عصب کشی دندان کودکان چگونه انجام می شود؟ کلینیک تخصصی ژنیک

عصب کشی دندان کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصب کشی دندان کودکان چه موقع باید انجام شود؟

عصب کشی دندان کودکان توسط متخصص کودکان در زمانی که دندان کودک به درد می رسد، باید سریعاً انجام شود. خیلی ها شاید نداند که دندان کودکان نیز احتیاج به عصب کشی دارد و آن دسته از کودکانی که دندان های خراب و فرسوده ای دارند، نیاز به عصب کشی دندان دارند.

ریشه دندان شیری کودکان اگر چه ریشه ای کوتاه و سطحی دارند، ولی در مواقعی که پوسیدگی به سراغ این دندان ها بیاید، چاره ای جز عصب کشی دندان کودکان نداریم.

روند عصب کشی دندان کودکان روند سبک تر و در زمانی کوتاه تر انجام می شود و می توان از این درمان برای کودکان به صورت یکی از راه های درمان دندان های شیری مورد استفاده قرار داد.

کودکان معمولاً علاقه ای به مسواک زدن ندارند و احتمال این که دندان آن ها دچار پوسیدگی بشود خیلی زیاد است. این کودکان که علاقه خاصی به شیرینی و شکلات دارند، خیلی زودتر به پوسیدگی دندان دچار می شوند و با عدم مسواک و شیرینی های به جای مانده بر روی دندان ها فضا را برای پوسیدگی بیشتر فراهم می کنند.

عصب کشی دندان کودکان

روش عصب کشی دندان کودکان به چه شکلی است؟

کودکان را معمولاً به صورت بی هوشی و با استفاده از متخصص بهوشی کودکان و در مطب ها و کلینیک هایی که دارای اتاق عمل هستند و از متخصص بیهوشی کمک می گیرند، اقدام به عصب کشی و ترمیم دندان آن ها می کنند.

این کودکان به علت این که در برابر عصب کشی و ترسی که از این موضوع دارند، بیهوش کرده و با آرامش و خیالی آسوده و زیر نظر متخصص بیهوشی اقدام به ترمیم و درمان دندان کودک می نمایند. عصب کشی دندان کودکان کاری بسی مشکل و پر ریسک است.

عصب کشی دندان کودکان و جراحی دندان آن ها یکی از مشکل ترین کارها در دندانپزشکی می باشد و متخصصین دندانپزشکی کودکان یکی از حساس ترین شغل ها در مجموعه دندانپزشکی را دارند.

عصب کشی دندان کودکان چه اهمیت ویزه ای دارد؟

عصب کشی دندان کودکان این مزیت و خوبی را دارد که از بر هم خوردن تعادل عادی رشد و نمو دندان دائمی کودک جلوگیری می نماید. اگر دندان کودکی که نیاز به عصب کشی دارد را به موقع عصب کشی و درمان نماییم، مطمئناً می توانیم انتظار بهبودی و عدم افتادن آن را داشته باشیم.

اگر دندان آسیب دیده کودک به زودی و به صورت فوری عصب کشی و درمان شود، از افتادن این دندان و آسیب پذیر شدن دیگر دندان ها می توان به خوبی جلوگیری نمود. دندان شیری اگر زودتر از موعد مقرر خراب شود و بیافتد به علت این که دندان دائمی این آمادگی برای رشد را ندارد و جای خالی دندان افتاده، محلی می شود برای کج شدن دندان های کناری و باعث به هم ریختگی دیگر دندان ها می گردد.

پس به این نتیجه رسیدیم که عصب کشی دندان کودکان باعث جلوگیری از خراب شدن زود هنگام دندان شیری کودک می شود که در نتیجه جا و فضایی خالی نمی ماند که دندان های کناری کج شودند.

از دیگر اهمیتی که عصب کشی دندان های کودکان دارد، عدم از بین رفتن و عدم خالی ماندن و عدم آسیب رسیدن به دندان دائمی کودک می باشد.

عصب کشی دندان کودکان

دلیل ممانعت کودکان از عصب کشی دندان خود چیست؟

از جمله دلایل اصلی ممانعت کودکان از عصب کشی و ترسی که از دندانپزشکی دارند، یک بحث روانشناختی می باشد که دندانپزشک متتخصص کودکان با علم و تجربه ای که دارد در بشتر موارد می تواند کودکان را متقاعد به عصب کشی دندان شان کند.

چگونگی غلبه بر ترس کودکان در حیطه کاری متخصصین دندانپزشکی می باشد و این پزشکان به خوبی می توانند در اغلب موارد از این آزمون بزرگ پیروز خارج شوند. خیلی از والدین دوست دارند که عصب کشی دندان کودکان خود را به صورت بدون بیهوشی انجام دهند.

دندانپزشکان متخصص کودکان نیز از بیهوشی کودکان برای درمان دندان کودکان زیاد راضی نیستند و بیشتر خواهان عدم انجام بیهوشی کودکان می باشند و ریسک پذیری این عمل را می خواهند پایین بیاورند.

تا آنجا که ممکن باشد این پزشکان، بیهوشی کودکان را برای درمان دندان آن ها انتخاب نمی کنند مگر این که مجبور شوند. از عمده دلایل ممانعت کودکان برای درمان دندان خود ترسی است که از آمپول و واکسن در سنین پایین تر داشته اند.

در مواردی دیگر با شنیده های خود از والدین و یا از دیگران که تعریفی درستی از دندانپزشکی ندارند این موضوع نیز بر ترس و فراری بودن از درمان دندان آن ها را بیشتر دامن می زند.

عصب کشی دندان کودکان

چه نکات مهمی را در قبل از عصب کشی دندان کودکان باید در نظر گرفت؟

نکات مهمی که قبل از عصب کشی دندان کودکان باید در نظر گرفت، عبارتند از 1- سن کودک 2- وضعیت مکانی قرار گیری دندان در دهان کودک 3- میزان آسیبی که به دندان وارد شده 4- وضعیت روحی و جسمی کودک که آیا در آمادگی قرار دارد و یا نه و یا اینکه از عصب کشی می ترسد یا نه 5-زمان رشد دندان طبیعی کودک.

این پنج مورد می تواند قبل از عصب کشی دندان کودک خیلی مهم باشد و توجه به این موارد در بهبودی وضع کودک تاثیر گذار است.

زمان عصب کشی دندان کودکان را از کجا باید بدانیم؟

یکی دیگر از سوالاتی که والدین محترم می پرسند این است که زمان عصب کشی دندان کودکان چه موقعی است؟ در جواب باید گفت که هنگامی که کودک بی قراری می کند و مدام از درد دندان گله مند است و درد زیادی در دهان و دندان خود دارد.

در این زمان باید مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان داشته باشیم و کودک تحت معاینه و درمان قرار گیرد. از دیگر موارد می توان به آبسه نمودن دندان و متورم شدن لثه و در نتیجه ورم در یکی از لپ های صورت از آثار عفونت دندان شیری کودک است و می توان با معاینه پزشک نسبت به درمان کودک اقدام نمود.

در بعضی مواقع نیز با بررسی چشمی و با توجه به وجود سوراخ  در بین دندان های کودک و درد در آن نواحی می توان پی به نیاز به عصب کشی  در دندان آن ها را برد.

عصب کشی دندان کودکان

جای دندان های پوسیده کودکان که کشیده شده اند را چه کار کنیم؟

بعضی از مواقع دندان های شیری پوسیده کودکان را نمی توان نگه داشت و باید حتماً این دندان ها را کشید و از دهان خارج نمود.

برای اینکه دندان های کناری آسیبی نبینند و کج نشوند از فضا نگه دارنده های محکم برای نگهداشت فضای خالی تا به بلوغ رسیدن دندان دائمی کودک مورد استفاده خوبی می شود.

از روش ایمپلنت دندان برای کودکان اصلاً نمی توان استفاده کرد. چون دندان های دائمی کودک در حال رشد و نمو است و  کاشت دندان دائمی برای کودکان کاربردی ندارد و نمی توان استفاده نمود.

اطلاعات بیشتر
عصب کشی دندان آبسه کرده را چگونه انجام دهیم؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button