عوارض ارتودنسی دندان چیست؟ | معایب ارتودنسی دندان | ژنیک

عوارض ارتودنسی دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عوارض ارتودنسی و راهکار عبور از دردسرهای ارتودنسی

عوارض ارتودنسی دندان یکی از معضلاتی است که می تواند بعد از ارتودنسی دندان بعضی از بیماران را با چالش مواجه نماید.

در ابتدا نیاز است به صورت خلاصه و اجمالی تعریفی داشته باشیم از ارتودنسی دندان که اصولاٌ ارتودنسی دندان یک عمل مرتب سازی دندان های نامرتب و به هم ریخته می باشد.

  در طول سالیان سال در دهان افراد یک نامنظمی اتفاق افتاده و بر اثر از دست دادن تعدادی از دندان ها، دندان های کناری آن ها به مرور کج شده اند.

  یا اینکه از بدو رویش دندان های دائمی دندان ها به صورت مادرزادی و یا ارثی بر روی هم سوار بوده و یکدیگر را تحت فشار قرار داده و به صورت کج و غیر اصولی رویش کرده اند.

عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی به چه معنا است و آیا عوارض ارتودنسی دندان متوجه آن می باشد؟

در دندانپزشکی علمی بوجود آمد به نام ارتودنسی Orthodontics که معنی تحت الفظی آن <<صاف کردن دندان>> است، می توان با ابزارها و وسایل خاص خود، این نامرتبی ها و یا به همریختگی ها و کجی های دندان را مرتب کرد و سر جای خودشان قرار داد.

حال با این مقدم که برای شروع مقاله و آشنایی کلی با ارتودنسی انجام شد یک راست می رویم سراغ عوارض ارتودنسی دندان که بعضی ها به دلایل دچار عوارض ارتودنسی دندان می شوند.

مشکلات بعد از ارتودنسی دندان چیست؟

عوارض ارتودنسی دندان که بعد از انجام امور درمانی یک سری مشکلات و ناراحتی ها و یا سختی هایی ممکن است پیش بیاید که این مشکلات و ناراحتی و دردها و یا محدودیت ها خواه ناخواه در همه افراد وجود دارد.

به عنوان مثال برای هر جراحی که برای بهبودی خود انجام می دهیم، در ابتدا ممکن است با یک سری درد و ناراحتی ناشی از جراحی مواجه شویم.

  این یک امر طبیعی است و ما نمی توانیم اسم این مسائل را عوارض و یا مشکلات بنامیم، در انجام عوارض ارتودنسی دندان نیز وضع به همین منوال است.

بعد از انجام و یا حین مراحل انجام ارتودنسی طبیعی است که به علت جابجایی و کشیدگی و فشاری که از طرف سیم های ارتودنسی به دندان ها وارد می شود از همان ساعات اولیه مقداری درد و یا حساسیت بوجود بیاید.

  این یک امر طبیعی و غیر قابل انکاری است که در این خصوص، پزشک معالج با تجویز دارو و مسکن می تواند این مورد را برطرف نماید.

در ادامه به بعضی از مشکلات و ناراحتی هایی که بعد از ارتودنسی و عوارض ارتودنسی دندان که ممکن است پیش بیاید اشاره خواهیم کرد.

عوارض ارتودنسی دندان

1-در حین درمان ارتودنسی ممکن است مشکلات و محدودیت هایی برای غذا خوردن ایجاد شود

زمانی که بیمار از ارتودنسی استفاده می نماید، پزشک معالج یک سری محدودیتی برای غذا خوردن اعمال می کند که فرد بیمار باید این موارد را رعایت نماید تا بعداً دچار آسیب و یا اختلال در درمان نگردد.

به عنوان مثال برای خوردن میوه ها و یا غذاهای سفت و سخت ممنوعیت وجود دارد و باید این غذاها و یا میوه ها از قبل ریز ریز و یا خرد شده مصرف گردند.

با رعایت کردن این موارد می توان امیدوار بود تا زودتر درمان ارتودنسی به سرانجام برسد و این محدودیت ها نیز برطرف گردد.

2-در زمان درمان ارتودنسی بهداشت دهان و دندان ها حتماً باید رعایت گردد

زمانی که ما در حال درمان ارتودنسی هستیم باید بعد از خوردن هر چیزی دندان های خود را مسواک بزنیم حال فرقی نمی کند که میان وعده باشد و یا غذای اصلی در هر وعده غذایی باشد.

وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی در دهان می تواند خورده غذاها را در خود نگه دارد و باعث فساد زودهنگام دندان ها گردد و کار درمان را به عقب بیندازد.

عوارض ارتودنسی دندان

3-در زمان درمان ارتودنسی ممکن است لکه های زرد رنگ بر روی دندان ها ایجاد شود

یکی از دغدغه های اصلی بیماران از معایب ارتودنسی دندان نگرانی وجود لکه های زرد و یا لک های سیاه رنگ بر روی دندان های خود در زمان درمان و یا بعد از درمان می باشند که دراین جا باید بگوییم جای هیچ گونه نگرانی و ناراحتی در این خصوص نیست و بعد از درمان و جمع کردن براکت ها و سیم ها و وسایل ارتودنسی به کار رفته، به مرور لک های ایجاد شده نیز برطرف خواهند شد.

4-ترس از شکسته شدن دندان ها و یا کوتا شدن ریشه دندان در زمان ارتودنسی

بعضی ها وقتی سیم کشی بر روی دندان های افرادی که ارتودنسی کرده اند را می بینند، فکر می کنند دندان ها در حال شکسته شدن هستند و یا اینکه ریشه دندان ممکن است بر اثر کشش کوتاه شوند.

  این مورد را دندانپزشکان منکر شده اند و می گویند این موارد اصلاً صراحت ندارد و کذب محض است.

شاید در مواردی کوتاهی ریشه در افراد مستعد کوتاهی ریشه که بسیار نادر و یک در میلیون باشد که این مورد نیز مربوط به وراثت می باشد و ربطی به ارتودنسی دندان ندارد.

این را به خاطر باید داشته باشیم که کسانی که ایمپلنت دندان انجام داده اند ممکن است بر اثر فشار و کشش سیم های ارتودنسی دچار شکستگی و دردسرهای ارتودنسی گردند و یا شل شدگی در پایه آن ایجاد گردد.

به همین خاطر قبل از ایمپلنت و یا کاشت دندان حتماً باید افرادی که دندانشان نیاز به ارتودنسی دارد این کار را به اتمام برسانند و بعداً اقدام به ایمپلنت نمایند.

عوارض ارتودنسی دندان

5-مراجعات متوالی و یک ماهه برای ویزیت و بررسی و معاینات دوره ای برای ارتودنسی نیاز است

یکی دیگر از مواردی که اگر رعایت نشود و ممکن است برای افرادی که در حال درمان ارتودنسی هستند اختلال ایجاد شود، عدم مراجعات دوره ای که معمولاً یک ماهه است و باید هر ماه ویزیت صورت پذیرد.

اگر سیم کشی های دندان نیاز به سفت کردن دارد و یا اینکه مشکلاتی برای لثه ایجاد شده باشد را درمان نمایند و با بررسی که دندانپزشک مربوطه پس از معاینه از دندان ها انجام می دهد، درمان زودتر به مرحله سرانجام می رسد و مشکلات و عوارض و دردسرهای ارتونسی گریبانگیر ما نخواهد شد.

بررسی احمالی

در مقاله ای که مطالعه فرمودید گفتیم که معایب ارتودنسی دندان ناچیز است و هیچ گونه عوارض و یا دردسرهایی ندارد و فقط امکان دارد، اگر مسایلی که در متن این مقاله به آن اشاره نمودیم.

گفتیم که یک سری محدودیت ها در حین درمان ایجاد می شود و با رعایت بهداشت دهان و دندان و بعضی از مسائل دیگری که اشاره شد درمان ارتودنسی زودتر به سرانجام خواهد رسید و معایب ارتودنسی دندان و مشکلات، زمانی اتفاق می افتد که ما از درمان ارتودنسی سر باز زنیم و آن را به تعویق بیندازیم.

اطلاعات بیشتر
ارتودنسی دندان در زمان بارداری | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button