4 دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان چیست؟راه درمان آن کدامند؟ | ژنیک

تحلیل ریشه دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان چه چیزی می تواند باشد؟

دلایل اصلی تحلیل ریشه دندان و راه هایی که برای کم کردن و یا از بین بردن این عارضه می توان متصور بود، جنس دندان و ژنتیک و وراثتی بودن آن در درجه اول می تواند باشد.

همانطور که عنوان شد، اولین دلیل تحلیل ریشه دندان را می توان به جنس دندان و مربوط به وراثت دانست. از بین رفتن زود هنگام ریشه دندان را می توان، در جنس دندان هایی که از طریق وراثت به ما ارث رسیده، دانست.اما همیشه این طور نیست و دلایل متعدد دیگری نیز در این امر دخیل است.

دومین دلیل تحلیل ریشه دندان را می توان به عدم رعایت بهداشت دندان و مسواک نزدن به موقع و بعد از مصرف هر وعده های غذایی دانست.

باکتری های مضر دهان وقتی بوجود می آیند و تکثیر می شوند که فضای دهان جند روز خوب شسته نشوند و ته مانده غذاها روی دندان ها باقی بماند و با فساد آن ها، دهان اسیدی و به دندان ها و در نهایت به ریشه ی آن ها آسیب می زند.

دلیل سوم را می توان به عفونت های دندانی و اهمیت ندادن به آن که در دراز مدت می تواند باعث تحلیل ریشه دندان شود دانست.عفونت ها را می توان از اصلی ترین منشاء پیدایش تحلیل ریشه های دندان ها باشد.

دلیل چهار را می توان به ترمیم نکردن دندان هایی که تاج آن ها از دست رفته است و ریشه بدون استفاده مانده و فشاری روی آن نیست و سیستم بدن نیز این قسمت از دندان بدون تاج را بلا استفاده تشخیص داده و کلسیم و مواد استخوانی آنجا را کم کرده و برای جاهای دیگر، مورد استفاده قرار می دهد.

دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان

 

اطلاعات بیشتر
درمان ریشه دندان با روش های نوین چگونه است؟ دندانپزشکی ژنیک

 

راه های توقف و یا درمان تحلیل ریشه دندان چیست؟

1–از راه های توقف و جلوگیری از روند پیشرفت تحلیل ریشه دندان را می توان به مصرف لبنیات از جمله شیر، ماست و پنیر و مشتقات آن برای رساندن کلیسیم مورد نیاز بدن و استحکام استخوان ها به خصوص استخوان ریشه های دندان می باشد.

2-از دیگر موارد نیز می توان به گذاشتن تاج بر روی دندان هایی که تاج آن از دست رفته است و با ترمیم این گونه دندان ها در حقیقت ریشه دندان را می توان زنده کرده و باعث جلوگیری از تحلیل ریشه دندان شویم.

در جاهایی هم اگر ریشه آنقدر کوتاه شده که تاب و تحمل آن را ندارد که بر روی آن بتوان تاج نصب کرد، باید سراغ ایمپلنت دندان یا کاشت دندان رفت که گزینه خوب و مناسبی برای رفع بی دندانی می باشد.

3-تنها در زمانی توقف تحلیل ریشه دندان به بن بست می خورد که بحث وراثت و جنس دندان ها به میان می آید که دیگر در این مورد کاری از دست کسی ساخته نیست و این چیزی است که اجتناب ناپذیر است.

در مواردی که ذکر نمودیم به جز مورد سوم که ذاتی است و کاری نمی توان برای آن انجام داد در دو مورد بعدی (1 و 2) مربوط به بحث اکتسابی است و راه درمان دارد و می توان از پیشرفت تحلیل ریشه دندان پیشگیری نمود.

دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان

از کجا بدانیم در حال تحلیل ریشه دندان هستیم؟ و برای درمان آن چه باید کرد؟

با بررسی که در دوره هایی که مراجعه به دندانپزشک خود داریم، پزشک می تواند با استفاده از عکس های رادیو لوژی،  تشخیص به موقعی در تحلیل ریشه دندان های ما بدهد.وجود لکه های سیاه رنگ کوچک که فقط با استفاده از عکس هایی که توسط اشعه ایکس گرفته شده است قابل مشاهده می باشد و با پیشرفت این عارضه در کنار لثه، اثرات بد آن را می توان مشاهده نمود.

این لکه های سیاه رنگ که به ECR معروفند، اگر به موقع درمان نشوند می تواند به گسترش لکه سیاه رنگ بیانجامد و کل دندان و ریشه را درگیر خود کند.درگیر شدن کل دندان مساوی است با تحلیل ریشه و در نهایت از دست رفتن دندان، که می تواند عوارض بدی برای ما داشته باشد.

تنها راهی که می توان از مبتلا شدن به این معضل خلاصی یافت، پیشگیری از آن با مراجعات دوره ای هر شش ماه، به دندانپزشک خود است.اگر در مراحل اولیه ECR پیشگیری مناسبی داشته باشیم می توانیم امیدوار به بهبود ریشه دندان خود داشته باشیم و از این عارضه در امان باشیم.

برای درمان ریشه دندان های تحلیل رفته، می توان با جراحی فک و لثه و تزریق پودر استخوان در قسمت هایی از فک و یا ریشه دندان ترمیم خوبی در این زمینه انجام داد.

در مواقعی که از تزریق پودر استخوان نتوان بهره برد، فقط می توان ریشه های دندان های تحلیل رفته را کشید و به جای آن، دندان و یا پروتز مصنوعی که همان ایمپلنت دندان ارزان قیمت است جانمایی کرد.

دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان

طول دوره درمان تحلیل ریشه دندان چقدر است؟

از جمله سوالاتی که بیماران درگیر تحلیل ریشه دندان می پرسند، این است که طول دوران درمان ریشه دندان چقدر است.

در جواب این عزیزان باید گفت که طول دوران درمان این بیماری بستگی به تعداد دندان ها و یا میزان پیشرفت بیماری و پوسیدگی در دندان های این افراد دارد.

به طور میانگین ترمیم و درمان یک ریشه دندان پوسیده و تحلیل رفته تا دو جلسه بیشتر نخواهد شد که در جلسه اول نسبت به تراش پوسیدگی ها و در جلسه دوم ترمیم و پر کردن محل تراشیده شده می باشد.

برای این که مطمئن شوید ریشه های دندان شما به صورت اصولی و توسط دندانپزشک با تجربه ترمیم می شود می توانید با مراجعه به مرکز کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک مراجعه و درمان خود را آنجا پیگیری نمایید.

دلیل اصلی تحلیل ریشه دندان

جمع بندی و نتیچه گیری

در خصوص تحلیل ریشه دندان به این موضوع پرداخته شد و گفتیم که این عارضه به دلایل مختلف می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد.

در مرحله اول عنوان شد که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و وجود باکتری های مخرب و وجود جرم دندان که می تواند کم کم به لایه های زیرین دندان که همان ریشه دندان است نفوذ کرده و باعث خرابی ریشه و تحلیل آن گردد.

در مرحله دوم گفته شد که عفونت هایی که برای دندان ها اتفاق می افتد می تواند به ریشه دندان ها آسیب بزند و باعث تحلیل فک و ریشه دندان شود.

در ادامه و در مرحله سوم نیز گفته شد که دندان هایی که تاج آن ها از بین رفته اند به علت اینکه آن دندان کارایی خود را از دست داده است،و فشاری روی آن نیست، بدن آن قسمت را ناکارآمد تشخیص داده و نسبت به برداشت استخوان از آن محل و انتقال به دیگر قسمت های پر کار اقدام می کند.

در آخر هم بحث وراثت را گفتیم که در این مرحله امری است اجتناب ناپذیر و ذاتی است که کار آنچنانی از دست ما برای پیشگیری و یا رفع آن بر نمی آید.

اگر در خصوص موضوع این مقاله بحث و یا مشاوره ای نیاز دارید می توان در قسمت تماس با ما از نظرات کارشناسان ما به صورت رایگان بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button