ارتودنسی کودکان | بهترین سن برای ارتودنسی کودکان | ژنیک

ارتودنسی کودکان در چه سنی انجام شود بهتر است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارتودنسی کودکان چیست؟

ارتودنسی کودکان در حقیقت همان ارتودنسی بزرگسالان است، با این تفاوت که میزان زمان لازم برای ارتودنسی کودکان خیلی کمتر خواهد بود.

دندان های کودکان به علت این که هنوز شیری هستند و ریشه عمیقی ندارند و در فک ریشه کاملی رشد نکرده است، به راحتی و در زمان کوتاهی به مسیر درست برمی گردند و صاف می شوند.

اگر ارتودنسی کودکان را نادیده بگیریم، می تواند شروع بدی برای خارج شدن دندان های دائمی ناصاف در سن بزرگسالی  ایجاد نماید.

خیلی از والدین نامرتبی و کجی دندان کودکان خود را جدی نمی گیرند و این موضوع می تواند پاشنه آشیلی برای بهم ریختگی و کج درآمدن دندان های دائمی آن ها در آینده باشد.

ارتودنسی کودکان

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

بعضی از والدین کودکان سوال کرده اند که سن منایب برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟

در جواب این عزیزان باید بگوییم که سن مناسب برای ارتودنسی کودکان سن 7 سالگی است که به عنوان چکاپ اولیه برای مشخص شدن نیاز این عزیزان به ارتودنسی باید انجام شود.

این سن می تواند شروع فاز اول کنترلی ارتودنسی برای کودکانی باشد که می تواند استارت خوبی برای ترمیم دندان های  به همریخته و نامرتب کودک باشد.

اگر کودکی از مشکلات اسکلتی فک و صورت رنج می برد، باید قبل از جهش دوران بلوغ این عارضه درمان گردد.

برای درمان بزرگی فک پایین در حدود سن 7 تا 9 سالگی و برای بزرگی فک بالا در سن 10 سالگی باید اقدامات درمانی صورت پذیرد.

البته ارتودنسی کودکان ممکن است با اختلالات دهان و فک شروع شود که در ابتدا نیاز به ارتوپدی فک و صورت که غالباً خارج از دهانی است، انجام می شود.

با رفع اختلالات فک و صورت، در ادامه پزشک می پردازد به نیاز کودک به ارتودنسی ثابت که می توان آن را از سن 12 سالگی برای کودکان شروع کرد.

در این سن و با مراجعه به متخصص ارتودنسی کودکان و با معاینات دقیقی که از دندان کودکان می شود، زمان شروع و استفاده از روش مخصوص آن، به والدین اطلاع رسانی می شود.

ارتودنسی کودکان

بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در تهران کجا کار می کند؟

شاید شما هم که این مطلب را می خوانید، به دنبال بهترین کلینیک دندانپزشکی تخصصی ارتودنسی کودکان در تهران می گردید.

به طور کلی بهترین متخصصین دندانپزشکی در بهترین و بزرگترین مراکز و کلینیک دندانپزشکی کار می کنند. این متخصصان به راحتی جذب هر مرکز دندانپزشکی نمی شوند.

مراکز بزرگ و معتبر به علت داشتن پیشینه و تجربه بالا و سابقه زیاد، می توانند بهترین متخصصین هر رشته از دندانپزشکی، مخصوصاً متخصصین ارتودنسی را به کار گیرند.

از کجا بفهمیم دندان کودک ما نیاز به ارتودنسی دارد؟

عومل و دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد که کودک شما نیاز به ارتودنسی دندان دارد. در ادامه به جند نشانه که مشخصه خوبی برای نیاز به ارتودنسی دندان در کودکان است، به آن اشاره خواهیم کرد.

دندان خرگوشی در کودکان

1- اولین نشانه که بارزترین نشانه نیز هست، بیرون زدگی دندان های جلویی فک بالا می باشد. ان دندانها به صورت نامرتبی لب را بالا زده و از زیر لب بالا بیرون آمده اند و مشخص هستند.

اغلب به این دندان ها دندان خرگوشی نیز گفته می شود. والدین با مشاهده چنین وضعیتی باید در اسرع وقت جهت ارتودنسی دندان کودک خود اقدام نمایند.

با ارتودنسی به موقع می توان حالت و جایگیری دندان ها را عوض کرد و در مسیر درست و میزان و همردیف با دیگر دندان ها قرار داد.

ارتودنسی کودکان

اختلالات گفتاری در کودکان

2- اختلال گفتاری در کودک می تواند یکی از عوامل نیاز دندان های کودک به ارتودنسی باشد. ارتودنسی کودکانی که دچار اختلال در تکلم هستند، می تواند به میزان زیادی این عارضه را درمان نماید.

وجود دندان های نامرتب نمی گذارد، کلمات به خوبی ادا شوند و این مورد می تواند به صورت یک عادت کلامی تبدیل شود و در ادامه اصلاح کلام در کودکان با مشکلاتی زیادی همراه خواهد بود.

خروپف و آپنه در خواب کودکان

3- خروپف و آپنه خواب یکی دیگر از عوامل نیاز ارتودنسی کودکان می تواند باشد. کودکانی که در خواب خروپف می کنند به احتمال زیاد از یک ناهنجاری در دهان و گلو رنج می برند.

ناهنجاری در گلو می تواند لوزه سوم باشد و ناهنجاری در دهان می تواند به همریختگی و کجی دندان ها باشد. با درمان و اصلاح این دو مورد می توان خواب خوبی بدور از خروپف در کودکان ایجاد کرد.

ارتودنسی کودکان

تخریب زودهنگام دندان کودکان

4-تخریب زودهنگام دندان های شیری کودکان نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند، نیاز به ارتودنسی کودکان را احساس کرد. معمولاً دندان های کج و نامرتب زودتر از دندان های صاف خراب و پوسیده می شوند.

اگر دندان های کودک شما نیز زود به زود تخریب می شوند و درد زیادی دارند به احتمال زیاد بهمریختگی و نامرتبی دندان کودک شما زیاد است و باید به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه نمایید.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

هزینه ارتودنسی کودکان بستگی به میزان تخریب و کجی و نامرتبی دندان های کودکان دارد. هر چه دندان های بیشتری نیاز به ارتودنسی داشته باشند، بالطبع میزان هزینه آن نیز بالاتر خواهد رفت.

با مراجعه و ویزیت توسط متخصص ارتودنسی کودکان، و مشخص شدن تعداد دندان های نامرتب و همچنین معلوم شدن روش انجام ارتودنسی، می توان مبلغ و هزینه ارتودنسی کودکان را اعلام نمود.

آیا ارتودنسی کودکان دردناک است؟

خیلی از والدین که تاخیر در ارتودنسی کودکان خود ایجاد می کنند، دلیل اصلی آن را درد در دندان کودک خود ذکر کرده اند. اگر چه ارتودنسی کودکان به میزان کمی مشکلات و یا محدودیت و یا مقدار خیلی کمی درد همراه است، ولی در ادامه ی روند درمان، می توان روزهای پر از سلامتی و خوشی را برای کودک خود به ارمغان آورید. 

ارتودنسی کودکان

سخن آخر

در این مقاله که موضوع آن ارتودنسی کودکان بود، اشاره ای کردیم به زمان شروع و قیمت ارتودنسی کودکان و همچنین مشکلات اسکلتی دهان و فک کودکان که گفتیم در ابتدا باید این مشکلات رفع گردد و در ادامه ارتودنسی انجام شود.

در مجموع و در یک کلام باید گفت که اگر کودک مشکلات اسکلتی در فک و صورت دارد، یعنی بزرگ بودن فک بالا و یا پایین مشاهده می شود، باید قبل از شروع دوران بلوغ این درمان انجام شود.

در ادامه و با درمان این عارضه شروع به درمان دندان های نامرتب از طریق ارتودنسی کودکان می شود.

اطلاعات بیشتر
بهداشت دهان و دندان را چگونه رعایت کنیم؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button