آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | ژنیک

آینه دندانپزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن را در این مقاله به صورت مختصر و مفید شرح خواهیم داد و خواهیم گفت چه کاربردی در دندانپزشکی دارد.

سایز و مدل های مختلف و کارهای مختلفی که در کار کردن با آن در دندانپزشکی می توان انجام داد، چیست؟

آینه دندانپزشکی در مدل ها و اندازه های مختلف و متفاوتی وجود دارند و از اندازه و کوچک و بزرگی آن ها را از روی شماره ای در روی دسته آن درج شده می توان تشخیص داد.

بیشترین کاربرد در بین دندانپزشکان معمولاً شماره های 4 و 5 دارد و به ندرت از شماره های پایین تر استفاده می شود و شماره های پایین تر از 4 برای دندان های عقب تر که دید بیشتری نیاز است می توان استفاده نمود.

این آیینه ها در دو تیپ یکبار مصرف که از جنس پلاستیک ساخته شده اند که پس از مصرف برای هر بیمار در هر نوبت دور انداخته می شوند و دیگری از جنس فلز ساخته شده اند که پس از هر بار مصرف برای هر بیمار باید به صورت اصولی ضد عفونی و استریل گردد.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | کلینیک ژنیک

کاربرد آینه دندانپزشکی چیست؟

بیتشرین کاربرد آینه دندانپزشکی برای بازدید و دیدن جاهای مختلف دندان و قسمت های پوسیده دندان ها که دید و دسترسی به این قسمت ها کم است، مورد استفاده قرار می گیرد.

این آینه ها از بازتاباندن قسمت های داخلی دندان ها، دندانپزشکان را برای دیدی بهتر و مشاهده قسمت های پوسیده دندان که معمولاً در قسمت های عقب و داخلی دندان ها وجود دارند یاری می دهند.

از دیگر موارد آینه دندانپزشکی و کاربرد آن می توان به عقب راندن کناره های لب و گونه ها، برای دیدی بهتر برای دندانپزشک که می تواند در این زمینه کمک بسیار خوبی بنماید.

این ابزار برای کنار زدن زبان و قسمت های نرم داخلی دهان که میتواند مانعی برای دید بهتر دندانپزشک باشد کمک کار خوبی است.

با این وسیله حتی می توان دندان های خراب و پوسیده انتهایی دهان را دید و با کشیدن این دندان ها می توان پروتز گذاری که همان ایمپلنت دندان هست جایگزین کرد.

این آینه ها ابزار خوبی برای تابانیدن نور به قسمت های مختلف دندان مخصوصاً برای قسمت های داخلی و خلفی دندان ها می باشند که با ساختار خوبی که دارند می توانند نور را به این قسمت ها انعکاس داده و باعث دید بهتر دندانپزشکان گردند.

اگر این ابزار در دسترس پزشک معالج دندان وجود نداشته باشد می تواند باعث عوارضی از جمله گردن درد و یا کمر درد در دندانپزشک معالج گردد.این وسیله کمک حال خوبی است که پزشک زیاد بدن خود را برای دیدن دندان های بیمار خم و راست نکند و دچار عارضه نگردد.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | کلینیک ژنیک

آینه دندانپزشکی در چه سایزها و جنس هایی ساخته شده اند؟

آینه های دندانپزشکی در سایز های مختلف و جنس های متفاوت ساخته می شوند که می تواند از جنس پلاستیک و یا فلز باشد.دسته های فلزی این ابزار معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ هستند که آینه های شیشه ای روی این دسته ها نصب می شوند و قابلیت تعویض دارند.

در گذشته این آینه ها به علت بخار دهان بیمار کارایی خود را از دست داده بودند که با گذشت زمان و پیدایش تکنولوژی جدید آینه های ضد بخار ساخته شد و این مشکل نیز مرتفع گردید.

این آینه ها سایز های متفاوتی دارند که سایز 1 دارای قطر 18 میلیمتر، سایز 2 دارای قطر 20 میلیمتر، سایز 3 دارای قطر 22 و سایز 4 نیز دارای قطر 24 می باشد.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن در معالجه بیماران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند این ابزار مهم که کمک حال دندانپزشک هست به صورت یکبار مصرف نیز ساخته می شود.

پس از هر بار مصرف برای یک بیمار باید از چرخه استفاده خارج و دور انداخته شود.سایزهای متفاوتی در این ابزار دیده می شود ولی پر کاربردترین مورد می توان از شماره 4 و 5 این ابرار پر کاربرد را نام برد.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | کلینیک ژنیک

چگونگی استفاده از آینه فلزی دندانپزشکی 

استفاده از آینه های فلزی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده اند به علت اینکه این آینه ها از قیمت بالایی برخوردارند و نمی توان پس از هر بار مصرف آن ها را دور انداخت پس باید پس از هر بار مصرف با دستگاه های مخصوص ضد عفونی کرد و استریل گردند.

دستگاه های استریل کننده در دندانپزشکی ها وجود دارند که ابزارهای فلزی پر کاربرد در این رشته از جمله آینه های فلزی را به خوبی استریل کرده و باعث صرفه جویی در هزینه ها می گردند.

این ابزار پس از استریل به صورت پک های مهر و موم شده بسته بندی می گردند و برای استفاده مجدد در اختیار کلینیک های تخصصی دندانپزشکی قرار می گیرند.

دندانپزشکان بیشتر از چه آینه دندانپزشکی استفاده می کنند؟

به طور کلی دندانپزشکان از آینه های مقعر که خمیدگی به سمت داخل دارند و تصویر را روشن تر و واضح تر نشان می دهند استفاده می کنند.

این آینه ها اجسام را بزرگ از اندازه واقعی خود نشان می دهند و این مورد می تواند کمک بزرگی به دندانپزشک بنماید.این آینه ها که به آینه های همگرا معروفند نور را به یک نقطه و به قسمت کانونی منعکس می نمایند.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | کلینیک ژنیک

عملکرد آینه دندانپزشکی چیست؟ 

عملکرد آینه دندانپزشکی را می توان از دندانپزشکان ماهری پرسید که مدام با این وسیله کار می کنند و تجربیات زیادی در این باره دارند دندانپزشکان از عملکرد و کارکرد این وسیله بسیار راضی هستند.

از زمان پیدایش این وسیله کار را برای این پزشکان راحت کرده است و به تمامی نواحی دهان و دندان اشراف کامل دارند.این وسیله به دلیل شکل ظاهری و مقعری که دارد قسمت های داخلی دندان را می توان به آسانی مشاهده کرد.

از بزرگ نشان دادن دندان ها نیز یکی از موارد خوب عملکرد این وسیله می باشد.این وسیله از تداخل دو تصویر نیز جلوگیری می کند و یک تصویر بزرگ و واقعی نشان می دهد.

آینه دندانپزشکی و کاربرد آن | قیمت آینه دندانپزشکی | کلینیک ژنیک

نتیجه گیری

در پایان لازم به یادآوری است که آینه دندانپزشکی و کاربرد آن را بدانیم که در مقاله بالا گفتیم این وسیله از جنس متفاوت پلاستیکی یک بار مصرف و فلزی ضد زنگ ساخته می شود که دارای سایزهای متفاوت می باشد.

از سایز 18 میلیمتر برای قطر این آینه ها وجود دارد تا سایز 24 میلیمتر و بیشترین مورد استفاده نیز سایز 4 و 5 می باشد و گاهاً برای دید در عقب دهان و دندان های خلفی از سایز دو نیز استفاده می شود.

اطلاعات بیشتر
فرز دندانپزشکی چیست؟ کاربرد فرز در دندانپزشکی + قیمت | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button