پالپیت دندان چیست؟ و روش های درمان آن چگونه است؟ کلینیک ژنیک

پالپیت دندان  و روش های درمان آن

پالپیت دندان و روش های درمان آن از طریق کلینیک دندانپزشکی مطمئن که دارای متخصصین باتجربه در این رشته می باشند، امکان پذیر است.

پالپیت دندان نوعی از عفونت شدید پالپ ریشه دندان می باشد که بر اثر درگیر شدن قسمت زنده دندان که همان پالپ دندان می باشد بر اثر عفونت، متورم شده و عصب دندان را تحت تاثیر قرار داده و می تواند باعث متورم شدن و درد و رنج زیاد گردد.

پالپیت دندان که همان درد در دندان می باشد از ورود میکروب و باکتری های مخرب به داخل ریشه دندان و در قسمت پالپ دندان اتفاق خواهد افتاد. داخل ریش دندان تشکیل شده اند از رگ های خونی و عصب ها که بر اثر وجود باکتری و میکروب بدن برای مباره با آن جریان خونرسانی و گلبول های زیادی به آن قسمت برای دفاع ارسال می شوند.

به علت اینکه پالپ دندان درون عاج دندان محسور است و جایی برای انتشار فشار وجود ندارد در نتیجه موجب متورهم شدن بخش انتهایی ریشه و درد شدید می شود.

این درد ناشی از بروز عفونت و فعل و انفعالاتی است که در درون ریشه دندان در حال به وقوع پیوستن می باشد. فضای درون ریشه به علت این که بسته می باشد و فشار انتشار نمی یابد عصب های پالپ درگیر این فشار می شوند و درد شدید را ما حس می کنیم.

پالپیت دندان

دلایل وجود پالپیت دندان چیست؟ و چرا این اتفاق می افتد؟

با پوسیده شدن دندان ها و نفوذ انواع و اقسام باکتری ها و میکروب ها و با سرد و گرم شدن دندان و به علت از بین رفتن سطح آج دندان ها عصب دندان ها تحریک شده و در ادامه دچار عفونت و تورم می گردد. از علائم وجود پالپیت دندان وجود درد زیاد و متورکم شدن آن می باشد.

درمان ریشه دندان با روش های نوین چگونه است؟ دندانپزشکی ژنیک

این نشانه به این مفهوم است دندان دچار آسیب شده و باید کاری برای آن نمود. دندان ها از جمله قسمت های حساس بدن هستند که می توانند به کوچک ترین تحریک و یا عفونت عکس العمل نشان دهند و باعث درد فراوانی گردند.

درد دندان گاهی به جایی می رسد که تحمل آن غیر ممکن می شود و باید حتماً مورد درمان قرار گیرد. فشار بیش از حدی که در درون حفره ریشه دندان وجود دارد و راهی برای تخلیه این فشار به علت فضای بسته ی دندان وجود ندارد و درد به نهایت خود رسیده و بیمار دچار سراسیمه گی و آشفته گی زیادی می شود.

درد خود را به شکل ضربات قلب نشان داده و با هر بار ضربان قلب درد نیز زیاد و کم می شود و نوسان دارد. برای بهبودی هر چهخ زودتر درد پزشک در ابتدا با تجویز داروی چرک خشک کن که نهایت تا پنج روز باید خورده شود و این دارو می تواند باعث از بین رفتن عفونت به صورت موقت شده و در ادامه باید حتماً دندان آسیب دیده مورد بررسی و عصب کشی و درمان قرار گیرد.

انواع پالپیت دندان چیست؟

پالپیت دندان به دو نوع سطحی (قابل برگشت)و پالپیت دندان عمیق(غیر قابل برگشت) نام برد. در پالپیت دندان سطحی بدین شکل است که در ابتدای پیدایش این بیماری است و پالپ دندان در روزهای آغازین آن به سر می برد و هنوز ریشه درگیر کلی به عفونت نشده و در بدو ورود می باشد و فقط از طریق سرما داز خود علائم نشاتن داده و تحریک می شود که با اقدامات پیشگیرانه و تخلیه زود هنگام مقدار کم عفونت می توان دندان را از درد و از دست رفتن نجات داد.

علائم پوسیدگی ریشه دندان چیست؟ | علائم سلامت ریشه دندان | ژنیک

در نوع دوم که پالپیت دندان عمیق یا غیر قابل برگشت پذیر معروف است در شکل عمیق و اضطراری از این بیماری رسیده است و می توان گفت که اگر زودتر به داد این دندانی که عفونت تمامی ریشه و قسمت های پالپ را درگیر خود کرده است نرسیم باید با این دندان خداحافظی کرد و برای همیشه این دندان را از دست خواهیم داد.

در این روش دندان با هر دو روش سرما و گرما تحریک پذیر شده و از خود عکس العمل نشان می دهد..

این دندان به حدی از عفونت و پوسیدگی رسیده است که جایی برای تامل و تاخیر نیست و هر لحظه امکان حذف این دندان از دهان را باید انتظار داشت. اگر چه راهکارهایی برای کاشت دندان دائمی و خوب که به ایمپلنت دندان معروف است برای جایگزین کردن وجود دارد ولی این را هم باید در نظر بگیریم که قیمت ایمپلنت دندان در تهران کمی شاید گران باشد و هر کسی توان پرداخت آن را نداشته باشد.

پالپیت دندان

عواملی موثر در پالپیت دندان می شود کدامند؟

از مهمترین عوامل موثر در ایجاد پالپیت دندان می توان به شکستگی دندان، پوسیدگی گسترده در دندان، عدم مسواک زدن و شستشو و نظافت روزانه دندان، عدم مراجعه به پزشک و عدم معاینه دوره ای دندان و از دیگر موارد می توان به عدم جرم گیری دندان و عدم برداشتن جرم و رسوبات که باعث از بین رفتن سریع پوسته اولیه یا همان مینای دندان می شود.

در ادامه اسیب به آج دندان و در انتها به ریشه و پالپ دندان می شود و در نهایت می تواند باعث پالپیت دندان گردد.

روش کشیدن ریشه پوسیده دندان | علایم پوسیدگی ریشه دندان | ژنیک

دندان قروچه نیز یکی از عوامل موثر در ایجاد پالپیت دندان باشد و باعث خوردگی و از بین رفتن سطح بیرونی یا مینای دندان گردد که با تکرار و گذشت زمان می توان به نفوذ میکروب ها و باکتری ها به سطح داخلی و پالپ دندان باعث گردد.

راه های تشخیص پالپیت دندان کدامند؟

از جمله راه های تشخیص پالپیت دندان ها را می توان از طریق عکس های رادیولوژی که از این گونه دندان ها انداخته می شود می توان به تشخیص زودرس رسید. این روش یکی از بهترین و مهمترین و دقیق ترین روش ها برای پیدایش و تشخیص این بیماری می تواند باشد.

از دیگر راه ها می توان به ضربه ای کنترل شده و آهسته ای که با استفاده از ابزار خاص دندانپزشکی از قبیل سوند دندانپزشکی که می تواند میزان و شدت پیشرفت این بیماری را مشخص نماید.

پالپیت دندان

راه های جلوگیری از مبتلا شدن به پالپیت دندان چیست؟

برای رهایی زا گرفتار شدن به پالپیت دندان که می تواند از شدت کم شروع و به حد شدید آن برسد می توان با استفاده از روش های پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن و رفع رسوب و جرم دندان به میزان خیلی زیاد از مبتلا شدن به این بیماری خودداری نمود.

این بیماری فقط با نظافت و رسیدگی به دندان ها از طریق شستشوی روزانه و بعد از هر غذا امکان پذیر است و راه پیشگیری در این زمینه حرف اول را می زند.