگین تا دو روز خود داری كنید.

مراقبت های بعد از جراحی و كشیدن دندان و جراحی و کشیدن دندان برای جراحی و كشیدن دندان ابتدا محل مورد نظر با زدن آمپول موضعی بی حس می شود.

اقدامات بعد از عمل جراحی و كشیدن دندان

اطلاعات بیشتر
نحوه استفاده از مسواک ارتودنسی | مسواک ارتودنسی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button