جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی | کلینیک ژنیک

درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی

جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی چگونه انجام می شود و آیا این کار شدنی است؟ آیا می توان دندان های خراب و پوسیده را که فقط ریشه ی آن باقی مانده است با استفاده از تزریق سلول های بنیادی درون پالپ این ریشه ها آن ها را  زنده کرد و آن ها را وادار به بازسازی نمود.

این تمامی سوالاتی است که ما قصد پاسخ در این مقاله به آن را داریم. ما به شما خواهیم گفت که آیا با پیشرفت علم و تکنولوژی که امروزه در این دنیای شگفت انگیز اتفاق افتاده آیا می شود دوباره دندان های پوسیده شده دوباره جان بگیرند و رشد نمایند؟ در ادامه با ما باشید.

در ابتدا می خواهد یک مقدار اطلاعاتی در خصوص سلول های بنیادی و این که این سلول ها چه کاری می توانند انجام دهند و به طور کلی اصلاً سلول های بنیادی چیست؟ صحبت کنیم.

سلول های بنیادی به سلول هایی گفته می شوند که درون خود خاصیت ترمیمی و بازسازی بافت و رشد و تکثیر را دارند. از جمله سلول های بنیادی بدن می توان به سلول های بنیادی بند ناف نوزادان، سلول بنیادی مغز استخوان، سلول بنیادی پوست و مو، سلول بنیادی غضروف و چربی اشاره کرد.

در آخر به یکی از بهترین سلول های بنیادی که خاصیت بازسازی و رشد و ترمیم خوبی نیز دارد، می توان به سلول بنیادی پالپ ریشه دندان اشاره کرد که می توان با جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی دندان ها و ریشه های دندان درحال از دست رفته را بازسازی و زنده کرد.

درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی

آیا سلول های بنیادی قادر به نجات دندان های پوسیده هستند؟

برای دندان هایی که دچار پوسیدگی شده اند ولی ریشه آن ها سالم است و فقط پالپ آن ها تخلیه شده است، با انجام فرایندی می توان ادامه حیاتی دوباره با استفاده از سلول های بینادی به آن ها داد. روند زنده نگهداشتن این گونه دندان ها مقداری زمانبر و هزینه بر می باشند.

سلول های بنیادی را از دندان های کودکان و یا نوجوانانی که دندان هایشان به صورت طبیعی افتاده است و یا این که سلول های بنیادی را از دندان های نهفته این کودکان به صورت جراحی از دهانشان خارج شده است، می توان سلول بنیادی گرفته شود.

اما اگر هیمن دندان ها عفونی شده باشند و به علت عفونت کشیده شده باشند گزینه مناسبی برای برداشت سلول های بنیادی از این دندان ها نیستند.

مسئله مهم و قابل اغماض درباره سلول های بنیادی از پالپ دندان ها این است که زمان زیادی برای گرفتن این سلول ها که از دندان های کودکی و یا نوجوانی آن ها باید باشد لازم است.

سلول هایی که از پالپ این کودکان گرفته شده است و سال ها از آن گذشته و در بانک سلول های بنیادی به صورت انجماد برای نگهداری درآمده است، برای استفاده دوباره از حالت انجماد خارج و برای کشت در آزمایشگاه های مجهز آماده سازی می شوند.

با نگهداری طولاتی مدت و کشت و رشد این سلول ها و مراقبت های ویژه ای که از این سلول ها می شود، شاید مقداری هزینه ها را بالا ببرد و استفاده از این روش به صرفه نباشد.

درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی

چه نیازی است که حتماً در پالپ دندان از سلول های بنیادی استفاده شود؟

خیلی ها این سوال را می پرسند که چه نیازی به پر کردن پالپ تخلیه شده دندان با سلول های بنیادی هست. چرا از مواد پرکننده دندان ها و از آمالگام و یا موادی که هزینه زیادی ندارد این کار انجام نشود و با آن ها پالپ دندان را پر نکنیم؟ این سوالاتی است اشخاص بی اطلاع و کسانی که اطلاعاتی در خصوص سلول های بنیادی ندارند می پرسند و دلیل جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی را نمی دانند.

دلیل اینکه گفته می شود برای ترمیم و پر کردن پالپ ریشه دندان حتماً با سلول های درمانی پر شود این است و در این یک جمله نهفته است.

” پالپ ریشه دندان که دچار عفونت شده و باید تخلیه شود اگر با مواد پر کننده معمولی دندان پر شود، در حقیقت آن دندان دیگر مرده است و شانسی برای حیات ندارد و تمامی عروق خونی و عصبی آن از بین می رود و یک شکل فیزیکی از آن باقی است، ولی وقتی پالپ عفونی ریشه  تخلیه شد و ضد عفونی گردید و با سلول های بنیادی پر گردید، در حقیقت دندان احیا شده و به چرخه حیات و زندگی دوباره برمی گردد و در حقیقت روح زنده بودن و تجلی و حس داشتن در آن دمیده شده است”.

شاید باز خیلی ها از درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی، چیزی متوجه نشوند و باید به صورت ملموس تر این نکته گفته شود. دندانی که پالپ آن ار بین برود و با مواد مصنوعی پر شود، فقط حالت فیزیکی آن را دندان را حفظ کرده ایم و اگر ریشه دوباره عفونی گردد به علت قطع عصب های ریشه، ما متوجه عفونی شدن آن نمی شویم و این می تواند خطرناک باشد و عفونت می تواند به استخوان فک سرایت نماید و آن قسمت ها را نیز درگیر خود نماید.

درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی

آیا درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی دندان در آینده می توانند روش مناسبی برای جایگزینی دیگر روش ها باشند؟

با تحقیقات گسترده ای که در رابطه با جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی دندان انجام گرفته است، می توان امیدوار بود در آینده بتوان از روش سلول های بنیادی برای ایجاد و یا تکمیل و بازسازی دندان های خراب و یا کشیده شده از این روش استفاده نمود.

روش های کنونی که امروزه از آن استفاده می شود مثل کامپوزیت دندان که برای ترمیم دندان ها از این روش استفاده می شود و یا از روش ایمپلنت دندان یک روزه که کار جانمایی و کاشت دندان کشیده شده و یا افتاده با این روش، بازسازی می شود.

در آینده ای نه چندان دور که امروزه کار تحقیقات آن بر روی موش ها تست شده و به نتایج قابل قبولی رسیده است، شاید بتوان با سلول های بنیادی، دندانی واقعی دوباره در دهان بروید و شاهد مرحله سومی از رویش دندان ها منهای دندان شیری و دندان دائمی باشیم.

سخن پایانی

در پایان جراحی و درمان ریشه دندان با سلول های بنیادی را مورد بحث و گقتگو قرار دادیم و این امیدواری ایجاد شد که بتوانیم در آینده ی نزدیک شاهد ترمیم و جانمایی دندان ها با استفاده از روش سلول های بنیادی دندان باشیم.

اطلاعات بیشتر
زمان جراحی لثه | جراحی لثه چه زمانی لازم است انجام شود؟ ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button