مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

چه کنیم که دندان ما بعد از عصب کشی آسیب نبیند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چگونه باید باشد؟

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان از آن جایی شروع می شود که بلافاصله بعد از انجام این کار و خارج شدن از کلینیک دندانپزشکی باید دستورالعمل هایی که پزشک ما توصیه کرده است مو به مو انجام گیرد.

بعضی ها سوال می پرسند که آیا بعد از عصب کشی کردن دندان تا چه زمانی نباید به دندان فشار بیاوریم و غذای سفت نخوریم؟ این سوالاتی است که درباره مراقبت های بعد از عصب کشی دندان پرسیده می شود.

شستشو و شوی دهان بعد از عصب کشی با آب گرم همراه با نمک به صورت سه بار در روز برای ضد عفونی، گام اول مراقبت بعد از عصب کشی دندان محسوب می شود که در ادامه به موارد دیگر اشاره کاملی خواهیم کرد.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان چقدر زمان نیاز است که دندان را پر کنیم؟

بعد از هر عصب کشی دندان که انجام می شود در همان جلسه اول، منعی برای پر کردن دندان ها نداریم و می توان همان موقع دندان ها را پر کرد.اما در واقع دندانی که عصب کشی می شود دندانی سالم نیست و معمولاً ریشه که پوسیده باشد و نیاز به عصب کشی داشته باشد تاج آن دندان نیز سالم نمی تواند باشد و باید برای آن تاج و روکش مناسب ساخته شود.

پس نیاز است که برای دندان ترمیم شده، روکش مناسبی در لابراتوار ساخته شود و ساخت روکش نیاز به وقت و زمان دارد. پس در نتیجه برای ترمیم یک دندان به دو جلسه زمان نیاز داریم. یک جلسه که باید ریشه دندان، عصب کشی شود و در مرحله و جلسه دوم ، وقتی روکش ساخته شد بر روی دندان عصب کشی شده نصب گردد.

بعد از اینکه دندان عصب کشی شد، از دندان مربوطه قالبی باید گرفته شود تا بر اساس این قالب، دندان و روکشی که قرار است جای تاج دندان پوسیده را بگیرد، ساخته می شود.در این مدت فاصله که حدوداً یک هفته زمان لازم است، روکش در لابراتوار ساخته می شود که می توان دندان عصب کشی شده را با مواد پر کننده معمولی دندان، موقتاً پر می کنند.

بعد از عصب کشی دندان چه مواد غذایی را می توان و چه غذاهایی را نمی توان مصرف کرد؟

معمولاً بعد از هر عصب کشی که انجام می دهیم مراقبت های بعد از عصب کشی دندان لازم است و یکی از این موارد رعایت عدم مصرف غذاها و تنقلات و خوراکی های سفت و سخت است که می تواند آسیب جدی به دندان تازه ترمیم شده ما بزند.

دندانی که تازه عصب کشی شده و هنوز پر نشده است و یا روکش آن نصب نشده نگردیده، بسیار شکننده و قابلیت خوردشدگی زیادی دارد. مراقبت از این دندان ها را باید تا بعد از اینکه روکش آن نصب شد و یا اینکه کاملاً پر شدند رعایت و مراقبت خوبی انجام دهیم.

خوردن غذاهای آبکی و رقیق از جمله انواع آش ها و سوپ ها تا یک هفته بعد از عصب کشی، می تواند بر سالم ماندن دندان های تازه ترمیم شده ما کمک بزرگی نماید.

نخوردن تنقلات سفت و سخت از جمله انواع مغزها و یا آبنبات ها و مواد چسبناکی از جمله آدامس و شکلات که باعث چسبیدن به جداره دندان ها می گردد بسیار آزاردهنده و آسیب زا به دندان های تازه ترمیم شده می باشد.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

روش تمیز نگاه داشتن دندان تازه عصب کشی شده چیست؟

برای اینکه دندان تازه عصب کشی شده را تمیز کنیم و به اصطلاح با مسواک خورده غذاها و یا جرم ها را از آن دور کنیم باید حتماً بعضی از موارد را رعایت کنیم.این موارد که می تواند به آسیب ندیدن دندان های ما کمک بزرگی کند این است که از مسواک های نرم برای تمیز کردن آن ها استفاده نماییم.

اطراف دندان عصب کشی شده به علت اینکه ممکن است آثار تورم و یا زخم بر اثر ترمیم، اتفاق افتاده باشد، باید به آرامی و مراعات کامل نسبت به تمیز کردن و شستشوی آن اقدام نماییم.

شستشو و تمیز کردن اطراف دندان عصب کشی شده بعد از هر وعده غذایی می تواند به روند بهبود زودتر این دندان ها کمک خوبی کند و این جزئی از مراقبت های بعد از عصب کشی دندان می باشد.

بعد از عصب کشی دندان چه نکات فنی و اصولی توصیه شده توسط دندانپزشک را باید رعایت کنیم؟

پس از اینکه دندان آسیب دیده ما توسط دندانپزشک معالج ترمیم شد، بعد از فارغ شدن از کلینیک دندانپزشکی باید مواردی که پزشک از آن ما را منع کرده و به مراقبت های بعد از عصب کشی دندان نیاز دارد را مراعات نماییم. یکی از موارد می تواند نخوردن آب سرد است که می تواند باعث چرک و عفونت دندان تازه ترمیم شده ما گردد.

خوردن مایعات خیلی گرم و داغ نیز به همان نسبت مایعات سرد، می تواند آسیب زا باشد. رعایت تعادل در خوردن غذاهای گرم و سرد و یا سفت و سخت می تواند از آسیب جدی به دندان ما بکاهد. جلوگیری از ضربه خوردن به دندان تازه عصب کشی شده و یا عدم تحریک با اجسام خارجی مثل خلال دندان تا یک هفته می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد.

از دیگر موارد می توان به عدم گاز گرفتن قسمت های داخلی صورت، به علت اینکه در ساعات اولیه هنوز اثرات مواد بی حس کننده از دهان خارج نشده و ممکن است در حال صحبت کردن لپ داخلی خود را گاز بگیریم و باعث آسیب در این قسمت ها شویم.

مصرف داروهای تجویز شده  توسط دندانپزشک سر ساعت مقرر، نیز یکی از دیگر موارد مراقبت های بعد از عصب کشی دندان می باشد که می تواند آسیب ها را کم کرده و بهبودی سریعتری حاصل گردد.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

آیا مصرف دخانیات و قلیان بعد از عصب کشی دندان منع دارد و یا اینکه می توان استفاده نمود؟

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عصب کشی دندان، عدم مصرف مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان و تمامی چیزهایی که ربط به دخانیات دارد باید منع شود. مصرف مواد دخانیات می تواند به محل زخم های داخل دهان، آسیب جدی بزند و باعث عفونت در لثه و یا ریشه دندان گردد و بهبودی را عقب بیاندازد.

در پایان باید اشاره کنیم که عصب کشی دندان ها یکی از موارد حساس و تعیین کننده در سالم ماندن دندان ها می باشد که می تواند در عدم از بین رفتن دندان ها کمک خوبی باشد.

اگر دندان ها را به موقع عصب کشی و ترمیم نکنیم و مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را رعایت نکنیم، هم درد دست از سر ما برنمی دارد و هم اینکه ممکن است برای همیشه یکی از دندان های خراب و دردناکی که عصب کشی و ترمیم نکرده ایم را از دست بدهیم.

با از دست دادن دندانی که عصب کشی نکرده ایم، جای خالی آن را با پروتز های متحرک مصنوعی و یا با ایمپلنت دندان با هزینه ی بیشتر از ترمیم می توان پر نمود.

اطلاعات بیشتر
مراحل عصب کشی دندان | هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟ | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button