تاج دندان و انواع آن | قیمت تاج مصنوعی دندان | کلینیک ژنیک

انواع تاج دندان و قیمت آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاج دندان و انواع آن

تاج دندان و انواع آن را می توان در دسته بندی از نظر کیفیت، قیمت و جنس مواد اولیه مورد تحلیل و بررسی قرار داد و از دندانپزشک خود برای انتخاب بهترین تاج دندان کمک گرفت.

در این مقاله سعی خواهیم کرد هر آنچه مربوط به روکش دندان و آن قسمت از دندان که از لثه بیرون است و ما آن را مشاهده می کنیم، صحبت کنیم.

در این مقاله شما عزیزان می توانید به اطلاعاتی در خصوص تاج دندان نیاز دارید دست پیدا کنید و یا اینکه با کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید و به صورت رایگان در خصوص موضوع این مقاله اطلاعات کسب نمایید.

 روکش دندان قسمتی از دندان است که از سطح لثه بیرون آمده و ما با آن غذا را می جویم و در خورد کردن و آسیاب کردن و یا له کردن و کندن غذاها و یا میوه ها از آن استفاده می کنیم.

این سطح از دندان که نمای ظاهری دندان ما را نیز تشکیل می دهد در حفظ ظاهر و زیبایی صورت و طرح لبخند حرف اول را می زند.

پس متوجه شدیم روکش ها، هم کارایی و استفاده بهینه در غذا خوردن را دارد و هم در شکل ظاهری و طرح لبخند و زیبایی برای ما حائز اهمیت می باشد.

در برخی موارد این قسمت از دندان به دلایل مختلف از قبیل عدم رعایت بهداشت فردی و یا جنس دندان از نظر ژنتیک که مربوط به وراثت می شود و یا اینکه از بدود تولد دندان هایی به صورت ناقص و بد ترکیب در دهان برخی ظاهر می شود توسط دندانپزشک، مورد بررسی و درمان قرار می گیرند.

این دندان ها به علت اینکه ظاهری خوبی ندارند، یا اینکه بر اثر پوسیدگی شکسته و از بین رفته اند، نیاز به روکش دندان و ترمیم دارند.

این روکش ها که هم کار غذا خوردن را تسهیل می کنند و هم نمای بهتری به دندان ها می دهند، خیلی مورد توجه استفاده کنندگان قرار می گیرد. روکش های دندانی می توانند از لحاظ جنس به جند دسته تقسیم بندی گردند.

همه چیز درباره تاج دندان و انواع آن؟ | قیمت تاج مصنوعی دندان

انواع روکش تاج دندان

 از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده روکش ها می توانند متنوع باشد بعضی از روکش دندان ها از جنس آلیاژ طلا و پلاتین و یا کبالت و کروم ونیکل و یا ترکیبی از کروم و نیکل باشد از دیگر روکش ها که بر روی دندان استفاده می شود و یا اینکه با آن تاج دندان درست می شود می تواند از جنس سرامیک نیز باشد.

از دیگر مواد می توان از جنس پرسلن که با فلز ترکیب می شود و جنس جدید و محکم و قابل تعمیم با دیگر دندان ها نیز باشد را نام برد این دندان ها سازگاری خوبی با دهان و دیگر دندان ها دارند و جنس خوبی برای ساخت تاج دندان و روکش می باشد.

تاج دندان تمام سرامیکی نیز می تواند منبع خوبی برای ساخت این گونه تاح ها و روکش ها باشد تاج سرامیکی سازگاری و ماندگاری خوبی دارد و عموماً طرفداران بی شماری نیز دارد.

بعضی از تاج دندان ها نیز از رزین های دندانپزشکی ساخته می شوند ولی در مقایسه با پرسلن و یا روکش سرامیکی و یا پایه فلزی استحکام کمتری دارد و احتمال شکستن و تحلیل رفتن آن زیاد است.

چه کسانی کاندید خوبی برای نصب تاج دندان می باشند؟

اغلب کسانی که دندان آنها پوسیده و یا ترک خورده و در حال تخریب می باشد و یا کسانی که تماماً تاج دندان خود را از دست داده اند و تنها ریشه دنداهن باقی مانده است و یا افرادی که دندان آنها لب پر شده و زیبایی خود را از دست داده اند می تواند بهترین گزینه برای روکش و تاج گذاری بر روی دندان خود باشند.

کسانی هستند که بر اثر پوسیدگی تمامی سطح بیرونی دندان خود را از دست داده اند این افراد با مراجعه به متخصص دندانپزشکی خود با نصب میله ای به عنوان پایه بر روی ریشه دندان خود زمینه را برای نصب تاج دندان محیا می گرداند.

اگر دندانی ریشه مناسبی هم نداشته باشد می توان با ایمپلنت فوری و ارزان قیمت جاری ریشه را پر کرد و بعد تاج دندان را روی آن نصب نمود.

پزشک بعد از اینکه پایه را نصب کرد و قالب گیری صورت گرفت شروع به نصب تاج دندان که می تواند از جنس های مختلف باشد و یا اینکه هر جنسی که مشتری سفارش دهد را بر روی دندان بیمار نصب نماید این تاج ها می تواند از جنس سرامیک باشد و یا رزین و یا طلا و آلیاژهای مرتبط و قابل استفاده در روکش و یا تاج دندان می تواند متفاوت باشد.

همه چیز درباره تاج دندان و انواع آن؟ | قیمت تاج مصنوعی دندان

برای گذاشتن روکش دندان باید چه مراحلی طی شود؟

کسانی که سطح بیرونی دندان خود را از دست داده اند و یا می خواهند دندان های پوسیده ی خود را ترمیم کنند و یا طرحی زیبا در دهان و دندان خود داشته باشند اقدام به نصب تاج در دهان خود می کنند که به ترتیب باید این مراحل را پشت سر بگذارند.

1-مراجعه به پزشک متخصص و ویزیت و بررسی و تصمیم گیری در مورد دندان یا دندان های خراب

2-پس از بررسی اولیه و تراش و بازسازی در مرحله بعد اگر نیاز به ایجاد پایه بود پایه گذاری انجام می شود

3-پس از نصب پایه دندانپزشک شروع به قالب گیری و شبیه سازی تاج مورد نظر دندان می کند

4-پس از قالب گیری جنس مورد استفاده با نظر بیمار و تصمیم پزشک شروع به ساخت تاج می گردد

5-در نهایت کار نصب بر روی ئندان بیمار انجام و کار به اتمام می رسد

هزینه تاج دندان چقدر است؟

هزینه ای که ما برای نصب یک پایه دندان باید بپردازیم بستگی به جنس مورد استفاده در دندان دارد این هزینه های می تواند از خیلی کم برای رزین ها و یا خیلی گران برای جنس طلا باشد بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشک مربوطه در مورد قیمت ها با وی مشورت نموده و در حد توان مالی خود اقدام به نصب روکش و یا تاج دندان نماییم.

کلینیک های دندانپزشکی معتبری از جمله کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک هستند که با اقساط این روکش ها و یا تاج دندان را انجام می دهند که می توانیم با مراجعه به این کلینیک ها از خدمات آنها استفاده نماییم.

همه چیز درباره تاج دندان و انواع آن؟ | قیمت تاج مصنوعی دندان

راه مراقبت و راز ماندگاری تاج دندان نصب شده جیست؟

برای اینکه روکش دندانی که نصب کرده ایم دچار آسیب و یا شکستگی و خرابی نگردد باید از خوردن چیزهای سفت و سخت و فشار بیش از حد به این روکش ها و یا تاج تازه نصب شده جداً خودداری نماییم این گونه مراقبت ها می تواند راز ماندگاری تاج دندان باشد، از دیگر راه ها تمیز نگهداشتن و استفاده از مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان و آسیب نرساندن با وسایل خارجی به این روکش ها از راه های سالم ماندن تاج دندان تازه نصب شده می باشد.

اطلاعات بیشتر
لومینیرز دندان چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button