کاربرد فورسپس دندانپزشکی | قیمت فورسپس دندانپزشکی | ژنیک

فورسپس دندانپزشکی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن برای استفاده برای کشیدن دندان خراب و فاسد کاربرد مناسب و زیادی دارد.این ابزار که یکی از وسیله های کاربردی و مفید و در عین حال لازم برای بیرون آوردن دندان هایی که دیگر کارایی ندارند و  فرسوده شده اند و باید از دهان خارج شوند، بسیار کارآمد و مفید می باشد.

فورسپس دندانپزشکی از جمله ابزاری است که کار را برای دندانپزشکان در مراکز و کلینیک های دندانپزشکی بسیار سهل و در خارج کردن دندان های پوسیده و یا ریشه های خراب دندان از درون فک، کاربردی و کمک کننده خوبی می باشد.

فورسپس دندانپزشکی را به صورت ها و شکل های متفاوتی می سازند تا دندانپزشک به راحتی بتواند تاج دندان های خراب را با آن گرفته و به صورت عمودی نیرو به آن دندان وارده کردن و بتواند آن را بدون آسیب زدن به دندان های دیگر و یا بافت اطراف به راحتی از دهان خارج نماید.

فورسپس دندانپزشکی در سایزهای مختلف و زوایای متفاوت ساخته می شوند.این ابزار که برای بیرون آوردن دندان فاسد و خراب در فک پایینی، نوک آن شکلی قائم نسبت به دسته آن دارد.

فورسپس دندانپزشکی برای دندان های فک بالا نوکی با زاویه 45 درجه نسبت به دسته آن ساخته شده است تا کار را برای بیرون آوردن دندان خراب از دهان بیمار، برای دندانپزشک آسان تر کند.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

انواع فورسپس دندانپزشکی

فورسپس های دندانپزشکی را در انواع و اقسام و شکل های متفاوتی می سازند.برای خارج کردن دندان های تخریب شده کودکان از فورسپس مخصوص کودکان که اندازه و نوک کوچک تری دارد استفاده می شود.

فورسپس های دندانپزشکی به صورت کلی به فورسپس های بالا و پایین و  انواع فورسپس معمولی و فورسپس کودکان تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این موارد نیز خود زیرشاخه های متنوعی دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

فورسپس دندانپزشکی عقل کش بالا و پایین، فورسپس دندانپزشکی ریشه کش بالا و ریشه کش پایین و ریشه کش بالا بلتد دندان ، فورسپس مولر بالا و پایین، فورسپس مولر فنردار بالا و پایین، فورسپس قدامی بالا و پایین، فورسپس کاهورن چپ بالا و راست بالا و فورسپس کاهورن پایین از انواع این ابزار دندانپزشکی می باشد.

جنس فورسپس دندانپزشکی از چیست؟

جنس فورسپس دندانپزشکی از فولاد کربن دار ساخته شده و آلیاژی است سخت و محکم که برای بیرون آوردن دندان های با ریشه قوی نیاز به این ابزار قوی می باشد.این ابزار باید به قدری محکم و پر قدرت باشد که در هنگام خارج کردن دندان ها از دهان کارایی لازم و خوبی را داشته باشد.

این ابزار به علت اینکه از آلیاژ ضد زنگ و فولادی ساخته شده است توسط دستگاه اتو کلاو قابلیت بی نهایت استریل شدن دارد و بعد از استریل می توان برای شخص دیگری مورد استفاده قرار داد.

نوع دیگری از جنس پلاستکی برای این ابزار در بازار وجود دارد که به صورت یکبار مصرف استفاده می شود ولی کارایی و استحکام لازم را برای آن متصور نیست و کمتر از آن برای دندانپزشکی استفاده می شود.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

چه زمانی دندانپزشک از فورسپس نوک بلند استفاده می کند؟

زمانی که حفره دندانی زیاد باشد. یعنی تاج دندان شکسته شده و دسترسی به ریشه دندان با فورسپس معمولی قابل گرفتن و خارج کردن نباشد، باید از فورسپس نوک بلند و باریک برای پیدا کردن ریشه دندان و گرفتن آن و خارج کردن توسط نوع نوک بلند، استفاده نمود.

فورسپس دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان چه تفاوتی با هم دارد؟

فورسپس هایی که برای کودکان استفاده می شود به مراتب کوتاه تر و کوچک تر می باشد این ابزار برای اینکه دارای سایز بندی مختلف و متفاوت برای بزرگسالان ساخته شده برای کودکان نیز دارای سایزهای کوچک تر و متفاوت تری ساخته شده اند.

دندان و دهان کودکان به علت اینکه فضایی کوچکتر و محدودتری دارد در نتیجه وسیله و ابزاری که نیاز است دندان کودکان را از دهان آن ها خارج کند به مراتب باید کوچک تر و کاراتر باشد.این ابزارها را می توان با تقسیم بندی و درجه بندی که دارند در بازار خریداری و تهیه نمود.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

دندانپزشک چه زمانی نیاز به فورسپس پیدا می کند؟

معمولاً دندانپزشکان از فورسپس به ندرت استفاده می کنند و بیشتر سعی در نجات دندان و درست کردن و یا عصب کشی و ترمیم آن را دارند و کمتر از این ابزار برای کشیدن دندان استفاده می کنند.

معمولاً دندانپزشکان تا مجبور نباشند از این ابزار استفاده نمی کنند و تا آنجا که دیگر راهی برایشان باقی نماند و نتوانند دندان را نجات دهند، مجبور می شوند که با استفاده از فورسپس ها، دندان خراب را بکشند و از دهان خارج نمایند.

آیا از فورسپس ها برای مصرف هم زمان برای دو نفر می شود استفاده نمود؟

در جواب این سوال که شاید برای خیلی ها پیش می آید و می بینند که دندانپزشکان همزمان و برای دو یا چند نفر از این ابزار جهت خارج کردن دندان های فاسد افراد استفاده می کنند که در جواب باید بگوییم هر شخص که به دندانپزشکی مراجعه می کند دارای پک وسایل مخصوص به خود است.

این پک ها که بر اساس نیاز هر بیمار توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود در کنار دست و روی میز دسترسی بیمار برای استفاده از آن ها قرار می گیرد.

دندانپزشک بعد از تشخیص که آیا بیمار نیاز به فورسپس دارد یا نه از دستیار خود تقاضای آوردن پک مخصوص این ابزار را می کند و این ابزار پس از باز کردن پک و استفاده برای همان بیمار برای استریل به محل انجام استریل ارسال می شود.

بدون شک این ابزارها به علت اینکه احتمال خیلی زیادی دارد که بیماری های واگیردار را انتقال دهند به هیچ وجه به صورت عمومی و چند بار مصرف به کار گیری نمی شوند و حتماً دندانپزشکان این موضوع را مد نظر قرار می دهد که ابزار و پک هر شخصی برای همان بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

قیمت فورسپس دندانپزشکی چقدر است؟

قیمت فورسپس دندانپزشکی بر اساس قیمت ارز بالا و پایین می شود و قیمت مشخصی برای آن نمی توان متصور شد.چون این یک ابزار وارداتی است، قیمت آن هم بر اساس قیمت روز ارز محاسبه و اعلام می شود.

نکته پایانی

در خصوص یکی از ابزارهای خاص دندانپزشکی به نام فورسپس دندانپزشکی مطالبی را عنوان کردیم و گفتیم که این ابزار به صورت کلی به دو بخش و این دو بخش نیز به زیر مجموعه های زیادتری تقسیم بندی می شوند و انواع زیادی دارد.

به صورت کلی گفتیم که فورسپس ها به نوع نوک بالایی و نوک پایینی ساخته می شوند، که در زیر مجموعه آن به فورسپس های ریشه کش و دندان عقل کش و قدامی کش بالا و پایین تقسیم می شوند.

از این ابزار به طور خاص برای خارج کردن دندان های پوسیده و خراب استفاده می شود و این را نباید فراموش کنیم که اگر دندانی خراب شد و توسط فورسپس آن را خارج کردیم هیچوقت جای خالی دندان فاسد را بدون جایگزین کردن رها نکنیم.ما می توانیم با استفاده از ایمپلنت دندان جای خالی این دندان ها را پر کنیم.

اطلاعات بیشتر
یونیت دندانپزشکی چیست و چقدر قیمت دارد؟ | یونیت ارزان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button