آموزش مسواک زدنِ کودکان | روش صحیح مسواک زدن کودکان | ژنیک

همه چیز در باره آموزش مسواک زدنِ کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 آموزش مسواک زدن کودکان

آموزش مسواک زدن کودکان به شکل صحیح و اصولی را باید زمانی که کودک درک درستی از مسواک و مسواک زدن پیدا می کند به کودک یاد داد.

قبل از این زمان نیز، وقتی که دندان های کودک شروع به رشد و نمو می کند، مادر نوزاد بعد از هر باز تغذیه کودک با شیر خود حتماً باید با یک پارچه سفید تمیز که نمناک کرده است، نسبت به تمیز کردن دندان های نوزاد خود اقدام نماید.

بعد از اینکه نوزادان در چهار تا پنج ماهگی که اولین دندان های شیری خود را در می آورد، باید در همان ابتدا مادر برای تمیز نگهداشتن این قبیل دندان ها سعی خود را در نظافت و بهداشت آن داشته باشد.

نوزادان در این سنین به علت اینکه توانایی تمیز کردن دندان خود را ندارند و یا در سنین بالاتر یعنی تا دو سالگی که درکی درست از مسواک و مسواک زدن ندارند، مادران این کودکان، باید در بهداشت دندان کودک خود نهایت تلاش خود را داشته باشند و دندان های کودک خود را تمیز کنند.

 آموزش مسواک زدن کودکان بعد از دو سالگی

بعد از دوسالگی و کم کم باید آموزش و طریقه استفاده از مسواک برای کودک به صورت عملی و نشان دادن مسواک زدن برای خود، با این کار تصویری صحیح از این اقدام در ذهن کودک  نقش می بندد.

کودک در سنین پایین با دیدن مسواک زدن مادر ترغیب می شود که تقلیدی از مادر در این زمینه داشته باشد و بخواهد این حرکت را برای خود نیز انجام دهد. مسواک زدن کودکان از این طریق و روشی که یا دیدن این عمل از ئالدین خود می تواند آموزش خوبی برای او باشد.

مسواک زدن کودکان در بدو ورود به سن سه سالگی و آموزش هایی که از مادر خود می بیند آهسته و به آرامی روش صحیح آموزش مسواک زدن را در کنار مادر و همراهی والدین می آموزند.

مسواک زدن کودکان

روش صحیح مسواک زدن کودکان چگونه است؟

روش صحیح مسواک زدن کودکان وقتی شروع می شود که کودک تصویر درستی از مسواک زدن پیدا می کند. کودکان آموزش های صحیح مسواک زدن را در ابتدا از طریق مادر خود و در ادامه از طریق مهد کودک و در نهایت در مدرسه آموزش های تکمیلی را خواهد دید.

کودکانی که از ابتدا هنوز نمی دانند مسواک چیست؟ توسط مادر خود دندان هایشان تمیز می شود و در ادامه که به سنین بالاتر می رسند و با آموزش هایی که می بیند می توانند خود، دندان هایش را تمیز نماید. این تمیز کردن می تواند در آینده به داشتن دندان هایی سالم و عاری از پوسیدگی می انجامد.

مسواک زدن کوکان از ابتدا که با این ابزار تمیز کننده آشنا می شوند باید به عنوان یک اصل درآید و همیشه و بعد از خوردن هر وعده غذایی از آن برای تمیز کردن دندان های خود استفاده نمایند.

عادت کردن به مسواک زدن می تواند در آینده منجر به عدم پوسیدگی دندان ها و در نتیجه داشتن تغذیه مناسب منجر به عدم بهم ریختگی و بیماری های معده و روده ی شود و کمک خوبی در بزرگسالی برای دوری از امراض گوارشی می نماید.

عدم مسواک زدن کودکان چه عوارض و نتایج منفی می تواند داشته باشد؟

عدم تمیز کردن دندان و عدم مسواک زدن کودکان می تواند عواقب بد و غیر قابل جبرانی داشته باشد. مادر کودکانی که از دندان های شیری فرزند خود مراقبت نمی کنند و آن ها را مسواک نمی زنند ممکن است به زودی دندان های شیری کودکان خود را به علت پوسیدگی از دست بدهند.

از دست رفتن دندان های شیری می تواند باعث تغذیه نادرست کودک شود و تاثیر بدی نیز بر دندان های دائمی که قرار است جای دندان های شیری را بگیرد، داشته باشد.

مسواک زدن کودکان

کودکان در چه سنی باید مسواک زدن را خودشان شروع کنند؟

تمیز کردن دندان ها و مسواک زدن کودکان از سنی که دندان درمی آورند، توسط مادر با استفاده از یک پارچه سفید مرطوب و تمیز که بر روی دندان های کودک می کشد باید آن ها را تمیز نماید.

کودکان با آموزش هایی که می بینند از سن 3 الی 9 سالگی باید با کمک والدین خود و از 9 سالگی به بعد خود کودک، باید نسبت به تمیز کردن دندان خود به تنهایی اقدام نماید.

در سنین پایین و در حدو سه و چهار سالگی باید به کودک آموزش داد که خمیر دندان را نبلعند، بلکه آن را به دندان ها مالیده و خوب با مسواک بر روی دندان های خود بکشند و در انتها آن را با آب خوب شستشو داده و به بیرون بریزد.

چگونه کودکان خود را ترغیب به مسواک زدن نماییم؟

برای اینکه کودکان مان را ترغیب به مسواک زدن نماییم باید به صورت عملی و جلوی آن ها خودمان مسواک بزنیم. ما آیینه تمام نمای کودکان مان هسنیم و هر آن چه که ما انجام می دهیم کودکانمان از ما تقلید می کنند.

پس باید با عادت خوب مسواک زدن این عمل شایسته منجر به مسواک زدن کودکان گردد و از این طریق این کار را به آن ها بیاموزیم.

وقتی کودکان ما در سنین پایین تر هستند از طریق بازی و با مسواک های آموزشی برای عروسک های آن ها نقش مسواک زدن را بازی کنیم . کودک همه چیز را در بازی یاد می گیرد.

اصرار کردن و به زور نمی توان از کودک خواست که مسواک بزند و حتماً در برابر زور و جبر، مقاومت زیادی از کودک سر می زند. مسواک زدن کودکان در سنین پایین می تواند به عنوان یک عادت خوب درآید و در بزرگ سالی نیز ادامه یابد.

پس عمده راه های مسواک زدن کودکان عبارتند از:

1- از طریق بازی، باید مسواک زدن را به کودک آموزش داد

2- از طریق تقلیدی که از نحوه مسواک زدن والدین می کنند می توان به کودکان آموزش داد و آن ها نیز این کار را انجام می دهند.

3- از طریق کار گروهی و دسته جمعی خانواده می تواند دوره آموزشی خوبی برای کودکان باشد.

مسواک زدن کودکان

از چه مسواکی برای کودکان باید استفاده نمود؟

انتخاب مسواک نرم و لطیف که دسته آن با اشکال زیبا و طرح های رنگارنگ و یا طرح های استفاده از شکل حیوانات بهترین گزینه برای انتخاب مسواک زدن کودکان با این وسیله می باشد.

اندازه فرچه مسواک نیز باید کوچک و متناسب با دهان کودک باشد و از این قسمت نباید آسیبی به دهان و یا لثه کودک وارد شود.

بگذاریم کودکان مان مسواک خود را از نظر رنگ و ظاهر خودش انتخاب کنند و آن رنگی را که می پسندند را برگزینند. مسواک هایی که با درپوش های متفاوت و عروسکی هستند نیز یکی از موارد انتخابی برای کودکان می تواند باشد.

آیا برای کودکان نیز می توان از ایمپلنت دندان استفاده نمود؟

این سوال بعضی از والدینی است که کودکان و نوجوانان بالای سن 13 و 14 سال به بالا که دندان های دائمی آن ها درآمده است و در حوادث و یا برخوردها دندان دائمی فرزندان خود را از دست داده اند که می پرسند ایمپلنت دندان کودک آیا وجود دارد و آیا این کار را می توانند برای فرزند خود انجام دهند؟

در جواب به این عزیزان باید بگوییم که هر انسانی که از دندان های دائمی استفاده می کند و در صورت از دست دادن این دندان ها به هر دلیلی که باشد می تواند از ایمپلنت دندان مناسب استفاده نماید. والدین این کودکان می توانند از این طریق نسبت به کاشت دندان برای کودکان خود اقدام نمایند.

اطلاعات بیشتر
دندانپزشکی کودکان، با بی هوشی یا بدون بیهوشی | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button