مراقبت از روکش دندان و راه افزایش طول عمر روکش دندان | ژنیک

مراقبت از روکش دندان چگونه باید باشد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مراقبت از روکش دندان

مراقبت از روکش دندان و راه های مناسب برای داشتن یک روکش زیبا و بادوام را می توان با رعایت کردن چند راهکار و روش مناسب از داشتن روکش دندان خوب و زیبا لذت برد. مراقبت از روکش دندان در خیلی از موارد باعث می شود که به پایه و ریشه دندان نیز آسیب نرسد.

به صورت کلی اگر بخواهیم گریزی بزنیم در خصوص کلمه مراقبت که در معنی تحت الفظی آن یعنی حفظ و حراست کردن هر چیزی که برای ما ارزشمند است را مراقبت گویند. حال در این جا مراقبت از روکش دندان مطرح است و موضوع ما هم مراقبت از روکش دندان می باشد.

به هر جهت نگهداری و تلاش برای حفظ و حراست و مراقبت از روکش دندان یکی از راه های داشتن دندانی سالم و زیبا و در عین حال مقاوم و با طول عمر بالا می باشد.

در یک جمله اگر بخواهیم این مفهوم را معنا کنیم باید بگوییم، روکش دندان سالم و با دوام با شستشو و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و عدم آسیب و فشار بیش از حد به روکش ها حاصل می گردد.

هر چقدر روکش دندان ما سالم باشد بالطبع پایه و ریشه آن نیز سالم می ماند. روکش های دندانی را باید با مسواک زدن در حداقل دو نوبت و اگر می خواهیم به زیبایی و طول عمر آن بیافزاییم باید در سه نوبت و پس از هر وعده غذایی، آن ها به خوبی شستشو و تمیز نماییم.

یکی دیگر از راه های تمیز نگاه داشتن روکش های دندان و در کل سالم بودن دندان ها، استفاده از نخ دندان می باشد.

نخ دندان باقیمانده غذاها را از لابلای دندان ها خارج کرده و نمی گذارد این خورده غذاهای مانده در بین دندان ها بر اثر ماندگاری زیاد، فاسد شده و باعث تخریب دندان ها گردد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت از روکش دندان یا نصب ایمپلنت دندان از طریق تماس با ما با کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک در تماس باشید.

مراقبت از روکش دندان

راه های افزایش طول عمر روکش دندان چیست؟

از جمله راه های مراقبت از روکش دندان و افزایش طول عمر روکش دندان ، رعایت اصولی و تمیز نگهداشتن و عدم ضربه به آن ها و مراعات کردن در خوردن غذاها و میوه های سفت و سخت، از راه های افزایش طول عمر روکش دندان ها می باشد.

از دیگر راه های مراقبت از روکش دندان، استفاده از دهانشویه های استاندارد و یا شستوی دهان با آب نمک رقیق، برای ضد عفونی و تمیز کردن مرتب روزانه دندان ها، راه مناسبی برای داشتن دندان و روکشی مقاوم می باشد.

عدم شکستن تنقلات باپوست با دندان، مثل پسته و فندوق و یا بادام که می تواند آسیب جدی به روکش ها و یا به پایه دندان و یا ریشه آن بزند. تخریب و از بین رفتن روکش های دندان می تواند به علت خوردن و شکستن تنقلاتی که از آن ها نام بردیم، باشد.

از دیگر موارد مراقبت از روکش دندان، می توان به جنس روکش و یا دندانپزشکی که این روکش ها را بر روی دندان ما ساخته و نصب کرده است اشاره نمود. جنس روکش می تواند در طول عمر آن ها موثر و تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین مراقبت از روکش دندان در هنگام ساخت و حمل آن نیز از اهمیت بالایی در طول عمر آن برخوردار است.

راز سلامتی و ماندگاری روکش دندان در چیست؟

راز سلامتی و ماندگاری روکش دندان، مراقبت از روکش دندان یکی از نکات کلیدی و مهم آن می تواند باشد. راز دیگر سلامتی و ماندگاری روکش دندان استفاده از روش های ثابت شده در استحکام و پایداری روکش ها است.

به عنوان مثال روکش سرامیکی یا پرسلن به عنوان یکی از روش های روکش دندان می باشد که می تواند روشی مطمئن و زیبا در کنار مقاوم بودن از رازهای سلامتی و ماندگاری روکش دندان ها باشد. پس متوجه شدیم جنس مواد مورد استفاده در روکش دندان ها، تاثیر مستقیمی در ماندگاری آن ها دارد.

البته این را هم نباید فراموش کنیم که در کنار جنس مواد روکش، نگهداری ایمن و نظافت و حفاظت در برابر عوامل و حوادث که مراقبت از روکش دندان را در برابر علل پوسیدگی از جمله عدم نظافت و عوامل و حوادث بیرونی و برخوردها مثل تصادفات و نزاع ها، می تواند ماندگاری و یا عدم ماندگاری را مضاعف کند.

مراقبت از روکش دندان

یکی از دلایل از بین رفتن روکش دندان ها دندان قروچه می باشد

یکی از دلایل اصلی و مهم برای از بین رفتن روکش دندان ها، دندان قروچه می باشد. این عادت بد که به دلایلی رخ می دهد، باید ترک شوند. یکی از دلایل اصلی دندان قروچه پریشانی وضعیت روحی و روانی افراد می باشد. برای مراقبت از روکش دندان حتماً باید عادت بد دندان قروچه را درمان نمود.

دندان قروچه می تواند اثرات مخربی در شکستن روکش دندان ها و یا سایش و کوتاه و بلند شدن سطح دندان ها گردد. این عادت بد می تواند روکش دندان ها را به سرعت از جای خود بلند کرده و در ادامه به لق شدن و کنده شدن آن بیانجامد.

دتدان قروچه یک عادت بد و غیر ارادی است که در خواب افراد رخ می دهد و این عادت از تخیلات و روانپریشی افراد و درگیری های ذهنی که در بیداری و در روز برایش اتفاق اقتاده است نشأت می گیرد. برای درمان این عارضه که می تواند در بلند مدت آسیب جدی به دندان ها بزند، باید حتماً به روانپزشک مراجعه نمود.

استفاده از خمیر دندان های سفید کننده مناسب در مراقبت از روکش دندان تاثیر زیادی دارد

برای شستشو و تمیز کردن دندان ها باید از خمیر دندان های استاندارد مناسب استفاده نمود. بعضی از خمیر دندان های سفید کننده که مواد شایش دهنده دارند، در بازار وجود دارد که می تواند سایش بر روی روکش دندان ایجاد کند.

خمیر دندان استاندارد فقط به تمیز نمودن و جرمگیری از دندان ها کارایی دارد و خراش و یا ساییدگی در روکش ها و دندان ها ایجاد نمی کند.

مراقبت از روکش دندان

تنقلات فاقد استاندارد و یا نوشیدنی های گازدار چه تاثیری بر روکش دندان ها دارد؟

برای مراقبت از روکش دندان خود باید از مصرف تنقلات غیر استاندارد و یا نوشیدنی هایی که دارای گاز زیاد و اسید سولفوریک هستند، اجتناب کرد.

این مواد تاثیر خیلی بدی بر روی دندان ها می گذارد. این خوراکی ها و نوشیدنی ها خیلی می تواند برای سلامتی روکش دندان ها مضر باشد.

وجود اسید و مواد خورنده در این خوراکی ها عامل اصلی از بین بردن روکش دندان ها و تخریب آن ها می باشد. مراقبت از ونیرهای دندانی در خیلی از موارد خیلی آسانی نیست و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود.

اطلاعات بیشتر
روکش دندان را با لمینت انجام دهیم یا باندینگ؟ 2 روش | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button