فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی در چه چیزی است؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی ، را در یک جمله اگر بخواهیم توضیح دهیم، باید بگوییم، درمان ریشه دندان به کمک جراحی و خارج نمودن قسمت های آسیب دیده ریشه پوسیده، که در اصلاح پزشکی به آن روت کانال ریشه نیز می گویند. این عمل نیاز به جراحی توسط  جراح دندانپزشک متخصص در بهترین مرکز تخصصی دندانپزشکی باشد که باید در این زمینه باید از این طریق اقدام گردد.

البته اگر چه بعضی ها درمان ریشه دندان با عصب کشی را یکی می دانند، اما اینجا بحث ما فرق درمان ریشه های پوسیده با عصب کشی می باشد که برای خارج نمودن این گونه ریشه ها باید حتماً با جراحی صورت پذیرد.

اغلب افراد درمان و خارج کردن ریشه پوسیده دندان با عصب کشی را اشتباه می گیرند. اگر بخواهیم تعریفی نیز از عصب کشی دندان نیز داشته باشیم و بتوانیم یک تفکیکی از مفهومی از این دو با هم بازگو کنیم، این است که عصب کشی دندان به نوعی، درمان رگ ها و عصب هایی که بر اثر عفونت در قسمت پالپ و قسمت نرم دندان دچار التهاب و عفونت و فشار شده اند و ما دردی شدید را در دهان و لثه خود احساس می کنیم می پردازد در حالی که درمان ریشه پوسیده از طریق جراحی باید اقدام گردد.

این درد به علت عفونت بافت نرم و پالپی شکل در مرکز دندان می باشد که باعث چرک و عفونت در قسمت بافت نرم دندان گردیده است.

دندانپزشکان با استفاده از ابزارهای خاصی که در اختیار دارند قسمت کوچکی از تاج دندان را سوراخ کرده و اقدام به تخلیه بافت نرم درون دندان که همان رگ های خونی و عصب های عفونی شده هستند، اقدام خواهند کرد.

جراحی ریشه دندان که توسط دندانپزشک جراح انجام می شود، می توان ریشه دندان های پوسیده ای که به سختی از فک بیرون می آیند، توسط جراحی خارج گردند.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

هزینه های درمان ریشه دندان با هزینه عصب کشی چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیست؟ اگر بخواهیم فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی در هزینه ها را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که درمان ریشه درمان به علت اینکه باید اقدام به جراحی شود تا ریشه های پوسیده از فک خارج گردند و دسترسی به ریشه دندان برای ترمیم و یا خارج نمودن قسمت پوسیده و آسیب دیده ریشه نمود.

ولی در عصب کشی نیازی به جراحی باز لثه نیست و هزینه ها نسبتاً کاهش می یابد. در عصب کشی دندان با استفاده از یک سوراخ بر روی تاج دندان اقدام به تخلیه بافت نرم دندان و از بین رفتن رگ های خونی و عصب های آسیب دیده می نمایند.

با تخلیه و شستو و شوی این قسمت از دندان و با پر کردن فضای داخلی دندان در جاها و قسمت های بافت نرم با مواد مخصوص دندانپزشکی که با این کار درد دندان از بین خواهد رفت و روند درمان کامل می شود.

پس متوجه شدیم که هزینه های درمان ریشه دندان با عصب کشی متفاوت است و درمان ریشه به علت جراحی که توسط متخصص جراح دندانپزشکی انجام می شود هزینه ای به مراتب بیشتر از عصب کشی دندان دارد.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

چه زمانی دندانپزشک جراح مجبور به جراحی ریشه دندان می گیرد؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی چیست؟ زمانی که دندان به پوسیدگی کامل می رسد و ریشه دندان بر اثر پوسیدگی و شکسته شدن از فک خارج نمی شود، دندانپزشک جراح مجبور به جراحی و خارج نمودن ریشه دندان پوسیده به صورت تکه تکه می گردد.

خارج نمودن این گونه دندان ها که باعث پوسیده شدن گستردن هم در سطح تاج دندان و هم در ریشه ها هستند می تواند زمانبر و هزینه بالایی داشته باشد.

این گونه دندان ها به علت فرسودگی شدید لایه لایه شده و به آسانیی خورد شده و هنگام خارج نمودن آن ها از دهان به تکه های کوچک تر تقسیم می شوند.

این تکه ها را فقط با جراحی و به صورت زمانبر می توان از درون فک بیرون کشید. فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی نیز در همین است.

درمان ریشه و خارج نمودن آن از دهان کاری بس دشوار است ولی عصب کشی با یک سوراخ بر روی تاج دندان به راحتی می توان دسترسی به پالپ دندان پیدا نمود و آن ها را با ابزارهای خاص دندنپزشکی از بین برد.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

دلیل اقدام سریع برای عصب کشی دندان های عفونی چیست؟

از مهمترین دلایلی که باید دندان هایی که دچار عفونت شدید هستند و درد زیادی نیز دارند این است که هر چه سریعتر اگر اقدام کنیم شانس بیشتری برای نجات آن دندان داریم و می توانیم با عصب کشی دندان از سرایت عفونت و پوسیدگی به ریشه و از بین رفتن دندان جلوگیری نمود و باعث نجات دندان خود گردیم.

در گذشته و بر اثر بی اطلاعی و یا کم بودن سواد و اطلاعات مردم، و همچنین نبود امکانات و پیشرفت های کنونی، دندانی که درد می گرفت را به سرعت می کشیدند و از دهان خارج می کردند.

این دندان ها با عصب کشی و یا یک ترمیم جزئی می شد در دهان نگه داشت ولی متاسفانه به علت نبود سواد و اطلاعات کافی و یا نداشتن امکان مالی مجبور به کشیدن دندانی که دارای درد بود می کردند.

اگر چه فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی در مفهوم کلی وجود ندارد و درمان ریشه همان عصب کشی است ولی اگر به مفهوم جزئی آن بپردازیم درمان ریشه را می توان به جراحی ریشه و خارج کردن آن تعبیر کرد که در این جا یک اشتباه بین مخاطب و دندانپزشک پیش می آید.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی آیا با عکس دیجیتال می توان متوجه شد؟

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی را یک عکس دیجیتال می توان بررسی کرد و متوجه شد که ریشه دندان پوسیده است یا این که مشکل اصلی از قسمت پالپ دندان می باشد.

اگر ریشه دندان مشکلی نداشته باشد و پوسیده نباشد و فقط مشکل از عفونت پالپ باشد با عصب کشی ساده می توان دندان را بازسازی و درمان نمود.

درمان ریشه دندان و عصب کشی دندان چقدر زمان نیاز دارد؟

درمان ریشه دندان و عصب کشی دندان زمان زیادی نمی برد و نهایتاً در دو جلسه قابل درمان می باشد. فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی در حقیقت یکی است و تفاوتی با هم ندارد، ولی اگر منظور از درمان ریشه دندان خارج نمودن ریشه های پوسیده باشد، موضوع فرق می کند و باید در این خصوص جراحی صورت پذیرد و اقدام به خارج نمودن ریشه نمود.

هزینه درمان ریشه دندان عفونی چقدر است؟ | دندانپزشکی ژنیک