همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود؟ | کلینیک ژنیک

لمینت دندان و کاربردهای آن چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

درباره لمینت دندان چه می دانید؟

 درباره مورد لمینت دندان آنچه که باید بدانیم در این مقاله به صورت مبسوط توضیح خواهیم داد. در ابتدا توضیحی در خصوص لمینت دندان خواهیم داد.

لمنت دندان عبارتست از روکش نازکی از جنس مواد کامپوزیتی و یا پرسلن (چینی) که کاربردش روکش کردن دندان های آسیب دیده و یا شکسته شده می باشد.

به نوعی می توان گفت این نوع روکش هم جنبه زیبایی و هم رفع عیوب ظاهری، مخصوصاً دندان های جلویی را بر عهده دارد.لمینت دندان به نوعی کار عاج دندان را هم برعهده دارد و برای جلوگیری از خرابی سطح بیرونی و  مینای دندان، کمک زیادی می کند.

کسانی که به زیبایی خود و دندان های خود بسیار اهمیت می دهند، لمینت دندان پیشنهاد خوبی برای اصلاح طرح لبخند آنها و بهبود ظاهری چهره آن ها می باشد. معمولاً برای یکنواخت کردن دندان ها و یا برطرف نمودن ناهمترازی آنها می توان از لمینت استفاده کرد که به چهره فرد زیبایی معجره آسایی می دهد.

همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود

 

انواع لمینت دندان کدامند؟

انواع لمنیت دندان معمولاً به دو شکل و جنس در بازار موجودند. یا به صورت کامپوزیتی ونیر هستند و یا به شکل سرامیکی یا چینی یا پرسلن.حال باید دید برتری و مزایای کدام نوع بهتر است.

در لمینت سرامیکی که به آن چینی یا پرسلن نیز گفته می شود اگر چه قیمت بالایی دارد ولی دوام و زیبایی و کارایی خیلی بیشتری نسبت به نوع کامپوزیتی دارد.

لیمنت سرامیکی به علت اینکه از قبل باید یکسری اقدامات اولیه روی دندان آسیب دیده انجام شود و به اصطلاح تراش بخورد و با استفاده از چسب های مخصوص بر روی دندان آسیب دیده جا گذاری می شود و باید یک مقدار وقت بیشتری برای نصب آن گذاشت ولی درکل زیبایی و عمر بیشتری دارد.

لبخند زیبایی برای کسانی که از این روش استفاده می کنند در پی خواهد داشت اما نوع کامپوزیتی، قیمت مناسب تری دارد و نیاز به اقدامات اولیه ندارد و به سرعت نصب می شود.همه چیز در مورد لمینت دندان و مزایای آن را در ذیل به صورت تیتروار خواهیم گفت.

استفاده از لمینت دندان چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از لمینت دندان عبارتند از:

1- عیوب ظاهری دندان را بر طرف می کند

2- فواصل بین دندان ها را میتوان با این روش پر کرد و دندان ها از نظم و ردیف و فواصل یکنواختی برخوردار می شوند

3- روش جویدن غذا اصلاح می شود و غذا به خوبی جویده می شود

4- طرح اصلاح لبخند به خوبی اجرا می شود و نیازی به لبخند با دهان بسته دیگر نیست

5- از لحاظ رنگ و ظاهر، دندان به خوبی اصلاح گردیده و از آن حالت به هم ریختگی و زرد بودن در می آید.

6- از لحاظ سایش و فرسودگی و نیز دندان هایی که ترمیم یا عصب کشی شده اند به خوبی محافظت می کند.

همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود

چه کسانی نمی توانند از لمینت دندان استفاده کنند؟

افرادی که به صورت وسیع و گسترده پوسیدگی دندان دارند و به نحوی خرابی دندان های آنها به شکلی است که نمی توان این سازه سرامیکی یا کامپوزیتی را بر روی دندان های آنها سوار کرد.

یا چسباند و یا کسانی که حساسیت دندان و لثه بالایی نسبت به جنس خارجی دارند و احساس درد می کنند و یا کسانی که سایش مینای دندان آنها به حالت پیشرفته در آمده و لثه های تحریک پذیر و تخریب شده دارند بعد از رفع این عوارض می توانند از لمینت استفاده نمایند.

چه عواملی در قیمت لمینت دندان موثر است؟

عواملی از جمله دندانپزشکی عمومی و یا متخصص بودن، جنس مورد استفاده در ساخت که سرامیکی است یا کامپوزیتی، میزان تراشی که روی دندان آسیب دیده فرد انجام می شود، نوع و جنس مواد قالب گیری، قرینه سازی دندان و عوامل دیگری از جمله تورم سالیانه و نرخ ارزی که برای خرید مواد اولیه هزینه شده است بر قیمت تمام شده اثر گذار است.

طرح  لبخند دیجیتال(DSD) با لمینت دندان چیست؟

بعضی از متخصصین دندانپزشکی برای رضایت و رعایت اصول لبخندی مناسب با شخصیت و رفتار اشخاص از طرحی استفاده می کنند که به طرح لبخند دیجیتال معروف است و از ابزار کامپیوتری و یک نرم افزاری خاص استفاده می کنند که نسبت به چهره فرد، دندان مخصوص و لمینت مناسب چهره ی آن شخص انتخاب می شود و می تواند نسبت به زیبایی چهره آن فرد تاثیر شگف انگیزی داشته باشد.

استفاده از طرح لبخند دیجیتال(DSD) شاخه ای جدید از علوم دندانپزشکی می باشد که بر اساس خواسته های بیماران طرح اصلی ساخته شده و تکنولوژی نیز در بهبود و تصویر سازی و به صورت سیمولیشن یا شبیه سازی می توان بهترین نوع از لمینت را پیاده سازی کرد.

همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود

عوارض لمینت دندان چیست؟

عوارض لمینت دندان را می توان به حساسیت های مدت دار برای برخی از افراد که مواد خارجی بر روی دندان خود احساس حساسیت و خارش و یا درد می کنند می تواند باعث اذیت شدن در نواحی لثه یا دندان خود شوند که بعد از مدتی دهان بیمار خود را با آن وقف داده و این حساسیت ها از بین می رود.

دوم اینکه بر اثر مصرف بیش از حد چای و قهوه و یا سیگار و مواد مخدر و عدم مسواک مناسب می تواند لمینت های نصب شده را لکه دار و یا کدر و حتی در مواقع ای تخریب نماید.با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می توان از این معایب دوری کرد.

همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود

پس از انجام لمینت دندان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پس از نصب لمینت دندان در روزهای اولیه باید بیش از پیش نسبت به مراقبت از آنها اقدام نماییم.از جمله موارد در روزهای اولیه به علت حساسیت بالای دندان ها باید از خوردن مواد جامد سفت و سخت جلوگیری کنیم و همچنین از فشار بیش از حد به دندان ها دوری کنیم.

در هنگام خواب از عادت دندان قروچه که فشار زیادی بر روی این روکش ها می آورد خوداری شود تا این مواد روی دندان ها به خوبی سوار شوند و مشکلات افتادن و یا لق شدن برای آنها پیش نیاید.

از خوردن نوشابه های رنگی و یا جویدن ناخن ها و یا موادی که به دندان ها آسیب می زنند مانند چویدن مداد و خودکار که بسیاری به این عادت غلط مبتلا هستند و همچنین مراقبت های ویژه از جمله مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می تواند در ثبات و دوام و طول عمر این مواد موثر باشد.

همه چیز در مورد لمینت دندان | لمینت دندان چگونه انجام می شود

تاریخچه لمینت دندان

تاریخچه لمینت دندان بر می گردد به یکصد سال پیش یعنی در سال 1920 میلادی دکتر CHARLES PINCUS که در فیلم های هالیودی برای زیبایی دندان بازیگران از این مواد استفاده کرد که در دهه ی 1960 دکتر MICHEAL BOUNOCORE   به صورت یک پوسته ونیر در زیبایی دندان استفاده نمود که از آن روز تاکنون با پیشرفت هایی که صورت پذیرفت مدل ها و طرح های متنوع و زیباتر و با دوام تری ابداع شد.

امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه دندانپزشکان با استغاده از تکنولوژی و ابزارهای مخصوص دندانپزشکی موفق به ابداع آخرین نوع و مدل لمینت ها شده اند که بازتاب نور در این مواد بیشتر شده و زیبایی منحصر به فردی ایجاد می نماید.

 

اطلاعات بیشتر
انواع لمینت دندان و قیمت آن | قیمت هر واحد لمینت | کلینیک ژنیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button