فرز دندانپزشکی چیست؟ کاربرد فرز در دندانپزشکی + قیمت | ژنیک

فرز دندانپزشکی به چه کار می آید؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فرز دندانپزشکی و کاربرد آن

 فرز دندانپزشکی و هر آن چه که باید در باره این ابزار خاص دندانپزشکی بدانیم و کاربرد این وسیله و انواع آن و این که قیمت فرز دندانپزشکی در بازار چقدر است؟ و همچنین این دستگاه چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد.

فرز دندانپزشکی که می توان گفت جزء اصلی ترین و پرکاربردترین وسیله های دندانپزشکی است، می تواند کمک حال یک دندانپزشک در تمام مراحل ترمیم و بازسازی دندان بیمار باشد.

بدون این دستگاه کاری در خصوص دندان های یک بیمار نیازمند به خدماتن دندانپزشکی، پیش نمی رود.

فرز دندانپزشکی که به هندپیس دستی متصل می شود، کارش تراشیدن و از بین بردن سطوح پوسیده دندان ها است که در تراشیدن و از بین بردن خرابی های دندان، کمک کار دندانپزشک می باشد.

این ابزار خاص که بر اثر چرخش سریع هندپیس و دورانی بودن می تواند قدرتی زیاد تولید کند که برای از بین بردن دندان های خراب و پوسیده نقش زیادی دارد.

همه چیز درباره فرز دندانپزشکی | قیمت فرز دندانپزشکی - ژنیک

انواع فرز دندانپزشکی کدامند؟

اگر بخواهید درباره فرز دندانپزشکی بیشتر بدانیم، باید در مورد انواع فرزهای دندانپزشکی اطلاعات بدست آوریم باید در باره انواع آن ها اطلاع داشته باشیم.

انواع آن عبارتست از: فرز الماسی سوزنی توربینی، فرز مدل شمعی بلند توربینی، فرز استوانه ای ته گرد توربینی، فرز مدل شمعی بلند توربینی، فرز استوانه ته گرد توربینی، فرز کارباید روند انگل، فرز استوانه سر پهن توربینی، فرز الماس روند توربین، فرز مخروطی ته صاف توربینی و خیلی دیگر از انواع های مختلف دیگر که کاربردهای مجزا و برای هرکدام وظایف و کارکرد مشخصی تعریف شده است.

به صورت کلی می توان آن ها را کلاً در دو دسته قرار داد که اول فرزهای داندانپزشکی توربینی و دوم فرزهای انگل دندانپزشکی نام گذاری کرد.

فرزهای توربینی دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی که در طرح ها و مدل های متفاوت و کاربردهای گوناگون ساخته شده اند که همگی آن ها به صورت ته صاف و اندازه های متفاوت و بدون هیچ گونه برآمدگی یا فرورفتگی و به صورت صاف در رنگ های متفاوت که بر روی گردن این ابزار نقش بسته است که هر رنگ کاربرد گوناگون و برای یک کار خاص طراحی و ساخته شده است.

این رنگ بندی از زبری زیاد تا زبری کم به ترتیب در رنگ های سیاه، سبز، آبی، قرمز و زرد دسته بندی شده اند.مثلاٌ از فرز به رنگ آبی و یا سبز برای تراشیدن دندان های معمولی و با خرابی سطح یک و کم استفاده می شود و از فرز دندانپزشکی رنگ زرد معمولاً برای تراش و ترمیم دندان هایی که کامپوزیت شده اند استفاده می شود و یا از رنگ قرمز برای تراشیدن پرتزهای دندانی استفاده می شود.

همه چیز درباره فرز دندانپزشکی | قیمت فرز دندانپزشکی - ژنیک

فرزهای آنگل دندانپزشکی

از این ابزار بیشتر برای تراشیدن دندان های پوسیده با سطح زیاد و عمیق استفاده می شود و کاربرد دارد این ابزار وسیله ی خوبی برای انجام این کار است اگر تفاوت ظاهری بین فرز انگل و فرز توربین را بخواهیم بدانیم می توان به فرق انتهای این وسیله که در توربینی صافف و سیقلی و در آنگل دارای یک زبانه می باشد.

فرزها از نوع جنس به چند دسته تقسیم می شوند؟

فرزهای کاربایدی دندانپزشکی

این نوع فرز دندانپزشکی که از جنس تنگستن ساخته شده است تنگستن که ساختار و جنسش سه برابر سخت تر از فولاد است و از درجه حرارت و دمای بالایی برخوردار است و می تواند آن را تحمل کند هر چیز سختی را می تواند بشکند و از بین ببرد.

این فرز برای از بین بردن نسج سخت دندان  و همچنین کامپوزیت هایی که نیاز به ترمیم دارند را می تواند ترمیم و تراش دهد.دندانه های این فرز به صورت عرضی ساخته شده اند که برای از بین بردن هر دندانی کاربرد زیاد دارد.

فرزهای استیل دندانپزشکی

این فرز دندانپزشکی برای تراشیدن عاج دندان در سرعت پایین طراحی شده و اگر از سرعت بالای این دستگاه زیاد استفاده شود می تواند خیلی زود تیغه های آن کند شود و همین کند شدن باعث ایجاد مقاومت و داغ شدن فرز و لرزش می کند که هم بیمار اذیت می شود و دندانپزشک نیز ممکن است زود خسته شود.

فرزهای سرامیکی دندانپزشکی

از فرز دندانپزشکی سرامیکی بیشتر برای کارهای ترمیمی استفاده می شود و برای از بین بردن مواد آمالگام یا ترمیم آن و همچنین برای تراشیدن پوسیدگی های دندان نتایج خوب و قابل قبولی دارد استفاده از این فرز که سطح گرمایشی خیلی کمی دارد و به ندرت ایجاد گرما می کند وسیله خیلی خوب و قابل اطمینانی برای کار بر روی مینای دندان می باشد.

فرزهای پلیمری دندانپزشکی

این نوع فرز دندانپزشکی که از پلیمرهای سخت و محکم ساخته شده اند که در برابر پوسیدگی دندان ها بازخوردی خوبی از خود نشان داده است و توانسته است این پوسیدگی ها به خوبی بردارد مدل اولیه این دستگاه در سرعت بالای 1000 دور کمی با مشکل روبرو بود.

ولی با ساخت مدل جدید و استفاده از مواد بادوام تر این مشکل نیز حل شد و کارایی خوبی در نسل جدید از خود نشان داده است از مزیت این دستگاه مقاومت پلیمر آن از سطح دندان سالم کمتر و از سطح پوسیدگی دندان بیشتر است و به همین علت این دستگاه هیچ آسیبی به قسمت های سالم دندان نمی زند و فقط قسمت های پوسیده را می تراشد.

همه چیز درباره فرز دندانپزشکی | قیمت فرز دندانپزشکی - ژنیک

روش تمیز و ضد عفونی کردن فرز دندانپزشکی چگونه است؟

فرز دندانپزشکی که مدام برای تراشیدن قسمت های پوسیده دندان در دهان بیمار است، باید بعد از هر بار مصرف ضد عفونی و شسته شود.

برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن فرز دندانپزشکی معمولاً آن را به مدت 10 دقیقه در محلول های ضد عفونی کننده مخصوص قرار می دهند و سپس با فرچه مخصوص آن را تمیز و بعداً آن را شستشوی کامل می دهند.

از استریل نیز می توان برای پاک کردن و ضد عفونی کردن آن استفاده نمود ودر دستگاه مخصوص قرار داده می شود و این وسیله استریل می شود.

استفاده از این ابزار برای هر فرد باید به صورت مجزا و با پک های و بسته بندی های پلمپ شده در کلینیک های دندانپزشکی بزرگ از جمله کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک این موارد را رعایت می کند و مورد استفاده قرار می دهد.

این کار برای این است که میکروب ها و باکتری های هر فرد به دیگری انتقال پیدا نکند این کار می تواند در همه گیری و بیماری های اپیدمی خیلی موثر و مفید باشد با رعایت این دستورالعمل ها می توانیم در از بین بردن بیماری های ویروسی کمک بزرگی نمود.

اطلاعات بیشتر
آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button