تاریخچه ارتودنسی چیست؟ | سیر تکامل ارتودنسی | کلینیک ژنیک

تاریخچه ارتودنسی از ابتدا تاکنون

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاریخچه ارتودنسی چیست؟

تاریخچه ارتودنسی و ناگفته هایی در خصوص گذشته تا کنون ارتودنسی را گریزی خواهیم زد و شما را با آغاز و شروع این نوع درمان دندان ها آشنا خواهیم کرد.

ارتودنسی را شاید بعضی ها یک درمان فانتزی و غیر ضروری بدانند ولی در حقیقت می توان از ارتودنسی به عنوان پیشگیری همراه با درمان از آن نام برد.

تاریخجه ارتودنسی را شاید بتوان به عنوان یک نمونه بارز از آن یاد کرد که در حدود یک قرن پیش از میلاد مسیح آثاری از سیم کشی و وجود سیم های فلزی و حلقه های نگه دارنده و جفت و بست هایی از جنس طلا و مس برای مرتب کردن دندان ها در دهان و دندان رومیان باستان و یونانیان و اجساد مومیایی در مصر کشف شده است.

تاریخچه ارتودنسی

پدر علم ارتودنسی ( تاریخچه ارتودنسی ) در جهان کیست؟

خیلی از افراد نورمن کینگسلی را به عنوان اولین نفری که در خصوص تاریخچه ارتودنسی دندان مقاله ای مهم و تعیین کننده نوشته است پدر ارتودنسی جهان می دانند.

ولی بعضی دیگر پیر فاوچارد فرانسوی را که در قرن 17 میلادی می زیسته است که  در زمان خود دانشی در خصوص دندان و دندانپزشکی داشته و اولین جرقه های ارتودنسی امروزی، از ذهن ایشان زده شده است را به ایشان نسبت می دهند.

جدای از تاریخچه ارتودنسی و روند و تکامل ارتودنسی که از یک تکه سیم فلزی بر روی دندان های مومیای های بومیان مصر باستان کشف شده و تا ابزارها و روش های مدرنیته که امروزه برای ارتودنسی به کار می رود، این روش از درمان را می توان به عنوان انقلابی در زیبایی دندان ها و راهی مناسب برای ترمیم برای جلوگیری از به همریختگی های و نامرتبی های دندان ها دانست.

ارتودنسی در قدیم نقش درمانی داشته یا زیبایی

در قدیم الایام از روش ارتودنسی به صورت امروزی وجود نداشته است و همچنین به عنوان زیبایی و بهبودی وضع به همریختگی اصلاً مطرح نبوده و فقط جنبه درمانی و جداسازی دندان ها از هم و یا پر کردن فواصل بین دندان ها برای بهتر غذا خوردن بوده است.

امروزه با استفاده از تاریخچه ارتودنسی و دانشی که در زمینه ارتودنسی به پیشرفت خوبی رسیده است، از این روش بیشتر برای زیبایی و بهتر نمودن طرح لبخند و فیس و صورت خود استفاده می شود و این موضوع به صورت همه گیر و اپیدمی درآمده است.

کمتر کسی را می توان یافت که از ارتونسی برای درمان و یا برداشتن فشار از روی دندان ها خود، بخواهد از این روش استفاده کند و بیشتر جنبه فانتزی و زیبایی دارد.

تاریخچه ارتودنسی

 

اطلاعات بیشتر
درمان شلوغی دندان ها | درمان نامرتبی دندان ها | کلینیک ژنیک

پدر علم ارتودنسی در ایران کیست؟ و از چه سالی این روش در ایران بوجود آمده است؟

گروهی از دکتر علی اکبر بهرمان به عنوان پدر علم ارتودنسی و تاریخچه ارتودنسی یاد می کنند و می گویند ایشان این علم را در ایران در سال 1356 پایه ریزی کرده است و استارت اولیه در ایران توسط ایشان زده شده است.

گروهی دیگر معتقدند در همان سال هایی که در روم باستان و مصر از وسایل سیمی برای درمان دندان های خود استفاده می کرده اند، در ایران که جزئی از تاریخ بشر است و جزء اولین تمدن ها و اولین کشور در بین کشورهای جهان محسوب می شده است، در ایران نیز این روش مطرح بوده و استفاده می شده است.

اما بعضی دیگر این علم را در دهه 1310 تا 1313 شمسی توسط فردی به نام پروفسور حسن ریاض مطرح و استارت اولیه و پژوهش آن توسط ایشان  آغاز شده است و ایشان را به عنوان کسی که  در این خصوص نظریه پرداز بوده به عنوان جزئی از تاریخچه ارتودنسی در ایران می شناسند.

در گذشته و ایام قدیم از چه ابزار برای ارتودنسی به شکل امروزی استفاده می شده است؟

در گذشته های دور و ایامی که پایه ریزی ارتودنسی به تازگی گذاشته شده بود، و تاریخچه ارتودنسی در حال شکل گیری بود، از فلز گران بهای طلا به علت استحکام و مقاوم در برابر زنگ زدگی و از روده حیوانات به عنوان نخ برای نگهداشت فلز طلا به روی دندان ها به عنوان چفت و بست، بیشتر مورد استفاده قرار می گرفته است.

در بعضی مواقع از فلز مس نیز برای انجام ارتودنسی استفاده خوبی می شده است و این چیزی است که در تاریخچه ارتودنسی به ثبت رسیده و وجود دارد.

تاریخچه ارتودنسی

روند رو به رشد و تکامل ارتودنسی از گذشته تا به امروز؟

تاریخچه ارتودنسی از زمان تولد  و در سال های دور بیشتر جنبه درمانی و به احتمال زیاد برای دندان هایی که تحت فشار بودند و بر روی هم قرار گرفته بودند و برای رهایی از درد، به فکر جدا سازی و ایجاد فاصله بین دندان ها از این روش استفاده نموده اند.

جدا کردن و فاصله گذاری از دندان هایی که تراکم زیادی دارند، می تواند برای کسانی که درگیر این عارضه هستند دردناک باشد و به همین خاطر در زمان های قدیم به فکر کم کردن فشار از روی دندان، منجر به بوجود آمدن زمینه ارتودنسی در آن زمان را فراهم نمود.

پس از اینکه این روش در قدیم الایام برای درمان افراد درگیر به این عارضه جواب داد و توانست این افراد را درمان کند و درد را از روی دندان ای این افراد کم کند، به عنوان یک روش درمانی و اصلاحی از همان موقع شروع و در ادامه به عنوان بخشی از درمان و زیبایی مطرح شد.

با ادامه رو به رشد علم ارتودنسی و کم کم و با گذشت زمان افرادی که دندان های نامرتبی داشتند، به فکر مرتب سازی و استفاده از این علم نوظهور افتادند.این علم به بهتر شدن وضع دندان های کسانی که از معضل به همریختگی و نامرتبی در دندان های خود رنج می بردند کمک خوبی نمود.

این روند تکامل و رو به رشد ادامه پیدا کرد تا رسیدیم به حال حاضر که می توان از این علم در روش های مختلف و به صورت مدت زمانی کوتاه، مشکل خیلی از افرادی که در دندان های خود احساس درد دارند و یا اینکه می خواهند ظاهری بهتر و زیبا در دندان خود داشته باشند از روش های مختلف ارتودنسی استفاده می کنند که این روش ها را نیز می توان جزئی از تکمیل تاریخچه ارتودنسی دانست.

تاریخچه ارتودنسی

سخن پایانی در خصوص تاریخچه ارتودنسی

در مقاله ای که مطالعه نمودید، از روند تاریخچه ارتودنسی و رشد و تکامل ارتودنسی برای شما به صورت خلاصه و مفید شرح داده شد.

در ادامه نیز اولین ها در جهان و ایران در زمینه ارتودنسی را بازگو کردیم و گفتیم که امروزه چه استفاده های مفیدی از این علم می شود و توانسته است علاوه بر درمان، زیبایی خاصی به کسانی که گرفتار این معضل هستند بدهد.

در ادامه توصیه ما برای ارتودنسی بهتر و زیبایی دندان ها شما، باید دندان هایی که قبلاً کشیده شده اند و دندان های کناری آن ها به علت گذشت زمان کج شده و جای خالی را پر کرده اند در ابتدا با استفاده از ارتودنسی نسبت به صاف کردن این دندان ها اقدام نمود و جاهای خالی را با کاشت دندان پر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button