نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان و تشخیص عفونت دندان | ژنیک

با رادیوگرافی دندان چگونه عصب کشی و عفونت دندان تشخیص داده می شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان چیست؟

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش ها در درمان عصب یک دندان است. رادیوگرافی گام اول برای درمان عصب کشی دندان به شمار می رود.

دندانپزشک تا وقتی نداند داخل لثه و اطراف ریشه دندان چه خبر است و دردی که بیمار از آن رنج می برد دلیلش چیست؟ نمی تواند دندان بیمار را ترمیم کند. نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان را می توان به عنوان اصلی ترین بخش از درمان دندان دانست.

دلیل این که نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان را گامی مهم و اولیه می دانیم این است که دندانپزشک با گرفتن این گونه عکس از دندان بیمار، متوجه وضعیت درونی دندان و درون لثه و یا ریشه ای که داخل فک است می شود.

دستگاه های رادیوگرافی که در اکثر مطب ها و کلینیک های مجهز دندانپزشکی وجود دارد، در گام اول بیمار با ویزیت دندانپزشک خود راهی اتاق رادیو گرافی می شود.

این اتاق از ایزوله های خیلی قوی برای جلوگیری از تشعشع امواج پوشیده شده است. برای جلوگیری از تشعشع اثرات این دستگاه، بر تن بیماران، جلیقه ای سربی به تن می کنند تا اثرات مخرب این امواج را به حداقل برسانند.

با گرفتن عکس از دندان و ریشه دندان بیمار گام اول برداشته شده است و دندانپزشک به اطلاعات اولیه در خصوص دندان بیمار دست پیدا می کند. این اطلاعات اولیه درمان دندان بیمار را تسهیل کرده و در ادامه روند درمان دندان بیمار نقش اساسی دارد.

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان

خطر رادیوگرافی دندان برای زنان باردار چیست؟

خطراتی که ممکن است نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان برای زنان باردار ایجاد کند، خیلی زیاد است و توصیه شده است تا آن جایی که امکان دارد ترمیم دندان های زنان باردار بعد از وضع حمل انجام شود. انجام رادیوگرافی در زمان بارداری می تواند خطراتی احتمالی و آسیب به مغز کودک را زیاد کند.

مادرانی که دندان های خرابی دارند باید قبل از بارداری و یا پس از وضع حمل به وضع خرابی دندان خود و درست کردن آن بپردازند.

مگر اینکه دیگر چاره ای نباشد و مادر باردار دارای درد زیاد باشد. در این هنگام دندانپزشک تا آنجایی که امکان داشته باشد از انداختن عکس رادیوگرافی خودداری می نماید.

اگر زمانی نیاز به گرفتن عکس از دندان مادران باردار باشد و راهی جز انداختن عکس نباشد، پزشک با پوشاندن جلیقه سربی بر بدن مادر از رسیدن اشعه ایکس به جنین جلوگیری می کند. نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان مادران باردار می تواندخیلی مهم و اساسی باشد.

دندانپزشک با بررسی عکس دندان مادران باردار اگر دندان دچار عفونت باشد با تجویز داروی چرک خشک کن در ابتدا اقدام به رفع عفونت و در ادامه به عصب کشی و ترمیم دندان وی اقدام خواهد کرد.

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان

انواع رادیوگرافی دندان چیست؟

1- رادیوگرافی داخل دهان

2- رادیو گرافی خارج دهان

رادیوگرافی داخل دهان

در این رادیوگرافی که به عنوان عکس تکی از دندان نیز مشهور است، بدین شکل است که فیلم خام در قسمت داخلی دندان با یک انگشت نگه داشته می شود و دستگاه رادیولوژی از قسمت بیرونی صورت و روبروی همان دندانی که فیلم رادیولوژی به آن چسباندن شده اقدام به عکس برداری می شود.

عکس های تکی برای بررسی اولیه و اقداماتی که برای عصب کشی انجام گردیده است مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. در ادامه با بازدیدی که دندانپزشک مربوطه از عکس تکی دندان آسیب دیده می کند نسبت به ادامه درمان اقدام خواهد کرد. در حقیقت نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان بیمار را نمی توان نادیده گرفت.

رادیوگرافی خارج از دهان

در این رادیوگرافی که به صورت اتوماتیک دستگاه ربات رادیولوزی به صورت خودکار به دور سر بیمار به طور افقی می چرخد، از تمامی دندان های بیمار تصویری سه بعدی رادیوگرافی تهیه می کند.

این تصویر به پزشک کمک می کند که کیست های احتمالی در لثه و یا فک بیمار را ببیند و برای آن چاره ای بیاندیشد و نسبت به درمان آن اقدام کند.

عکس های کلی که از دندان بیمار گرفته می شود می تواند دندان های خراب بیمار را نشان داده و یا دندان های عقل نهفته را شناسائی و نسبت به درمان آن اقدام موثر انجام شود.

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان

کدام کلینیک ها از دستگاه های رادیوگرافی حرفه ای استفاده می کنند؟

معمولاً در درمانگاه ها و مطب پزشکان از دستگاه رادیوگرافی معمولی که عکس های تکی می اندازند مورد استفاده قرار می گیرند را مشخص می کنند ونقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان در کمتر مرکزی وجود دارد که از دستگاه های پیشرفته و مجهز رادیوگرافی استفاده کنند.

در مرکز تخصصی دندانپزشکی ژنیک شما می توانید از دستگاه پیشرفته و حرفه ای رادیولوژی که عکس های دیجیتالی می گیرد و به صورت سیستماتیک برای دندانپزشک مربوطه در کامپیوتر وی می فرستد استفاده نمایید.

این دستگاه ها مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی رادیوگرافی می باشند و در مدت زمان خیلی کمی عکس رادیولوژی و رادیو گرافی مناسبی از دندان های شما می اندازد.

دیگر مثل قدیم نیاز به چاب بر روی کلیشه ها و یا تلق های مشکی رنگ قدیمی نیست و این تصاویر به صورت دیجیتال تهیه و برای پزشک مربوطه ارسال می شود. نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان از طریق این دستگاه ها خیلی موثر خواهد بود.

موارد دیگر از استفاده دستگاه رادیوگرافی چیست؟

از دستگاه رادیوگرافی و نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان ، جدای از نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان می توان این امکان را به دندانپزشک مربوطه بدهد که بیماری های لثه ای و یا کیست های در حال تشکیل و یا سرطان های دهان و لثه را که در مراحل اولیه پیدایش هستند شناسائی و درمان نماید.

عکس هایی که با استفاده از دستگاه رادیوگرافی می توان انداخت برای تشخیص و ترمیم دندان هایی که از دست داده شده و با نصب و ایمپلنت دندان می توان برنامه ریزی دقیق و درستی برای دندان ها از دست رفته داشت و جای خالی آن ها را با این گونه دندان ها پر نمود.

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان

تشخیص پوسیدگی دندان با استفاده از رادیوگرافی دندان چقدر است؟

با استفاده از دستگاه رادیوگرافی دندان و نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان ، به صراحت و درستی می توان عفونت های ریشه های دندان ها را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام نمود.

نقش رادیوگرافی در عصب کشی دندان به حدی است که اگر این وسیله اختراع نمی شد تشخیص عفونی بودن ریشه دندان امکان پذیر نبود و دندانپزشکان نمی توانستند درمان درستی از دندان خراب و یا سالم داشته باشند.

اطلاعات بیشتر
مراحل عصب کشی دندان | هزینه عصب کشی دندان چقدر است؟ | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button